Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

České stroje CASA přepravují spojence, armáda za to získá čas obřích letounů

  18:58aktualizováno  18:58
Česká armáda nabídla služby transportních strojů CASA spojencům. První misi už mají letci za sebou. V úterý přepravily dva letouny jednotku maďarských vojáků do Kosova. Armáda na oplátku získá letové hodiny obřích transportních letounů nebo létajících tankerů.

České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět | foto: Armáda ČR

Na 114 maďarských vojáků s výstrojí nastoupilo v úterý dopoledne do dvou českých letounů C-295M CASA v maďarském Kecskemetu a po jeden a půl hodině letu přistáli v kosovské Prištině.

Fotografie z první mise

České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět
České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět
České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět
České letouny CASA přepravují maďarské vojáky do Kosova a zpět

Po nezbytných procedurách se stejný počet maďarských vojáků vydal zpět z Prištiny do Kecskemetu. České stroje se pak krátce před čtvrtou odpoledne vrátily zpět na domovskou základnu v Praze-Kbelích.

Tak nějak vypadal úplně první úkol, které české letectvo dostalo poté, co nabídlo své transportní kapacity spojencům v NATO a EU.

"Dnešní historicky první let v programu ATARES proběhl zcela bez problémů a bez nutnosti doplnění paliva. Celkem jsme přepravili 218 maďarských vojáků," konstatoval po návratu velitel letky Milan Laniak.

Něco za něco

Program ATARES (Air Transport and Air to air Refuelling and other Exchange of Services) funguje v rámci společného koordinačního centra 24 států. Česko k němu přistoupilo před dvěma roky.

Problémové stroje

Čtveřici letadel C-295M CASA armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun. Od počátku je provázejí technické problémy a dosud stále nefungují tak, jak by si armáda představovala. Nyní stroje opět neprošly opakovanými vojskovými zkouškami, které měly ověřit hlavně systém ochrany před raketami. Kvůli tomu je armáda nemůže nasadit do rizikových oblastí, například do Afghánistánu.

Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová a její náměstek Jiří Staněk. Při nákupu údajně vznikla škoda 658 milionů. Parkanová pochybení odmítá, Sněmovna ji vydala ke stíhání loni v červenci.

Smyslem programu je zajistit přepravu osob nebo materiálu pro NATO a EU s využitím volných kapacit zúčastněných zemí. Pokud některá ze zemí potřebuje dopravit například vojáky nebo nějaký materiál do mise, zadá do systému svůj požadavek, zda zrovna v té chvíli ostatní země nemají náhodou volné letouny, které by se na takový úkol hodily.

Konkrétně například Maďarsko právě potřebovalo vystřídat své vojáky v Kosovu. Služby hned nabídlo Česko s letouny CASA a Litva se stroji Spartan. Maďarsko si nakonec vybralo české služby, protože to bylo ekonomicky výhodnější.

Pokud se takto stát do projektu zapojí, získá na oplátku odpovídající počet volných letových hodin k bezplatnému zajištění vlastních přepravních akcí letouny, kterými nedisponuje. Česká armáda tak bude moci v případě potřeby využít pro přepravu techniky a materiálu například obří transportní letouny C-17 Globmaster, An-124 Ruslan nebo menší C-130 Hercules. Pro výcvik stíhačů s gripeny zase může využít služby létajících tankerů KC-135.

"Tímto sdílením jednotlivých schopností zúčastněných států dochází k rychlejšímu a zároveň efektivnějšímu zajišťování požadovaných přepravních schopností," uvedl náčelník generálního štábu Petr Pavel s tím, že v kontextu potřebných úspor v armádě je právě takový způsob do budoucna cesta správným směrem.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.