Pilot Petr Jirmus v kokpitu letadla

Pilot Petr Jirmus v kokpitu letadla | foto: Travel Service

Český boeing letěl nekontrolovaně Evropou

  • 173
Švýcarské stíhačky F-18 Hornet měly 20. dubna plné ruce práce. Startovaly k mlčícímu Boeingu 737 české společnosti Travel Service se 130 lidmi na palubě. Raketami vyzbrojené stroje měly zjistit, co se se strojem stalo. Nyní vychází najevo, že kapitán Petr Jirmus zřejmě spal.

Pilot byl navíc v rozporu s předpisy sám. Letecká společnost o nebezpečném incidentu dosud mlčela, událost teď vyšetřují české úřady.

"Letadlo bez spojení mířilo 20. dubna na Ženevu, nezbylo nám než povolat na pomoc stíhačky," řekl mluvčí úřadu civilního letectví Anton Kohler.

popisekTravel Service se brání:
Náš pilot nespal


Kapitán Jirmus nekomunikoval s dispečery už nad Francií a mlčel i po přeletu do Švýcarska, což způsobilo u dispečerů letového provozu poprask. Druhý pilot se v kabině podle informací MF DNES přibližně dvacet minut neukázal.

Petr Jirmus není jen obyčejný pilot – je to letecká celebrita. Devět let se závodně věnoval letecké akrobacii. Dvakrát se stal mistrem Evropy a dvakrát mistrem světa.

Spojení bylo podle experta, který se zabývá vzdušnými incidenty, navázáno přesně ve chvíli, kdy do kabiny vstoupil druhý pilot. Dosud nezodpovězenou otázkou je, kde celou dobu byl. Tak dlouhá nepřítomnost druhého pilota v kabině je totiž v přímém rozporu s bezpečnostními předpisy.

"Může odejít na několik minut na toaletu nebo se i napít. Avšak půl hodiny? To je víc než podivné,“ říká jeden z inspektorů bezpečnosti letového provozu.

Jirmusovo vyjádření se v úterý nepodařilo získat. Společnost Travel Service ho poslala služebně na dva měsíce do Ománu.

Ředitel firmy Roman Vik pilotovo selhání nejprve nechtěl rozvádět. "O ničem nevím a na vaše spekulace nebudu odpovídat." Na středeční tiskové konferenci pak uvedl že se nic mimořádného nestalo a pilot v žádném případě neusnul. - více zde

I když Travel Service jakýkoliv incident nad Švýcarskem popírá, ve zprávě švýcarského Úřadu civilního letectví jasně stojí: "Několik desítek minut mlčící letadlo, k němuž jsme v nouzi poslali stíhačky, patřilo společnosti Travel Service."

Fakt, že byl Jirmus v kabině téměř půl hodiny sám, považují letečtí inspektoři za flagrantní porušení norem leteckého provozu. Jen autopilotem ovládaný stroj mohl podle jednoho z nich způsobit katastrofu.

Švýcaři: Za letadlem jsme vyslali stíhačky

"Nezbylo než poslat nahoru stíhačky F18,“ říká k případu „mlčícího“ českého pilota Anton Kohler z Federálního úřadu civilního letectví ve švýcarském Bernu.

Před několika týdny jste měli problémy s českým letadlem, které nekomunikovalo. Je to tak?
Ano, stalo se to 20. dubna kolem desáté hodiny ráno. Francouzi nás varovali, že nad naše území míří letadlo, se kterým ztratili spojení. Bylo to tak. Letadlo Travel Service mířilo na Ženevu a nám se vůbec nepodařilo s ním spojit. Nakonec jsme se rozhodli poslat tam stíhačky F18.

A ty s ním spojení navázaly...
Ano, spojení se jim naštěstí podařilo. Řekli pilotovi, ať se ihned spojí s radarem v Ženevě. To také udělal. Problém byl v tom, že pasažéři museli stíhačky spatřit, což je určitě znepokojilo. 

Víte, proč se ztratilo spojení? Pilot usnul?
Nevíme, v naší zprávě nic takového nestojí.

Jak často se stane něco podobného?
Občas. Párkrát do roka.

Nemysleli jste si, že může být české letadlo nebezpečné? Že ho třeba někdo unesl?
Ne, to ne. Hned od počátku jsme měli od Francouzů zprávu, že by to letadlo nemělo být nebezpečné.

Budete vyžadovat po Travel Service náhradu škody?
Ne, to bohužel zaplatí švýcarský daňový poplatník.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video