Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko cvičí vzdušné policisty

  0:01aktualizováno  0:01
Rozhlížíte se po letadle a zkoumáte, co jsou zač vaši spolucestující? Pokud nyní míříte do některé z rizikových oblastí ve světě, může být někdo z nich policista v civilu ze speciálního "oddělení letového doprovodu". To právě vzniká u cizinecké policie.

"Létající agenti", kteří budou sídlit na letišti v Ruzyni, už zkušebně doprovázejí některé linky, ale oficiálně teprve zahájí činnost. Mají zasáhnout například proti teroristům.

"Oddělení doprovodu letadel bude skutečně fungovat, ale nejsem teď schopná říci, od kterého data. Nyní vybíráme vhodné policisty. Členové jednotky už podnikli první zkušební lety po Evropě," řekla mluvčí pražské cizinecké policie Nela Gajdušková.

Do budoucna by novou jednotku mělo tvořit kolem šedesáti policistů. Ozbrojení muži v civilu by neseděli v každém letadle, ale doprovázeli by jen lety do vybraných oblastí. Ochránce na palubě požadují pro lety na své území například Američané.

Při výcviku jednotky spolupracují s policií i České aerolinie. "Policie už jednotku ozbrojeného doprovodu našich letadel částečně sestavila. Část už je i vycvičená. Pracovníci Českých aerolinií pomáhali s proškolením těchto policistů. Půjčili jsme jim také naše výcvikové středisko. Strážci cvičili i na palubách našich letadel," potvrdila MF DNES mluvčí Českých aerolinií Jitka Novotná.

Do jednotky se mohl přihlásit kterýkoli policista. Musel projít fyzickými testy, psychotesty a zkouškou ze střelby. Ačkoli specializovaná jednotka vzniká až nyní, cestující nezůstávali ani doposud v letadle bez dozoru. "Ochranu letů do rizikových oblastí jsme do nynějška zajišťovali vlastními silami," dodala mluvčí Novotná. Podle jiného důvěryhodného zdroje létali po 11. září 2001 na vybraných linkách policisté z Útvaru rychlého nasazení.

O výzbroji vzdušných policistů Gajdušková hovořit nechtěla, ale zřejmě využijí zkušenosti ze zahraničí. Budou tedy mít například do pistolí speciální plastové náboje, které paralyzují útočníka, ale neprostřelí trup stroje.

Z taktických důvodů také ozbrojení strážci obvykle sedávají v zadních řadách, aby mohli kontrolovat prostor pro cestující, praváci vlevo od uličky, aby se jim snadněji střílelo.

Existují i hlasy proti vzdušným agentům - hlavně námitka, že teroristům, kteří se budou chtít zmocnit pistole, pomůže, když jim ji na palubu někdo (policista) donese.  "Pistole na palubě představují vždycky nebezpečí, už kvůli citlivé elektronice," uvedl pro ČTK třeba Lars Lyvkvist z finského leteckého úřadu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
Zastupuje zbrojaře, teď chce Hynek kandidovat na prezidenta

Jiří Hynek, šéf Asociace zbrojního průmyslu, která sdružuje zbrojařské firmy, by měl podle nové politické strany Realisté kandidovat na prezidenta. „Chtěl bych...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.