Vladimír Sáňka

Vladimír Sáňka - Český muslim Vladimír Sáňka | foto: Dan Materna, MF DNES

Český muslim: Dánský sýr bych si koupil i teď

  • 716
Zřejmě jeden z mála Čechů, k nimž musíte projít mešitou: Vladimír Sáňka je totiž ředitelem Islámského centra v Praze. Nesouhlasí s karikováním proroka Mohameda, ale nelíbí se mu ani protesty, které karikatury vyvolaly.

V rozhovoru říká, že Evropané by mohli už pochopit, že muslimům můžou některé věci vadit. A dodává, že to platí i naopak ve vztahu muslimů k Evropanům.

Co myslíte, koupil byste si teď dánský sýr?
Narážíte na to, že v Perském zálivu teď bojkotují všechno dánské? Asi koupil. V této chvíli nejsem příznivcem tohoto typu protestů, které jsou hnány do kontraproduktivní polohy.

Viděl jste už ty karikatury, které to všechno vyvolaly?
Viděl. Samozřejmě, že jsem je viděl. Nesouhlasím s nimi. Svoboda slova rozhodně asi nijak neutrpí, když z ní vyjmeme hanobení Proroka. Je to urážka něčeho, k čemu my muslimové chováme tu nejvyšší úctu.

Rozhodilo vás to nějak? Co jste si vlastně pomyslel o autorech těch karikatur?
Přemýšlel jsem, co je k tomu asi vedlo. Museli přece už dopředu předpokládat, jaká na to všechno bude reakce.

A co si myslíte o lidech, kteří na protest dobývají ambasády, vyhrožují Evropanům smrtí a pochodují ulicemi?
To jsou extrémní projevy, které je nutné odsoudit. Nemají žádné opodstatnění, navíc ještě zhoršují situaci.

To si myslíte jako Evropan, nebo i jako muslim?
Jako Čech i jako muslim. Jsem český občan a taky muslim. Takové protesty jsou jednoduše nepřijatelné.

Středeční MF DNES vyšla na první straně s velkým titulkem, že univerzitám v Praze a Brně hrozí kdosi zabitím jednoho studenta. Mají se Češi bát?
Já bych ten telefonát bral spíš jako provokaci. Vždyť víte dobře, kolik se tady už v minulých letech objevilo výhrůžek bombovými atentáty. Ukázalo se, že to byli často vyšinutí lidé. Nebo je tady druhá možnost – někdo chce zasít nenávist mezi muslimy a nemuslimy a poškodit nás.

Tak mě napadá: neškodí nakonec islámu karikatury Mohameda mnohem méně než zakuklený radikální muslim, který před kamerou podřezává hrdlo nevinnému rukojmímu?
Obě věci škodí samozřejmě islámu. Karikatury vyvolávají nenávist mezi muslimy a nemuslimy a ty některé neadekvátní násilné akce vrhají špatné světlo na islám. Jenže my tady často hovoříme o reakcích muslimů, ale nepozastavujeme se nad příčinou, tedy nad tím, co je způsobuje.

Počkejte ještě – ty "neadekvátní násilné akce"... Není to prostě terorismus?
Ti lidé se chovají jako extremisté, zaštiťují se islámem, ale přitom sami dobře neznají, jak by se měli podle islámu chovat. Od těch se distancujeme.

Čím to, že několik karikatur, otištěných navíc až v dalekém Dánsku, tak radikalizovalo muslimský svět od Nigérie po Indonésii?
Je to tím, co Mohamed znamená pro muslimy. Nesmí být zobrazován úplně stejně, jako to nesmí být u ostatních proroků. Když ho muslimové viděli jako teroristu, vyvolalo to hněv. Muslimové by měli být tolerantní vůči ostatním náboženstvím. Verš v Koránu jim říká, aby neuráželi to, co jiní lidé uctívají. Pokud je urážena jejich víra, berou to o to citlivěji.

Dobře, ale jejich reakce vypadá až jako naprogramovaná. Už je to nějaká doba, co jsem byl v Teheránu, Jemenu nebo Gaze, ale nikdy jsem neviděl, že by tam prodávali dánské vlajky. Teď jich spousta hoří v ulicích...
Dánská vlajka se dá přece vyrobit velmi rychle. Ničení vlajek ale ničemu neprospívá. Teď k vašemu dotazu. Otázka je, zda ty násilné protesty vyvolalo jen přirozené rozhořčení, nebo je za tím ještě úmysl situaci vyhrotit nebo politicky využít.

Muslimský svět je rozezlen kvůli karikaturám. Není to celé příznak nějaké sílící neurózy islámu? Určitě uznáte, že muslimové jsou v posledních letech podrážděnější a radikálnější.
To je složitá otázka. Důležitou roli určitě hraje politika Spojených států. Muslimové možná pociťují určitou frustraci. Jsou v situaci všeobecné nesvobody. Na jedné straně cítí tlak velmocí, které chtějí jejich region ovládat kvůli surovinám, na druhé straně je v mnoha muslimských zemích vnitřní nesvoboda. Vemte si i to, že v určité době byly islámské země na vrcholu světového pokroku. Pak procházely érou stagnace a kolonizace. Důsledky přetrvávají v mnoha zemích dodnes v podobě nízké míry vzdělanosti a zaostalosti. To ještě prohlubuje frustraci.

Jeden francouzský týdeník tento týden zveřejnil další karikaturu. Je na ní zobrazen Prorok s hlavou sevřenou v dlaních a pod tím je umístěn nápis: Je těžké být milován blázny.
Myslíte, že někdy se chovají někteří muslimové tak, že jim to škodí, že? Samozřejmě, některé reakce jsou toho typu, že jim opravdu ubližují. Tím nechci říct, že rozumně zareagovat na ty původní kresby nebylo na místě.

Tahle karikatura, to je evropský pohled na celou věc v kostce. Myslíte si třeba, že Dánové opravdu otiskli karikatury proto, aby urazili islám?
Na evropské poměry se ty karikatury nezdají pobuřující. Evropanům není náboženství tak svaté jako jiným zemím. Ale z pohledu islámu je to jinak. Asi před dvěma roky se tady objevila reklama, v níž byl Žid a znázorňoval jednu negativní vlastnost, která jim je přisuzována. Byla hned stažena. Zcela správně. Ale říkám si, kde byli tehdy obhájci svobody slova? Lidé v Evropě by mohli už konečně pochopit, že i muslimům třeba něco může vadit.

Rozumím. Ale je tady rozdíl. Stažení té reklamy předcházely jen slovní protesty, ne však – když mám použít aktuální příklad – vypálení české ambasády v Izraeli.
Myslím, že kdyby dánská vláda zaujala dřív jiné stanovisko, tak k demonstracím nedošlo.

Je to, co teď vidíme, střet civilizací, o němž se mluví? Berte ho ne jako boj, ale jako metaforu pro setkání dvou odlišných kultur, které si někdy nerozumějí, protože jednoduše myslí jinak a vycházejí z jiných principů.
Myslím, že něco takového existuje. Ale může se to projevit i naopak, tedy vzájemným obohacováním. Muslimové si mohou vzít něco pozitivního od Evropanů a ti zase od muslimů.

Třeba?
V Evropě padají v poslední době různá tabu. Co bylo nedávno nemyslitelné, je teď úplně normální. Eutanazie, pornografie, promiskuita. My se na to díváme jinak. Máme jiné hodnoty od Boha a ty jsou neměnné. Tady se to může rychle změnit o 180 stupňů. To je přece špatně. I rodina se rozpadá a to vše je ke škodě evropské civilizace.

V Británii, kde karikatury vůbec neotiskli, přesto vyhrožovali demonstrující muslimové zbytku země. Britové muslimové se zachovali velmi neloajálně ke svým spoluobčanům nemuslimům a vlastně ke státu, kam přišli, aby tam žili. Není to zvláštní?
Tohle je naprosto špatné. Věřím však, že to byla jen malá část britských muslimů. Měli by se cítit současně muslimy i Evropany. Jistá míra loajality je nutná. Je samozřejmé, že muslim musí dodržovat zákony země, ve které žije.

Není to varování pro budoucnost? Muslimských přistěhovalců má v Evropě přibývat, ale nevypadá to, že by fungoval nějaký evropský tavicí kotlík
Jak kde. U nás je situace odlišná. Muslimů je tady málo a přišli sem hlavně za studii nebo za podnikáním, kdežto na Západ přišli jako levná pracovní síla. Nedostatečně tam vrostli a někdy tam vytvářejí ghetta. U nás mají snahu se integrovat, nechtějí se izolovat. S teorií tavicího kotlíku však nemohu souhlasit. V Evropě se už teď setkávají různé kultury, náboženství i národy z celého světa a ty nejde přetavit.

A pak někdo otiskne karikaturu a najednou je vidět, že pod povrchem je křehký led...
Budeme se muset naučit spolu žít. Muslimové přistěhovalci si musejí uvědomit, že tady je jiná společnost, než jakou znají. Evropa zase musí pochopit, že oni jsou v něčem jiní. Muslim se nesmí urazit, když mu Evropan nabídne pivo a bůček, a uražen by neměl být ani Evropan, když je odmítnut.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video