Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko nasadilo na SARS karty

  10:15aktualizováno  10:15
Česko nasadilo do boje se SARS příletové karty. Vyplní ji už v letadle každý, kdo do země cestuje. To proto, aby v případě, že se smrtící choroba v Česku objeví, hygienci našli všechny pasažéry. Opatření se týká všech leteckých společností.

Formulář lidé vyplní ještě na palubě letadla a odevzdají ho při celní kontrole.

Karty jsou vytištěny v češtině a angličtině. Pasažéři do nich uvedou jméno, číslo pasu, zemi odletu a adresu svého pobytu v Česku a plánovaný odlet v průběhu inkubační doby.

"Všechny naše posádky v letadlech jsou pečlivě instruovány, takže mohou cestujícím při vyplňování kartiček pomoci a poradit jim v případných nesnázích," řekl ředitel vnějších vztahů Českých aerolinií (ČSA) Dan Plovajko.

Doplnil, že příletové karty budou lidem distribuovány na všech mezinárodních letech, to znamená pravidelných i charterových.

Dotazník vyplní lidé před přistáním jak na mezinárodním letišti v Praze, tak i v Brně, Ostravě či Karlových Varech.

České ministerstvo zdravotnictví upozorňuje, že stále nejvíce nových pacientů hlásí Peking, na dalším místě je Hongkong. Mezi ohniska nemoci se zařadil i Tchaj-wan. Světová zdravotnická organizace (WHO) do těchto míst nedoporučuje cestovat.
V kanadském Torontu či Singapuru se zdá, že epidemie je za vrcholem, píše ministerstvo. WHO vypustila ze seznamu zemí s vlastním šířením Vietnam a Velkou Británii.

Úřady budou údaje na kartičkách evidovat deset až dvacet dní, což je právě inkubační doba SARS. Pak je skartují.

SARS se po světě šíří leteckou dopravou, kdy lidé s virem v organismu cestují ze země do země. Na palubě však člověk mnohdy o infekci neví, protože může onemocnět až s odstupem času.

"Toto opatření zavádí Česká republika jako první evropská země," prohlásila už dříve ministryně zdravotnictví Marie Součková.

Česká správa letišť dostala už dříve pokyn, aby na letišti v Ruzyni vylepila letáky v českém a anglickém jazyce, jež informují cestující o nemoci SARS a jejích příznacích.

Další články
o šíření SARS - čtěte ZDE

Tuto povinnost nemají lidé na pozemních hraničních přechodech, řekl ČTK hlavní republikový hygienik Michael Vít.

"Epidemiologické riziko těch, kteří přijíždějí přes železniční nebo silniční hraniční přechody není tak velké," vysvětlil už dříve mluvčí ministerstva zdravotnictví Mário Böhme.

V České republice se nákaza neobjevila. Na třicet pacientů už lékaři vyšetřili kvůli podezření na nemoc, ale posléze vždy testy ukázaly, že lidé nebyli virem nakaženi. Zcela jiná situace je však ve světě, smrtící vir se šíří z Asii.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.