Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT neodvysílá lživý dokument o srpnu 1968. Rusové si prodej rozmysleli

  15:36aktualizováno  15:36
Česká televize neodvysílá ruský dokument o invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968. Prodej pořadu, který vyvolal bouřlivou reakci kvůli zkreslování historických faktů, ruská televize bez vysvětlení zrušila. Snímek se měl stát součástí programu k výročí srpnových událostí.

Sovětský tank před budovou Československého rozhlasu na pražských Vinohradech. (21. srpna 1968) | foto: ČTK

„Ruská televize bez vysvětlení prodej tohoto pořadu zrušila a vyřadila jej z katalogu distributora, Česká televize ho proto odvysílat nemůže,“ uvedla mluvčí televize Alžběta Plívová. Dodala, že televize do speciálního komponovaného programu k 21. srpnu zařadí dokumentární film Invaze 1968 novináře Josefa Pazderky.

Ruský dokument Varšavská smlouva, odtajněné stránky prezentuje srpnovou invazi vojsk Varšavské smlouvy jako zákrok proti chystanému převratu, jenž mělo na svědomí NATO, bývalí esesáci a fašisté. Po jeho odvysílání se proti němu vzepjala mohutná vlna kritiky ze strany odborníků i českých politiků.

Český ministr zahraničí Lubomír Zaorálek se kvůli němu sešel s ruským velvyslancem Sergejem Kiseljovovem. Zatímco šéf české diplomacie označil dílo za hrubě zkreslené, velvyslanec se podle Zaorálka snažil význam snímku bagatelizovat. Zdůraznil, že stále platí dřívější vyjádření prezidenta Michaila Gorbačova i jeho ruských nástupců, kteří se přihlásili k odpovědnosti za invazi. Prezident Miloš Zeman uvedl, že ruská televize v dokumentu lže.

K odvysílání dokumentu Českou i Slovenskou televizi dříve vyzvala iniciativa intelektuálů a představitelů veřejného života. Programový šéf ČT Milan Fridrich tehdy uvedl, že ČT o nákup licence usiluje.

Česká televize do komponovaného programu k 21. srpnu plánuje zařadit dokumentární film Invaze 1968 autora a režiséra Josefa Pazderky. Podle ČT v něm nabídne unikátní výpovědi o někdejších událostech a představí i sovětské archivní týdeníky referující o tehdejší invazi. Archivní materiály a svědectví Pazderka shromažďoval v době svého působení na postu zahraničního zpravodaje ČT v Moskvě.

Mezi respondenty dokumentu nechybí sovětští velitelé invazních vojsk, důstojníci, řadoví výsadkáři, sovětští novináři, sledující události přímo v Praze nebo ruští disidenti, kteří za protest proti invazi strávili roky ve vyhnanství a psychiatrických léčebnách. Reflexi nabídne i poslední sovětský prezident a tvůrce perestrojky Michail Gorbačov. Projekt vznikl ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů a v současnosti dostává také knižní podobu ve vydavatelství Torst.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po několikaměsíční rekonstrukci se v pondělí 31. října opět otevřel pro zájemce...
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v...
Chci okamžitý odchod Janečka kvůli zajišťovacím příkazům, řekl Zaorálek

Podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka jsou v Česku pomocí zajišťovacích příkazů likvidovány firmy, které jsou konkurencí pro podnikatelské aktivity...  celý článek

Ford Transit 2,2 TDCi ...
Ford Transit 2,2 TDCi ...

r.v. 2015, naj. 33 518 km, diesel
649 988 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.