Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko přispěje NATO na koupi obřích boeingů

  8:28aktualizováno  8:28
Česká vláda pověřila ministra obrany Jiřího Šedivého, aby se svými kolegy z členských zemí NATO jednal o společném nákupu kapacitních letadel C-17. Nové stroje bude Aliance využívat pro strategickou přepravu do zahraničních misí. Česko by mělo přispívat 100 milionů korun ročně.
Transportní letoun C-17 Globemaster. Ilustrační foto.

Transportní letoun C-17 Globemaster. Ilustrační foto. | foto: Ministerstvo obrany USAnatoaktual.cz

Aliance se už řadu let potýká s problémem, jak přepravit své jednotky na velké vzdálenosti. Dosud absenci vlastních transportních letounů řešila jejich drahým pronájmem.

Členské země se proto letos v září dohodly, že do společného vlastnictví pořídí tři letouny Boeing C-17 Globemaster od amerického Boeingu. Do programu jejich nákupu se od té doby zapojilo patnáct zemí NATO, včetně České republiky.

"Česko se bude podílet na projektu podle počtu letových hodin, které bude potřebovat. To lze odhadnout podle počtu českých vojáků v zahraničních misích," uvedl mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek.

Částka, kterou by Česko mělo na pořízení letounů a především na jejich provoz do společné pokladny přispívat, by podle něj neměla překročit 100 milionů korun ročně.

"Vzdušná přeprava je jednou z nejdražších položek v zahraničních misích. Pro Česko je výhodnější se účastnit společného projektu, než mít vlastní letouny, které by se nám nedařilo zcela vytížit," vysvětlil Čírtek.

Členské státy NATO zatím jednají o technických a finančních podmínkách transakce. Otázkou například zůstává, kdo bude letouny vlastnit. Předpokládá se, že stroje budou ve společném vlastnictví všech zúčastněných zemí.

Všechny letouny chce mít Aliance k dispozici v roce 2009. Domovské základny by měly být v Británii a v Německu.

Nedostatek strategických přepravních schopností NATO se kriticky projevil během loňské mise v Pákistánu. NATO si tehdy chtělo od Ukrajiny půjčit letadla Antonov. Jejich pronájem byl ale tak drahý, že aliance od úmyslu nakonec ustoupila.

Využít tehdy mohla jen svá taktická letadla, která spotřebují mnohem více paliva, nedoletí tak daleko a přepraví menší náklad. Mise v Pákistánu proto byla několikanásobně dražší a pomalejší, než kdyby aliance vlastnila nové Boeingy C-17.

Nový letoun C-17 Globemaster unese 75 tun nákladu a doletí do vzdálenosti přesahující 4400 kilometrů. Do jeho útrob se vejde například tank nebo tři helikoptéry.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

První z darovaných amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk v barvách afghánských...
Máme černé jestřáby, radují se Afghánci. USA dodají impozantní flotilu

Afghánské letectvo dostalo darem první dva nové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Je to zatím jen symbolická "ochutnávka" pomyslného vzkříšení afghánských vzdušných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.