Zatímco obecné studijní předpoklady mají žáci stejné, v počtech i gramatice se horší. Testy studijních předpokladů dopadly stejně jako před šesti lety.
Děti na 273 školách absolvovaly stejné testy jako jejich předchůdci před šesti lety. "Hlavní zjištění je, že děti 'nehloupnou', v češtině a matematice však ubylo nadprůměrných, těch, kteří jsou skutečně dobří, a přibylo těch průměrných a podprůměrných," řekl iDNES.cz Bohumil Kartous ze společnosti Scio.
Srovnání znalostí žákůPředchozí testy proběhly v roce 2005 Matematika: nadprůměrní - pokles z 25 na 21 % Čeština: nadprůměrní - pokles z 28 na 23 % Angličtina: nadprůměrní - nárůst z 24 na 25 % |
U češtiny stoupl počet podprůměrných z 31 na 35 procent, ovšem u matematiky byly výsledky ještě horší. Děti se nezlepšily ani u jedné otázky. "Z analýzy výsledků je patrné, že žákům činí potíže poměrně jednoduché numerické počítání, zlomky a kombinace jednotek a různých forem zápisu čísel," uvedl Kartous.
Mírně pozitivní zjištění naopak testy ukázaly v angličtině. "U deváťáků se určité procento podprůměrných posunulo mezi průměrné," shrnul výsledky Kartous. Skutečně excelentních angličtinářů ale mezi žáky nepřibylo. U angličtiny se děti zlepšily v konverzaci, čtení i porozumění textu.
Celkově však podle Kartouse převažují špatné zprávy, propad žáků v češtině a matematice nevyvažuje dílčí zlepšení některých v angličtině.
Podle náměstka školní inspekce Libora Vacka výsledky odpovídají tomu, co tato instituce sama zjistila, jen jiným způsobem; u matematiky ukazují na stereotypy, které při její výuce leckde přetrvávají - děti sice umí mechanicky počítat, ale neumí řešit praktické problémy, například slovní úlohy.
Zhoršování znalostí českých školáků konstatovaly v minulých letech mezinárodní průzkumy. Testovat žáky chce i ministerstvo školství, které vkládá naděje do srovnávání znalostí žáků pátých a devátých tříd. Projekt za 300 milionů má za sebou první zkoušku (o jejím průběhu čtěte zde) a naplno by se měl rozběhnout v roce 2014.