Obrněné vozidlo VEGA

Obrněné vozidlo VEGA | foto: SVOS

Česká obrněná hvězda VEGA začíná zářit. Zájem má Evropa i Asie

  • 156
Už před dvěma lety vzbudilo obrněné vozidlo VEGA při své premiéře na zbrojních veletrzích po celém světě velký rozruch. A nejen proto, že šlo o první kolový transportér ryze z českých dílen po dlouhém půlstoletí. Nyní se zdá, že obrněná "hvězda" začíná zářit. Zájem o ni je v Asii i v Evropě.

Po dalších měsících pokračujícího vývoje a vylepšování je vozidlo VEGA přeloučského výrobce SVOS připraveno. "Dva roky v termínech akvizice jsou strašně krátká doba. Máme ale velmi dobré indicie a v některých státech NATO jsme už provedli vojskové zkoušky, úspěšně," řekl obchodní ředitel Štěpán Černý.

Přeloučská firma SVOS, která se jinak specializuje na pancéřování vozidel, poprvé představila vlastní obrněné vozidlo před dvěma roky. Na vývoji pracuje už od roku 2007.

Obrněné vozidlo VEGA
Obrněné vozidlo VEGA na letošním veletrhu obranných a bezpečnostních
Obrněné vozidlo VEGA na letošním veletrhu obranných a bezpečnostních

Po prázdninách chce v Londýně celému svět ukázat nejnovější verzi - třetí generaci své obrněné hvězdy. Přibudou prvky aktivní a pasivní ochrany, vývojáři doplnili vozidlo o zbraňové systémy a speciální informační systém.

Už tak jde velký úspěch českého zbrojního průmyslu. "Domácí" kolový transportér zde byl totiž vytvořen naposledy před padesáti lety v podobě dnes již legendárního OT-64. A i ten vznikal ve spolupráci s Polskem.

VEGA patří do kategorie moderních vozidel označovaných zkratkou MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) a vychází ze zkušeností armád z posledních misích v Iráku a Afghánistánu.

Obrněné vozidlo VEGA na letošním veletrhu obranných a bezpečnostních

Jde o kolový vůz určený pro rychlý a chráněný přesun jednotek po komunikacích nebo hlídkování i v náročném terénu, schopný překonávat vodní překážky a s možností snadné přepravy transportními letouny.

Firma chce vůz nabízet v několika úpravách, od velitelského vozu, přes spojovací, logistické až po speciální zdravotnickou úpravu. "I když stále vidíme velké šance na asijském trhu, snažíme se působit v Evropě a našli jsme uživatele, které naše vozidlo zaujalo a úspěch je opravdu na dohled," konstatoval Černý.

Technické údaje

Délka: 702,5 cm
Šířka: 259 cm
Výška: 295 cm
Světlá výška: 53,2 cm
Hmotnost: 19 t
Objem nádrže: 500 l
Dojezd: 1 000 km
Max. rychlost: 110 km/h

Ačkoliv konkrétní zákazníky prozradit ještě nechce, u několika jsou úspěšné obchody podle jeho slov na spadnutí. "Nemůžeme nic uspěchat. Nechci to zakřiknout, ale myslím, že máme našlápnuto v pozitivním slova smyslu," dodal Černý.

Výhodou oproti silné konkurenci desítek výrobců má být vyšší odolnost proti střelám a minám, užitná hmotnost, výborné chování v těžkém terénu a hlavně cena. Dosud využívaná vozidla kategorie MRAP totiž byla uzpůsobena jako "bitevní koráby" a jejich obrovská hmotnost si vybírala daň v podobě horších jízdních vlastností a především omezené průchodnosti terénem.

Obrněné vozidlo VEGA na letošním veletrhu obranných a bezpečnostních

Vozidlo s pohonem všech čtyř kol je zkonstruováno na podvozku Tatra a uveze 12 vojáků nebo čtyři tuny nákladu. Na silnici dokáže vůz jet rychlostí až 110 kilometrů v hodině.

Dojezd udává výrobce až tisíc kilometrů. Robustní podvozek přitom podle testů odolá výbuchu nálože o síle deseti kilogramů TNT, což lze přirovnat k explozi dvou min. Nástavba pak díky přídavnému pancéřování odolá protitankovým střelám.

Podlaha korby má sendvičovou konstrukci, je složena z několika vrstev a sedačky pro posádku jsou uchyceny k bokům a stropu korby, aby se účinky výbuchu třeba improvizovaného nástražného systému u cesty na přepravovanou posádku projevily co nejméně.

Vozidla MRAP - reakce na nástrahy povstalců

Američtí vojáci na základně Camp Leatherneck v provincii Hílmand (archivní...
Česká patrola při jedné z bezpečnostních zastávek na přesunu do údolí Dobandaj...
Čeští vojáci u vozidel nad údolím řeky Dobandaj v afghánském Lógaru

Vozidla MRAP v Afghánistánu používají i čeští vojáci

Například americká armáda si v posledních letech nechala vyrobit pro zahraniční operace na 20 tisíc kusů vozidel kategorie MRAP v hodnotě 45 miliard dolarů. Statistiky do té doby ukazovaly alarmující čísla, že až 75 procent úmrtí amerických vojáků v Iráku a v Afghánistánu bylo způsobeno improvizovanými nástražnými výbušnými systémy. Vojáci umírali, protože jim do té doby nejvíce využívané dopravní prostředky, jako například vozidla "Humwee", nezajišťovaly odpovídající ochranu. Po zavedení nových vozidel počet zabitých vojáků poklesl, podle různých zdrojů o 70 až 90 procent. Povstalce to ale donutilo připravovat daleko větší nálože a výrobce následně zase vylepšovat ochranu vozidel.

, natoaktual.cz

Video