Český rozhlas má nová loga, za propagaci zaplatí 160 milionů

  • 254
Vedení Českého rozhlasu ve středu představilo novou vizuální tvář. Vlny v logu nahradilo pruhované písmeno R. Autorem je Studio Marvil. Český rozhlas za něj zaplatil 2,2 milionu korun. Dalších odhadem pět milionů bude stát zavádění log a 160 milionů rozhlas zaplatí během čtyř let za vlastní propagaci prostřednictvím tří reklamních agentur.

Čtyřletou zakázku na zajištění komplexních reklamních služeb pro Český rozhlas za 160 milionů korun bez DPH získaly firmy Nydrle Digital s.r.o., Ogilvy & Mather spol. s r.o., Proximity Prague s.r.o. "Rámcovou smlouvu na období čtyř let jsme s nimi uzavřeli 15. srpna 2012," řekl iDNES.cz mluvčí Českého rozhlasu Jakub Čížek.

Dalších 2,2 milionu zaplatil rozhlas za nová loga pro všechny celoplošné, speciální i regionální stanice, ale také umělecká tělesa či propagační předměty Českého rozhlasu. Představil je ve středu s tím, že jejich zavádění vyjde odhadem na pět milionů korun.

"Na změnu vizuálu nazrál čas. To, co jsme ve středu představili, není drahý projekt a my jsme v rámci něj minimalizovali veškeré náklady," řekl iDNES.cz ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan.

Rozhovor s ředitelem

Nová loga byla prioritou, řekl iDNES.cz Duhan

"Nová vizuální identita má poprvé v historii Českého rozhlasu sjednotit identity stanic. Dosud byla každá z nich jinak pojímaná a to není správné," doplnil Duhan na středeční tiskové konferenci. "Nové logo je vykročením do budoucnosti. Jsem přesvědčen, že vydrží dvacet let," doplnil.

Duhan také zažertoval, že původnímu logu říkají v rozhlase "nike" a on prý má raději Adidas.

Tvář rozhlas začal měnit ve středu. Než nahradí například všechny vizitky zaměstnanců, propagační materiály nebo vlastní značky na vozech a mikrofonech, potrvá to podle Duhana až jeden rok.

Původní logo ČRo

Jednoduchá, ale silná, říkají o značce její autoři

Nahrazená loga Český rozhlas používá sedmnáctým rokem. Představení nové tváře si načasoval tak, aby se krylo s rokem 90. výročí zahájení pravidelného vysílání.

"S novou identitou přicházíme ve chvíli, kdy startujeme tři nové stanice: mluveného slova ČRo Plus, rádio pro mladé ČRo Junior a stanici ČRo Jazz," doplnil Duhan. Zároveň přestane vysílat stanice Česko, Leonardo a Čro 6.

Autorem loga je společnost Studio Marvil. To stojí také například za současným logem gigantu ČEZ. nebo zakulaceného omlazení loga týdeníku Euro.

"Chtěli jsme navrhnout značku, která bude vizuálně jednoduchá, ale přitom dostatečně silná," uvedl Pavel Zelenka, kreativní ředitel firmy Studio Marvil, jež je autorem loga. "Jako základní barvu jsme zvolili tmavě modrou. K ní jsme pak podle jednotlivých stanic ladili další barvy," doplnil Zelenka. Třeba Radiožurnál bude mít červené R, nová stanice Plus má erko obarvené na oranžovo.

Písmeno R si rozhlas vybral kvůli jeho symbolice. "R jako rozhlas, rádio, Radiožurnál, regionální vysílání," dodal Zelenka.

Český rozhlas představil po 17 letech nová loga

Alan Záruba hodnotí nový vizuální styl rozhlasu jako vydařený. "Je dle mého v souladu se současnými moderními trendy, které upřednostňují typograficky čisté a elegantní řešení," řekl iDNES.cz Záruba. Ten je grafickým designérem, spoluautorem například vizuálního stylu ČT24 i nových Událostí ČT a současným artdirektorem zpravodajství TV Nova.

Podle Záruby vizuál Českého rozhlasu nabízí konzistentní systém, protože sjednocuje grafiku jednotlivých stanic. "Dle svých zkušeností z oblasti médií mohu říct, že se s ním může dobře pracovat v řadě aplikací, které v souvislosti s přeměnou své image teď bude Český rozhlas určitě potřebovat. I když není vizuálním médiem, nabízí ve své prezentaci ČRo řadu svěžích grafických aplikací a v této souvislosti mne pobavil i slogan: Biograf pro vaše uši," doplňuje Záruba.

"Na první pohled nové logo upoutá svou jednobarevnou jednoduchostí a dynamikou grafiky. Bezpatkové písmo, uměřený projev, vizuální orientace respektuje 2D, emoce zprostředkovává jen barva. Myslím, že by novému logu slušelo víc odvahy. Tím víc, když Český rozhlas oslaví úctyhodných 90 let. Konzervativnost exekuce ale zřejmě respektuje zadání a filozofii nové strategie rozvoje i marketingu této instituce," domnívá se prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

V novince našel jednu nedokonalost. "Největší chybu vidím v grafice rozpalů písmen - klasický problém styčných ploch kulatých písmen s těmi rovnými. Ale to se dá doladit," doplnil s tím, že řešení korporátního stylu u Českého rozhlasu už pokulhávalo, a použití nového je proto načasováno dobře. "Rozhlas chce přitáhnout více mladších posluchačů a zároveň zachovat loajalitu těch starších. Těžký úkol pro nové logo . Je někde napůl cesty, ale není ten, kdo by se zavděčil všem," doplnil Brabec.

Cenu přes dva miliony hodnotí Brabec i Záruba jako obvyklou. "Nejde o jedno logo, ale o stanovení celého systému vizuální komunikace a také manuálu jejího užití v různých aplikacích - třeba na webu nebo v interiéru budov - nebo promo materiálech," doplnil Záruba.

"Cena se jeví na první pohled spíše vyšší. Jde však o poměrně rozsáhlý soubor grafického ztvárnění značek včetně komplikovaného grafického manuálu. Mimo to součástí ceny není jen práce grafika, ale i autorský honorář a práva k užití. Pokud jsou zcela vypořádána, potom je bude Český rozhlas užívat neomezeně," uvedl Brabec.

Logo v různém užití

Tisková konference rozhlasu neponechala nic náhodě

Novou tvář Český rozhlas ve středu zveřejnil ve velkém stylu. Tiskovou konferenci zahájily fanfáry trojice hudebníků ze Symfonického orchestru ČRo, nechyběly sličné hostesky s barevným R na tričku a do budovy rozhlasu se vešel i osobní automobil s novým logem. Rozhlas jím chtěl v praxi demonstrovat převlečení do nového erka.

Během tiskovky si ředitel i mluvčí rozhlasu Jakub Čížek vyměnili mikrofony. Ty s písmenem R byly tmavě modré a zářily novotou. "Je to rebranding v praxi," komentoval výměnu značky Čížek.

Záměr změnit vizuální styl oznámil rozhlas loni na jaře, o prázdninách vypsal tendr v hodnotě 2,5 milionu korun.

Studio Marvil vybral Český rozhlas v tendru ze sedmi uchazečů a 11 grafických návrhů.

Loni v dubnu logo změnila také Česká televize. Samotné logo ji tehdy vyšlo na 430 tisíc korun (více o novém logu ČT čtěte zde).

Líbí se vám nová loga Českého rozhlasu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 20. března 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 4320
Ano
Ano 758

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video