Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

České letadlo se hodí pro boj s teroristy

  11:08aktualizováno  11:08
Jediné české bojové letadlo - L 159 z Aera Vodochody - dostalo pořádnou ťafku, když o něm ministr obrany Jaroslav Tvrdík v listopadu prohlásil, že je nebezpečnější pro uživatele než pro potenciálního nepřítele. I dodávky celkem 72 těchto letounů, které si armáda objednala, se zpožďují. Autoři L 159 však neházejí flintu do žita a prohlašují, že jejich letadlo bude vojákům vyhovovat. Připomínají, že už při návrhu stroje vycházeli z nově se vytvářející strategické situace ve světě.

Až do počátku devadesátých let tvůrci většiny vojenských letounů předpokládali, že mohou být nasazeny v intenzivním, či dokonce globálním konfliktu proti regulérní armádě, říká Martin Mamula, jeden z konstruktérů letadla L 159.

Proti období studené války je však dnešní spektrum možných konfliktů mnohem širší. Jeho velkou část tvoří různé protipovstalecké a protiteroristické akce spolu s vojenskými konflikty nižší intenzity. A právě do takových operací se náš letoun může výborně hodit," tvrdí.

Menší, lehčí, levnější
Stroj nese kromě kódového označení i název Alca, z anglického Advanced Light Combat Aircraft (pokročilý lehký bojový letoun). Je to proudový, podzvukový stroj, jehož nejvýkonnější výzbrojí jsou řízené střely proti letadlům i proti pozemním cílům včetně tanků.

Do výzbroje dále patří neřízené rakety a nejrůznější typy bomb včetně inteligentních", laserem naváděných pum. Stroj je vyzbrojen rovněž až třemi kanony ráže 20 mm.

Význam kanonů dnes sice ustupuje, protože při jejich použití se letoun musí přiblížit k bráněnému cíli, avšak nikdo zatím nenašel odvahu kanony z výzbroje letadel zcela odstranit.

"Na rozdíl od řízených střel, které lze za určitých podmínek oklamat a odvést od cíle, zatím neexistují prostředky, jak vychýlit projektil z kanonu z jeho dráhy," poznamenává Martin Mamula.

Maximální hmotnost tohoto jednomístného českého bojového letounu je dvaapůlkrát menší než u typických nadzvukových stíhaček. Rozpětí křídel má s nimi srovnatelné, avšak je asi o čtyři metry kratší. "I díky tomu náš stroj potřebuje menší motor, má nižší spotřebu, levnější provoz," vysvětluje Jiří Fiala, ředitel pro vývoj v Aeru Vodochody.

Zatím se toto vojenské letadlo hodí k boji zejména proti vojenským cílům na zemi i ve vzduchu. Například jeho radar dokáže i vyhledávat význačné rysy terénu nebo zástavby či sledovat pohybující se vozidla.

Tepelná hlídka
Alca se dobře uplatní při malých rychlostech těsně nad 200 km/h. Může tak snáze bojovat s vrtulníky, anebo v době míru třeba identifikovat úmyslně či neúmyslně zbloudilá pomalejší letadla.

Nadzvukový stroj se vzhledem ke své odlišné konstrukci musí při pomalém letu nadzvednout do šikmé polohy s pilotní kabinou nahoře a tryskami směřujícími dolů, takže letec má omezený výhled i schopnosti manévrování.

Elektronika se stále zmenšuje, takže i do menšího trupu L 159 bylo možné umístit techniku, jaká se před pár lety vešla jen do velkých letounů. "Nové možnosti pak přinese další vývoj palubních počítačů a senzorů, třeba radaru," slibuje inženýr Fiala.

Trénink se simulací
Díky členství České republiky v NATO bude možné letadla vybavit i novými přístroji, které už má aliance k dispozici nebo je vyvíjí, například pumami naváděnými pomocí satelitů, případně municí, která samostatně hledá cíle pomocí vlastního miniaturního radaru či laserových paprsků.

Právě dokončovaná verze označovaná jako L 159B je dvoumístná, takže v ní může při výcviku letět kromě pilota také instruktor. Při hlídkovém letu nad hranicí zase do kokpitu usedne i obsluha speciálních systémů. Tento stroj už má být také schopný tankovat přímo za letu.

Američtí letci již dnes cvičí vzdušné souboje a bombardování s využitím digitální simulace přímo na palubě. V Aeru říkají, že jsou připraveni tento systém tréninku také použít. Podstatou je, že při opravdovém letu je přesně zaznamenávána poloha a dráha letounu a okamžik zahájení simulované střelby nebo bombardování. Data se přenášejí speciální radiostanicí do pozemního vyhodnocovacího centra. "Tam výkonný počítač současně zpracovává údaje až z několika desítek letounů a určuje, kdo zasáhl" svůj cíl, a kdo byl naopak sestřelen". Informace je poslána zpět bojujícím letounům a z boje vyřazené stroje opouštějí scénu. Tím se dosahuje maximálního napodobení skutečné bojové situace, a tedy realističtějšího výcviku než v trenažéru. Plánů tedy mají konstruktéři v Aeru Vodochody víc než dost.

Jestli se je však v tomto podniku, který patří ze dvou třetin českému státu a z jedné třetiny americkému výrobci letadel Boeing, skutečně podaří uskutečnit, to se teprve ukáže.

L 159 Alca
Délka: 12,7 metru
Rozpětí křídel: 9,5 metru
Hmotnost: 4 tuny (s prázdnými
nádržemi a bez výzbroje)
Maximální rychlost: 936 km/h
Maximální výška letu: 13,2 km
Největší dolet: 2500 km

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Libyjská pobřežní stráž odváží migranty, kteří se pokusili překročit...
Migrantům brání v cestě z Libye do Evropy nová skupina, tvrdí agentura

Lodím s běženci mířícími do Evropy brání z Libye vyplouvat nová málo známá skupina. Informovala o tom v úterý agentura Reuters. Činnost organizace je údajně...  celý článek

Barcelona truchlí za oběti  teroristického útoku (18. srpna 2017)
Chtěli jsme zaútočit v barcelonských památkách, vypověděl terorista

Po útocích v Katalánsku z konce minulého týdne, které si vyžádaly 15 obětí, poslal v úterý soud do vazby bez kauce dva zadržené; vazbu dalšího prodloužil o 72...  celý článek

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)
Požáry v Chorvatsku přímo ohrožují město Drniš, rozšířily se i u Omiše

Situace na jadranském pobřeží Chorvatska se v noci a nad ránem zdramatizovala. Na 400 hasičů a dobrovolníků se pokouší zachránit město Drniš u Šibeniku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.