Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Český Air Force One: s Klausem rychlostí 0.78 mach

  10:48aktualizováno  10:48
Zbrusu nový vládní airbus zažil první turbulence. Hned při svém prvním ostrém letu s prezidentem Václavem Klausem do USA. Po necelých šestnácti hodinách letu s mezipřistáním na zasněženém miniletišti v kanadské divočině přistál v texaském Houstonu. iDNES.cz byl u toho.

Prezident Klaus má za sebou první cestu novým letounem. | foto: Petr PravdaiDNES.cz

Toužebně očekávaný nový Airbus A 319 CJ nahradil nemoderní Tu 154, které zejména v posledním období začaly ztrácet dech a doslova hýřily poruchami.

Jaký je to rozdíl oproti běžným dopravním letadlům? Dramatický od prvního okamžiku nástupu do letounu. Dvoumotorový airbus "Czech Air Force One", do kterého by běžní komerční přepravci vměstnali určitě hodně přes sto cestujících, jich v "prezidentské" verzi pojme jen 44.

Neformální luxusní prostředí Czech Air Force Zero One
Prezident Klaus v džínách, košili a ležérním saku se usazuje v salonku v přední části letounu. Jsou tu dvě velmi prostorná polohovací kožená křesla v krémových barvách, stolek, pohovka a také sprchový kout.

Příjemné prostředí pro odpočinek i pro práci - Václav Klaus se krátce po startu pouští do psaní svých amerických projevů.

Za "prezidentským" územím následuje druhý salonek pro osm lidí, kde je méně místa, ale podobně pohodlná křesla.

Nakonec přichází nejméně luxusní část letounu, ale i ta by běžného cestujícího ohromila. Tvoří ji několik řad po dvou sedadlech na každé straně uličky.

Opět široké prostorné polohovací krémové sedačky s úžasným místem pro nohy a vysouvacími podnožníky - za to by se nemusela stydět ani "business class" na zaoceánských trasách. Nad každou druhou řadou výklopný monitor, který ukazuje trasu letu a základní údaje.

První let pod supervizí
Cestující vítá kapitán airbusu, bývalý pilot stíhaček Mig 21 Karel Vašíček. Letoun nabírá severní kurz. Letíme přes Berlín, Rostock, dánské ostrovy, "lízáme" pobřeží Norska a pak míjíme Shetlandy. Tady na hranici teplotní fronty přicházejí nezvykle dlouhé turbulence. Jakoby zkoušely, co nový airbus vydrží.

"Je to první ostrý přepravní let," říká v kokpitu stroje Czech Air Force Zero Onekapitán Karel Vašíček.

Na místě druhého pilota mu asistuje zkušený letecký instruktor společnosti Airbus Philip Roper.

"Nejsem tu proto, abych vašim pilotům říkal, co mají nebo nemají dělat. Jsou to zkušení letci, ale je dobré, když jim mohu předávat některé zkušenosti s provozem letounu," dodává Roper. Čeští piloti potvrzují, že jeho zkušenosti jsou k nezaplacení.

Jaký je to rozdíl létat s tímto moderním strojem?

"Byl jsem až překvapen, jak se toto letadlo ovládá. Chová se velmi čitelně, je to prostě létání pro radost. Zejména to poznáte při přistání. Také dál doletí - cca 8500 km, což je asi o 3500 km více než Tu 154. A je úspornější a modernější. A celkově usnadňuje pilotům práci, protože počítačové systémy jsou mnohonásobně vyspělejší. V tomto letadle nemusíme tolik chodit do papírů," říká druhý pilot Stanislav Petrželka.

Brzy bude i satelitní telefon
"Czech Air Force Zero One...," hlásí operátor z islandského Keflavíku. Informuje piloty o změně kurzu a tedy mírném zkrácení trasy.

Letoun míjí obrovský islandský ledovec. Karel Vašíček zvyšuje rychlost letounu na 0.78 mach a letovou hladinu na 11 300 metrů. "Jsme lehčí, proto můžeme letět výš, a tím úsporněji," vysvětluje. I on si airbus pochvaluje: "Proti starším letounům je komfortnější a stabilnější."

Letuška Renata Malá mezitím představuje vnitřní Czech Air Force Zero Onezařízení - slušnou moderní kuchyňku, ale především centrální mozek kabiny pro cestující - dotykový displej, na kterém může ovládat teplotu, větrání, světla, hudbu...

Kontroluje také objem odpadu i zásobu pitné vody - na začátku letu je asi 200 litrů. Vládní airbus má i sprchový kout a malé business centrum, které bude brzy dovybaveno satelitním telefonem a faxem. "Je mnohem modernější než starší stroje, a proto je to příjemnější práce," říká Renata.

Brzy se zjevují mohutné rozervané fjordy ohromného Grónska a konečně ostrov Newfoundland a letiště Gander s přestávkou na dotankování. Osm hodin letu za námi, dalších šest do teplého texaského Houstonu před námi.

Technické parametry

Maximální cestovní rychlost: 850 km/h
Dolet: rozšířený oproti standardnímu typu A 319 o 3000 km na celkových cca 8500 km - zhruba 11 hodin nonstop letu
Cestovní hladina: 10-12 tisíc metrů
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

KSČM: Marta Semelová (57) - poslankyně, pražská zastupitelka, pražská...
Komunistka Semelová sny nemá a chce pracovat, Herman zvažuje nabídky

Z dvou stovek dosavadních poslanců se v právě proběhlých volbách rozhodlo obhájit mandát jen 149. Ovšem pouze polovina z nich, tedy 76, se dostala do Sněmovny...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš komentuje výsledky povolební schůzky s prezidentem...
Zeman pověří Babiše jednáním o vládě příští týden, ANO zvažuje vládu s ODS

Prezident Miloš Zeman na pondělní schůzce na zámku v Lánech slíbil Andreji Babišovi, že jej příští týden pověří vyjednáváním o sestavení vlády. Lídr hnutí ANO...  celý článek

Poslanci na mimořádné schůzi Sněmovny řeší spor o memorandum ohledně těžby...
PŘEHLEDNĚ: Sněmovna i díky Pirátům omládla. Přibylo žen a lidí bez titulu

Hned několik historických rekordů přinesly letošní volby do Poslanecké sněmovny. Čím byly jedinečné a jak konkrétně se výsledky odrazí ve složení nové dolní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.