České dráhy

České dráhy se konečně odhodlaly k již dlouho očekávanému kroku - přizpůsobily jízdní řád na koridoru tak, aby vlaky mohly jezdit včas. Zmenšení zpoždění je dobrá věc, přesto mám k celé věci několik výhrad z pohledu člověka, který poměrně často cestuje mezi Prahou a Ostravou.

Prodloužení doby jízdy vlaků za účelem snížení zpoždění se nedá rozhodně chápat jako nějaká přidaná hodnota pro zákazníka. V první řadě se nejedná o první úpravu jízdního řádu od začátku výstavby koridorů - tedy přiznání chyby předchozích odhadů nebo signál špatného řízení výstavby a související dopravní situace.

V zimě, kdy nemohou některé stavební práce pokračovat, se občas stávalo, že vlak jel podle jízdního řádu. Pro tyto situace znamená tato modifikace zpomalení. Vlak si nemůže dovolit odjet ze stanice dříve a je tak jízdním řádem bržděn.

Při mých posledních čtyřech cestách mezi Ostravou a hlavním městem zpoždění vlaku nikdy nekleslo pod patnáct minut. Dvakrát činilo dokonce tři čtvrtě hodiny. Možná jsem měl jenom smůlu, ale i podle mých předchozích zkušeností usuzuji, že ani tato změna jízdního řádu nemusí ke kompenzaci zpoždění vlaků stačit.

Podtrženo a sečteno se zvýšením cen: jedinou výhodou pro cestujícího je to, že pravděpodobnost příjezdu na dané místo v dobu, která je uvedená v jízdním řádu bude vyšší. V součtu však budou cestující cestovat pomaleji a dráž.

Takže kdybych byl v kůži pana ředitele Zeleného, pravděpodobně bych se tímto "zlepšením" zase tolik nechlubil. Počkal bych až na dobu, kdy budou k dispozici statistiky o snížení zpoždění, které budou po této změně jistě naoko velice příjemné.

Pavel F. Koběrský, Ostrava/Praha
pavel.kobersky@seznam.cz

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video