Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Prezidenta budeme volit naslepo. I kvůli České televizi

  15:15aktualizováno  15:15
Žádný z dohledatelných sociologických průzkumů poslední doby neříká českým voličům, jak by mezi jednotlivými kandidáty na prezidenta dopadlo druhé kolo. A na vzájemné porovnání devíti kandidátů vyhradila Česká televize pouhé dvě hodiny vysílacího času. Je to velké selhání.

Miloš Zeman, Zuzana Roithová, Jan Fischer, Karel Schwarzenberg, Přemysl Sobotka a Jiří Dienstbier před debatou prezidentských kandidátů o evropské vizi v sále FSV UK v Praze (8. listopadu 2012) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Svého prvního prezidenta budou Češi v prvním kole tento víkend volit téměř naslepo. Vedle poslanců a senátorů, který přijali tak mizerný zákon o volbě prezidenta, že není vyloučeno stále ani zrušení celé volby, se na zmatení a nedostatečné informovanosti voličů podílí i veřejnoprávní sdělovací prostředky. Především Česká televize a také agentury na výzkum veřejného mínění a zadavatelé průzkumů.

V zemích, kde jsou prezidentské volby, v nichž hlavu státu volí občané, obvyklé, a nemusíme chodit až do Spojených států, je i to, že průzkumy veřejného mínění neřeší jen tupě první kolo volby a kdo ho vyhraje. Ale také, jaký kandidát proti kterému má šanci uspět i v kole druhém.

To zdaleka není to samé a je možné, což už se ale před prvním kolem nedozvíme, že proti Miloši Zemanovi by měl třeba výrazně vyšší šance Karel Schwarzenberg nebo Jiří Dienstbier než Jan Fischer. Já jako volič bych rád tuto informaci z médií, především veřejnoprávních, dostal.

Možná je za tím ale nějaký záměr. Lidé kolem Zemana a Fischera vložili do svých kandidátů tolik peněz, že by jim takový průzkum kazící drahou kampaň, jež nám nutí převážně tyto dva "favority", přišel nevhod. Pravděpodobnější však je, že je za tím jen to, co za takovými věcmi bývá většinou, lidská hloupost a amatérismus.

Patnáct minut na volbu prezidenta

Druhým, téměř šokujícím zjištěním je, že v přímém souboji mohou čeští voliči vidět v ČT naživo všechny prezidentské kandidáty pouhé dvě hodiny. A to navíc až těsně před volbami, tak, že už nebude šance na nějaké kvalitnější analýzy a rozbory jejich vystoupení.

Kandidáti, jichž bude devět, vystoupí před televizní diváky v tomto formátu každý na méně než patnáct minut. Toto porovnání je zásadní a nemohou je nahradit ani minidebaty po třech kandidátech, ani Hydeparky, které ČT samozřejmě nikdo nemůže upřít. Ale přímý souboj je přímý souboj. 

Po patnácti minutách si v reálném životě člověk zastřízliva nevybere ani partnerku na jednu noc. Čeští voliči budou nuceni si na základě tohoto čtvrthodinového zážitku vybrat dva favority na prezidenta na dalších pět let.

To, že před druhým kolem dostanou už obšírnější informace, bude pro většinu českých voličů, tu většinu, která už teď nechce volit ani Zemana ani Fischera, jen takový křížek po funuse.

Takže, milí Češi, až nebudete mít v druhém kole koho volit, můžete poslat děkovné dopisy do České televize a do našich sociologických agentur.

Reakce České televize

S názorem Luboše Palaty nemohu souhlasit. Předvolební vysílání České televize k prezidentské volbě mám za ukázkový příklad služby veřejnosti, jedinečné v jejím obsahu i šíři. ČT přistupuje k prezentaci prezidentských kandidátů s nejvyšší mírou zodpovědnosti a nabízí promyšlený a ucelený program, který divákům – voličům  poskytuje široké spektrum informací pro zodpovědnou volbu prezidenta republiky.

S jednotlivými prezidentskými kandidáty se diváci mohli setkat v v desítkách zpravodajských a publicistických pořadů České televize. Vedle průběžného zpravodajství ČT24 v posledních týdnech nabídla několik desítek hodin původního vysílání s jednotlivými kandidáty, tedy čas a prostor nesrovnatelný s jiným elektronickým médiem v zemi.

V hlavní zpravodajské relaci Události představila  Česká televize každého z kandidátů formou živého rozhovoru, archivního pohledu a reportáže, která vznikala celodenním natáčením po boku kandidáta. Každého z kandidátů pozvala Česká televize také do půlhodinového prezidentského speciálu pořadu Interview ČT 24 a každého zvlášť také do hodinového interaktivního prezidentského speciálu pořadu Hydepark, ve kterém se do diskuze zapojují diváci.

Předvolební vysílání završí Česká televize třemi prezidentskými debatami po třech kandidátech a vrcholem předvolebního vysílání před prvním kolem volby je závěrečná, dvě hodiny trvající debata se všemi kandidáty najednou, tzv. Prezidentská superdebata za účasti až tisíce diváků. Tato velká debata je záměrně jediným pořadem, kde se potkají všichni kandidáti najednou, a je jedním ze střípků v celé mozaice předvolebního vysílání. Česká televize sestavila program předvolebního vysílání s jasným cílem nabídnout divákům pohled na kandidáty z několika různých perspektiv.

Přehlížet tato fakta a soudit ČT na základě jednotlivosti vytržené z komplexního obrazu považuji sice za možné, ale za nesprávné, zavádějící a poškozující poctivou práci týmu ČT, který předvolební vysílání připravuje s vysokým pracovním nasazením.

Připomínám, také že před případným druhým kolem voleb uspořádá Česká televize dva duely a kandidátům se bude podrobně věnovat ve zpravodajství. Rozsáhlé vysílání pak chystá ČT ve volební dny, kdy je už tradičně jedním z hlavních zdrojů informací o  výsledcích voleb v České republice.

Pro úplnost dodávám, že obsáhlé informace, reportáže, rozhovory a videa aktualizuje najdou diváci také na denně aktualizovaných tematických stránkách k volbě prezidenta www.ct24.cz/prezident Na základě zákona o volbě prezidenta republiky vysílá veřejnoprávní televize také celkem pět hodin vysílacího času volební spoty kandidátů.

Petr Mrzena, šéfredaktor zpravodajství České televize:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.