Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letoun s českou armádní delegací sjel ve Švédsku z dráhy. Selhala brzda

  19:26aktualizováno  19:26
Dopravní letoun české armády s náměstkem ministra obrany skončil při přistání nedaleko švédského Stockholmu mimo přistávací dráhu. Při incidentu nebyl nikdo zraněn. Cestující zpět do Prahy dopravil náhradní letoun.

"Ano, k drobné nehodě armádního stroje Jak-40 ve čtvrtek ráno ve Stockholmu došlo," potvrdil iDNES.cz mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek. Při tvrdším přistání nebyl nikdo zraněn.

Podle Pejška byla na palubě v Rusku vyrobeného stroje delegace prvního náměstka ministra obrany Daniela Koštovala a velitele vzdušný sil generála Libora Štefánika. Letěli na jednání se svými švédskými protějšky, řešit se mělo zejména pokračování pronájmu letounů Gripen.

Český letoun skončil ve Švédsku mimo přistávací dráhu.

Český letoun skončil ve Švédsku mimo přistávací dráhu.

Na nepovedené přistání českého letounu upozornil švédská média Anders Lindgren, který ve čtvrtek ráno pracoval nedaleko letiště. "Pracuji v kamenolomu kousek od letiště. Zrovna jsem spal. Probudil mě rámus a já vyběhl ven a všechno jsem vyfotografoval," popsal sekundy po nepovedeném přistání Lindgren.

Na palubě letadla bylo podle mluvčí stockholmského letiště Arlanda 11 lidí. "Bližší informace o letadle ani o cestujících nemám," uvedla pro server sn.se mluvčí Asa Öhmanová.

Ranvej byla v pořádku, hájí se letiště

Pracovníci letiště vylučují, že by za incidentem mohl být stav přistávací dráhy. "S kluzkostí by to nemělo mít nic společného. Aktuálně vyhodnocujeme všechna data. Až na jejich základě budeme moci podat přesnější informace," dodala Öhmanová.

Jak-40

Letoun Jak-40 pohánějí tři proudové motory, které umožňují vzlet a stoupání i v případě vysazení jednoho z nich a vodorovný let i s jediným pracujícím motorem. Vzdušné síly AČR mají stroje v konfiguraci pro 18 a 28 cestujících. Pilotní prostor se zdvojeným řízením je vybaven celou řadou rádiových a navigačních systémů pro lety za ztížených meteorologických podmínek a v noci.

Zdroj: Armáda ČR

Podle Pejška stojí za nehodou kombinace dvou faktorů – nepříznivé povětrnostní podmínky při přistání a závada na brzdném systému jednoho z kol.

Do Stockholmu po incidentu okamžitě odletělo náhradní letadlo s techniky a vyšetřovateli. "Vyšetřování musí proběhnou při sebemenším leteckém incidentu," vysvětlil Pejšek. Poškozený Jak-40 nyní zůstává ve Švédsku, kde ho dosud čeští technici opravují. Delegace odletěla zpět do Prahy náhradním letadlem.

Poruchy na českých armádních letadlech jsou v poslední době čím dál častější. Například letos v květnu prasklo přední sklo vládnímu letounu, ve kterém cestoval tehdejší premiér Petr Nečas do Ruska (více čtěte zde).

Letecký park české armády je zastaralý a s jeho obnovením počítá koncepce dopravního a vrtulníkového letectva. Koncepce ministerstva obrany obsahuje nejen plán vyřadit z vládní letky letitá ruská letadla Jak-40 a místo nich koupit nový Airbus A-319, ale i nahradit zastaralé stroje Mi-24 a Sokol novými víceúčelovými vrtulníky (více o plánech na obměnu armádní strojů čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.