Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko chce čtyři španělské dopravní letouny, zaplatí je miliardami i bitevníky

  13:08aktualizováno  18:21
Ministerstvo obrany plánuje získat v příštích letech celkem čtyři španělské transportní letouny Casa C-295M. Tři koupí, čtvrtý vymění za celkem pět bitevníků L-159 Alca. Projekt, kterým by česká armáda posílila přepravní kapacitu potřebnou například pro zahraniční mise, přijde zhruba na 3,5 miliardy korun.

Dopravní letoun CASA C-295 | foto: EADS CASA

Poslance ze sněmovního výboru pro obranu o záměru ministerstva obrany informoval náměstek Vlasty Parkanové Martin Barták. Pokud zakázku schválí vláda, utratí ministerstvo obrany za celý projekt tři a půl miliardy. V této částce je kromě nákupu letadel i výcvik pilotů, logistika a další prvky.

Podle jeho kolegy, náměstka Jaroslava Kopřivy, který o celém kontraktu vyjednává, by mohly být smlouvy hotovy v "řádu jednoho či několika málo měsíců". Za českou stranu se na obchodu podílí i společnost Omnipol.

Dalším chystaným nákupem je 79 terénních landroverů, které ve výzbroji nahrazují ruské vozy UAZ. Podle náměstka Bartáka přijdou na 384 milionů korun.

Oznámení o úmyslu pořídit španělská dopravní letadla a britské landrovery přišlo v den, kdy ministerstvo obrany naopak oznámilo i chystané úspory kvůli finanční krizi. Odloží se například splátky za modernizaci dopravních vrtulníků Mi-171Š nebo za nákup 107 obrněných transportérů Pandur. Kvůli hospodářské krizi armáda vyčlení stranou výdaje ve výši 1,58 miliardy korun.

Dále, rychleji a s větším nákladem

Přepravní letouny nicméně vojsko potřebuje. Španělské stroje mají nahradit dosluhující pětici rusko-ukrajinských Antonovů An-26. Prvnímu z nich končí životnost v roce 2012, řekl náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Podle Kopřivy by ale nová dopravní letadla měli vojáci získat dříve než za tři roky.

Antonovy, kterými letectvo disponuje, mají proti strojům vyrobeným konsorciem EADS zhruba poloviční dolet i nosnost. Také cestovní rychlost strojů Casa je vyšší - 481 km v hodině proti 440 u antonovu.

Barták vysvětlil, že tři casy chtějí vojáci koupit a čtvrtou vyměnit za pět L-159 vyráběných v Aeru Vodochody. Tři alky budou v jednomístné verzi, které jsou nepoužívané a konzervované. Armáda v rámci obchodu přidá dva ze čtyř svých dvoumístných L-159T. Za tyto stroje letectvo získá z Vodochod dva nové obdobné - vzniknou přestavbou jednomístných strojů.

V minulosti se spekulovalo, že EADS české bitevníky předá dál; padlo jméno jihoamerické Bolívie. "Součástí připravovaných smluv bude i potvrzení o konečném uživateli. Jsem si téměř jist, že to nebude Bolívie," řekl dnes Kopřiva.

Předání bitevníků L-159 do ciziny by pro Aero Vodochody i ministerstvo obrany mohlo znamenat průlom v dosud neúspěšné snaze o komerční úspěch moderního českého bitevníku. Česká armáda, která alky zatím jako jediná využívá, si objednala 72 strojů, zdaleka je ale nepotřebuje všechny.O stroje projevilo zájem několik zemí, v poslední době se ozvalo například Rakousko.

CASA C-295M

Stroje CASA C-295M se vyrábějí v několika variantách. Dovedou přepravit například 71 vybavených vojáků (či 49 výsadkářů) nebo tři lehká vozidla, jako jsou například Land Rovery. Existuje i zdravotnická verze se čtyřiadvaceti lůžky. Nosnost C-295M je 9 250 kg, dolet 5 630 kilometrů. První let modelu C-295 se konal v roce 1998.

O nákupu C-295 uvažovala nedávno i americká armáda. Nakonec ale dala přednost ještě o něco výkonnějším (i když dražším) strojům C-27J Spartan.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.