Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Český unikát: číslování přejezdů odvrátilo stovky dopravních nehod

  19:07aktualizováno  19:07
Stálo jen desítky tisíc, ušetřilo miliony a zachraňuje lidské životy. Číslování železničních přejezdů je podle železničářů unikátem, který už zabránil stovkám nehod. Usnadňuje život řidičům, jejichž auto uvázne na kolejích.
Železniční přejezd označený reflexní samolepkou

Železniční přejezd označený reflexní samolepkou | foto: SŽDC

"Pokud víme, je tento systém unikátní. Je provázaný s integrovaným záchranným systémem. Číslování zabránilo již stovkám střetů vlaků s auty. K označení přejezdů nás inspirovaly smutné případy, kdy byli řidiči často v šoku a nedokázali přesně říct, kde jsou. Zvlášť když uvázli někde, kde to neznali," popisuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Železničáři stihli do konce července 2009 očíslovat všechny přejezdy v republice, dokonce i ty, které patří soukromým dopravcům. Celkem tak speciální samolepky "zdobí" 8 161 míst, kde se silnice protíná s železničními kolejemi.

Nehody na přejezdech

Loni železničáři na přejezdech zaznamenali 255 nehod. Zemřelo při nich 44 lidí, dalších 125 se zranilo. V roce 2009 bylo mrtvých o 10 méně, zraněných 82. O rok dříve bylo mrtvých 45, raněných 124.

Samolepky jsou nalepené na vnitřní straně zařízení přejezdů a jsou reflexní. "Tím pádem si na ně stačí posvítit třeba i mobilem, pokud by se autu uvězněnému na kolejích například vybila světla," popisuje Halla.

Čísla přejezdů jsou ve formátu P1234 a jsou nepřenosná. Pokud tedy například přejezd zanikne, protože byl nadbytečný nebo nepoužívaný, číslo zmizí spolu s ním.

Elegantní řešení za pár korun

Celý systém byl navíc velice levný. "Náklady odhadujeme v řádech několika desítek tisíc korun. A to je částka, která je ve srovnání se zachráněnými lidskými životy a škodami na autech, vlacích a přejezdech, naprosto zanedbatelná," míní Halla.

Od srpna 2009 do konce roku 2010 podle SŽDC zabránily samolepky na přejezdech bezmála třem stovkám nehod.

Kromě číslovaných samolepek se snaží železničáři zvýšit bezpečnost na přejezdech i jinak. Tam, kde chybí na přejezdu závory a není na koleje dobře vidět, odstraňují vegetaci, aby měli řidiči možnost se pořádně rozhlédnout.

V místech, kde to nejde, omezují průjezd kamionů nebo instalují výstražná světla. "Krajním řešením je zpomalení projíždějících vlaků, ale k tomu se uchylujeme opravdu neradi, protože to zhoršuje propustnost tratí," připomíná mluvčí SŽDC.

Očíslování přejezdů je tak v tuto chvíli nejlevnější, nejrychlejší a nejelegantnější řešení, které zmenšuje nebezpečí, že se vlak srazí s autem, které uvázlo na přejezdu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.