Některé vlaky byly ušmudlané, ale například pověstné záchody překvapily: všude tekla voda, nechyběl toaletní papír ani mýdlo.
Zdražování jízdnéhoOd poloviny prosince zdražily všechny lístky bez rozdílu vzdálenosti o dvě koruny a z 1 800 na 2 000 korun podražila kilometrická banka. Průkaz In-zákazník stojí nyní 990 místo 600 korun. Dráhy zrušily slevu In-Junior. |
Ani jeden vlak neměl ten den zpoždění. Cesta začala 22. prosince na pražském hlavním nádraží, které se právě opravuje. Dříve zde byl problém sehnat snídani, teď už občerstvení nabízí několik stánků. Bagety od 40 korun, čerstvě uvařené espreso za 29.
Dojem kazí dvě věci. Hrací automaty v prvním patře, které rozhodně do veřejných prostor nepatří, a cena toalety. Nové záchody jsou perfektně čisté, ale deset korun za jejich použití je přece jen vysoká cena.
7.56. Odjezd do Havlíčkova Brodu
Vlak vyjíždí na minutu přesně. Sedáme si do poloprázdného kupé, a protože je ještě šero, rádi bychom si rozsvítili. Přestože usilovně mačkáme vypínač, na rozdíl od ostatních kupé naše zářivka jen skomírá. Průvodčí na otázku, zda by nešlo rozsvítit, utrousí, že "je to na půlku", a odchází.
V dalším vagonu nás čeká překvapení – otevřené dveře. Vše si fotíme a ve chvíli, kdy chceme dveře zabouchnout, přibíhá průvodčí s voláním "Nech to bejt!". Fotoaparát ho zřejmě znervózněl, a proto raději několik dalších stanic u dveří stojí.
"Ano, o události víme. V Praze zřejmě někdo pootevřel dveře do kolejiště a ty se pak za jízdy tlakem vzduchu otevřely. Pracovníci drah totiž kontrolují jen dveře do nástupiště," reagoval mluvčí drah Ondřej Kubala.
V Kolíně prý byla závada nahlášena do depa a dveře uzamčeny. "Vagon teď zkontrolujeme fyzicky," dodal Kubala.
Investice do dopravyV roce 2007 České dráhy utržily z přepravy osob 5,7 miliardy korun a do nákupu a modernizace investovaly 3,9 miliardy. |
10.00. Havlíčkův Brod
Na přestup do vlaku na Jihlavu máme 5 minut, ale stíháme. Tentokrát jsme ve starším vagonu bez uzamykatelného kupé. Světlo opět nesvítí, ale aspoň se na nás usmívá průvodčí. Na rozdíl od kolegy z předchozího vlaku má kompletní uniformu a při příchodu pozdraví.
"Ráno to je větší frmol, teď už jezdí jen pár lidí. A hlavně že tu mají teplo," utrousí náš spolucestující Pavel, vysokoškolák z Jihlavy.
10.35. Jihlava
Zakouřená nádražní restaurace v Jihlavě možná potěší příznivce starých časů, rodinu s dětmi ne. Vlak do Veselí nad Lužnicí odjíždí přesně. Uvnitř je vše v pořádku, i toalety fungují.
13.15. Veselí nad Lužnicí
Vystupujeme na menším nádraží a chceme se ohřát. Tabule však oznamuje, že "čekárna je trvale uzavřena". Na sklo pak kdosi dopsal: "Děláme pro zákazníky, co se dá."
Podle Kubaly je čekárna zavřená kvůli problémům s bezdomovci a narkomany. "Nemohli jsme ji kontrolovat, a proto se tam stahovaly právě tyto skupiny lidí. Prostory pak stejně nesloužily cestujícím, protože se báli jít dovnitř," vysvětluje mluvčí.
13.33. Odjezd do Prahy
Vlak z Veselí nad Lužnicí přes Tábor do Prahy odjíždí včas, v kupé se dokonce poprvé podařilo rozsvítit světlo.
15.41. Praha
Přijíždíme přesně podle jízdního řádu.
17.14. Čerčany a zpět
Nastupujeme do rychlíku z Prahy do Salcburku. Přestože je už po páté odpoledne, na toaletách nechybí papír ani mýdlo. Po několika minutách dokonce uličkou projíždí mladík, který nabízí z vozíku občerstvení. "Všechny rychlíky z Prahy na České Budějovice prodávají občerstvení," poučuje nás prodávající. V Čerčanech přestupujeme a vracíme se do Prahy.
Může se hoditJízdní řády na iDNES.cz Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
Vlaky při testu MF DNES sice jely včas, ale kultura cestování stále neodpovídá standardu střední Evropy a 21. století. Podle Českých drah chybí na lepší služby peníze, přestože jízdné vzrostlo i loni v prosinci a letos v červnu se zdražovalo znovu. Zvýšila se cena kilometrické banky, jíž si cestující předplácejí dva tisíce kilometrů vlakem.