Český astronom zazářil na hvězdné obloze

Pouhých 22 dnů stačilo v letošním horkém létě českému amatérskému astronomovi Kamilu Hornochovi k objevení tří nov ve spirální galaxii M 31 v souhvězdí Andromedy. Galaxie je od země vzdálena asi 2,5 milionu světelných let. Čechův výkon se považuje za nevídaný úspěch.

Jedenatřicetiletý Kamil Hornoch žije v Lelekovicích u Brna. Tam se také věnuje svému celoživotnímu koníčku - pozorování hvězdné oblohy.

Během své pozorovací kariéry se věnoval nejrůznějším druhům astronomických pozorování. Asi před deseti lety ho ale začaly nejvíc zajímat hlavně komety, meteory a proměnné hvězdy.

"Mým hlavním pozorovacím programem se stalo měření jasností a přesných pozic komet, především pomocí kamery CCD a zrcadlového dalekohledu o průměru optiky 35 cm," vysvětluje Hornoch.

Rutinní získávání mnoha set snímků komet měsíčně si chtěl astronom zpříjemnit něčím neobvyklým, pokud možno objevem dosud neznámého objektu.

V roce 2001 našel na svých snímcích novu, kterou objevili američtí astronomové. Hornoch se tedy vrhl do práce s ještě větší vervou a touhou hledat dosud neobjevené novy.

Co jsou novy?
Už starověcí astronomové pozorovali čas od času na obloze novou okem viditelnou hvězdu. Byla to pro ně tedy nová hvězda - latinsky nova. Viditelné novy se objevují naprosto nepředvídatelně a náhle, z noci na noc. V dalších dnech pak jejich jasnost většinou ještě stoupne a dosáhne maxima. Pak začíná jas poměrně rychle klesat, až se po několika dnech či týdnech z oblohy opět vytratí. Ve druhé polovině 20. století se díky pozorováním velkými dalekohledy zjistilo, že novy vůbec nejsou nové hvězdy. Naopak jde o hvězdy zestárlé. Takovou scvrklou hvězdou se za 6 miliard let stane i Slunce.

"Na snímcích z noci z 3. na 4. srpna 2002 se mi podařilo nalézt 60 000x slabší objekt než nejslabší okem viditelné hvězdy na tmavé obloze. Nebyl zachycen na snímku z předešlého roku," přibližuje astronom okolnosti svého úspěchu.

Na potvrzení a následném výzkumu objektu se podílelo několik observatoří z České republiky, Itálie, Japonska a USA. Více jak měsíc po objevu se americkým astronomům podařilo rozložit světlo této novy na spektrum. Z jeho vzhledu pak definitivně potvrdili, že se skutečně jedná o novu v galaxii M 31.

Mimořádný úspěch letošního léta
Další novu se Kamilu Hornochovi podařilo najít až po mnoha desítkách pozorovacích nocí a pořízení více než tisíce snímků 26. června 2003 ráno.

Nova byla asi 40 000x slabší než nejslabší okem viditelné hvězdy na tmavé obloze. Tato nova je velmi zajímavá tím, že po hlavním "výbuchu", při kterém byla objevena, následovala ještě dvě další výrazná zjasnění. To je pro novy neobvyklé chování. Navíc pokles jasnosti po těchto zjasněních byl extrémně rychlý.

Po třech týdnech, 14. července 2003, objevuje Hornoch další novu. V době objevu byla asi 50 000x slabší než okem viditelné hvězdy. Na následných pozorováních tohoto objektu se podíleli i pozorovatelé z observatoře na Ondřejově.

Čtvrtou a zatím nejslabší novu (byla ještě přibližně 4x slabší než předešlé) se podařilo objevit na snímcích předchozí novy, které pořídil v noci z 18. na 19. července 2003. O noc později ji nezávisle objevil na svých snímcích italský astronom Marco Fiaschi v Padově.

"Jednalo se o naprosto výjimečné období, kdy se mi během 22 dnů podařilo objevit tři novy. V těchto pozorováních budu pokračovat i nadále, takže je pravděpodobné, že se podaří i další objevy. Kdy k nim ale dojde, to je skutečně "ve hvězdách"," říká Hornoch.

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Libyjská pobřežní stráž odváží migranty, kteří se pokusili překročit...
Migrantům v odplutí z Libye brání nová milice, založil ji bývalý mafián

Lodím s běženci mířícími do Evropy brání z Libye vyplouvat nová málo známá skupina. Informovala o tom v úterý agentura Reuters. Činnost organizace je údajně...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.