Pilot byl navíc v rozporu s předpisy sám. Letecká společnost o nebezpečném incidentu dosud mlčela, událost teď vyšetřují české úřady.
"Letadlo bez spojení mířilo 20. dubna na Ženevu, nezbylo nám než povolat na pomoc stíhačky," řekl mluvčí úřadu civilního letectví Anton Kohler.
Kapitán Jirmus nekomunikoval s dispečery už nad Francií a mlčel i po přeletu do Švýcarska, což způsobilo u dispečerů letového provozu poprask. Druhý pilot se v kabině podle informací MF DNES přibližně dvacet minut neukázal.
Petr Jirmus není jen obyčejný pilot – je to letecká celebrita. Devět let se závodně věnoval letecké akrobacii. Dvakrát se stal mistrem Evropy a dvakrát mistrem světa. |
Spojení bylo podle experta, který se zabývá vzdušnými incidenty, navázáno přesně ve chvíli, kdy do kabiny vstoupil druhý pilot. Dosud nezodpovězenou otázkou je, kde celou dobu byl. Tak dlouhá nepřítomnost druhého pilota v kabině je totiž v přímém rozporu s bezpečnostními předpisy.
"Může odejít na několik minut na toaletu nebo se i napít. Avšak půl hodiny? To je víc než podivné,“ říká jeden z inspektorů bezpečnosti letového provozu.
Jirmusovo vyjádření se v úterý nepodařilo získat. Společnost Travel Service ho poslala služebně na dva měsíce do Ománu.
Ředitel firmy Roman Vik pilotovo selhání nejprve nechtěl rozvádět. "O ničem nevím a na vaše spekulace nebudu odpovídat." Na středeční tiskové konferenci pak uvedl že se nic mimořádného nestalo a pilot v žádném případě neusnul. - více zde
I když Travel Service jakýkoliv incident nad Švýcarskem popírá, ve zprávě švýcarského Úřadu civilního letectví jasně stojí: "Několik desítek minut mlčící letadlo, k němuž jsme v nouzi poslali stíhačky, patřilo společnosti Travel Service."
Fakt, že byl Jirmus v kabině téměř půl hodiny sám, považují letečtí inspektoři za flagrantní porušení norem leteckého provozu. Jen autopilotem ovládaný stroj mohl podle jednoho z nich způsobit katastrofu.
Švýcaři: Za letadlem jsme vyslali stíhačky |
"Nezbylo než poslat nahoru stíhačky F18,“ říká k případu „mlčícího“ českého pilota Anton Kohler z Federálního úřadu civilního letectví ve švýcarském Bernu. Před několika týdny jste měli problémy s českým letadlem, které nekomunikovalo. Je to tak? A ty s ním spojení navázaly... Jak často se stane něco podobného? Nemysleli jste si, že může být české letadlo nebezpečné? Že ho třeba někdo unesl? Budete vyžadovat po Travel Service náhradu škody? |