Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Českému letadlu před pádem docházelo palivo

  7:46aktualizováno  7:46
Letoun Beechcraft, který se s pěti Čechy na palubě zřítil v neděli u kyjevského letiště Žuljany, doplatil zřejmě na nedostatek paliva. Při mezipřistání v Hradci Králové totiž před další cestou na Ukrajinu nenatankoval. Odborníci to považují za hazard, pro nějž nemají vysvětlení.

Vyšetřovatelé prověřují, zda letadlo nezabilo obyvatelku dřevěného domku, který při pádu zničilo. | foto: Reuters

Řídící provozu kyjevského letiště předtím pilotovi Petru Toužimskému oznámil, že Žuljany kvůli husté mlze nepřijímají. K přistání mu doporučil jiné letiště. "Na to už Toužimský neměl palivo, nedoletěl by tam. Rozhodl se tedy asi přistát nehledě na hustou mlhu. Přesněji – musel přistát," sdělil MF DNES důvěryhodný zdroj.

"Nebudeme to komentovat. Vyšetřování katastrofy je teprve na začátku," řekl MF DNES Alek Alexejev z kyjevského letiště Žuljany.

Verzi o nedostatku paliva nahrávají slova ředitele královéhradeckého letiště Daniela Tučka, na němž pilot Toužimský s Beechcraftem C-90 přistál na trase z Karlových Varů do Kyjeva. "Petr u nás netankoval. To mohu potvrdit a neumím si vysvětlit proč. Patřil k nejzkušenějším pilotům," řekl Tuček.

Všichni odborníci, které MF DNES oslovila, považují let plně naloženého letadla z Karlových Varů do Kyjeva bez doplnění paliva za mimořádně rizikový. "Nikdy bych do toho nešel," řekl pilot, jenž létá se stejným typem.

Daniel Tuček se nicméně Toužimského zastává: "Muselo jít o celý souhrn kritických příčin, které nakonec vyústily v pád letounu."

Ať již šlo o mlhu s nulovou dohledností, potíže s navigačním systémem kyjevského letiště, který podle informací MF DNES občas selhává, a nakonec i velký stres pilota, jenž neměl kvůli nedostatku paliva na výběr jinou možnost než za každou cenu přistát.

Ukrajina totiž nemá ani zdaleka tak hustou síť letišť jako střední či západní Evropa. Vše zatím svědčí pro variantu, že letoun neměl požadovanou rezervu paliva k doletu na záložní letiště, včetně hodinové zásoby pro případ nouze.

Letadlo spadlo do bahnitého oraniště a jeho kusy se rozletěly do okolí. Při katastrofě byl zničen dřevěný dům, v němž byla možná jedna žena. Vyšetřovatelé nyní prověřují, zda není šestou obětí havárie. Příčiny pádu budou známy počátkem příštího roku.

Kromě pilota zahynul podnikatel Miloš Novák s manželkou Zuzanou, majitel letecké společnosti Fun Air Miroslav Jäger a žena, jejíž totožnost nebyla zveřejněna.



Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Beskydech zemřel houbař. Zřítil se z patnáctimetrového srázu

Osmašedesátiletý houbař zemřel dopoledne v Beskydech v Radvanově u Jablunkova. Houbař spadl z patnáctimetrového srázu a i přes veškeré úsilí horských...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.