Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česká taneční scéna se musí léčit, tvrdí DJ

  11:20aktualizováno  11:20
Praha - Triumvirát průkopníků domácí taneční scény se v rámci akce Global Connection Party vypravil do světa, aby se vrátil s podobnými pocity. Zdánlivě slibně rozjetá moderní hudba trpí v Čechách dětskými chorobami. "V Jižní Africe lidi nezívají: dýdžeji - pobav mě," tvrdí Jan Čechtický ze skupiny Ohm Square. "Máme kvalitní muzikanty, ale pořádně tu nefunguje spolupráce s vydavateli nebo médii," uvědomil si v Paříži Jan P. Muchow z Ecstasy of St. Theresa. "Ve Spojených státech se chodí za dobrou muzikou, a ne za jediným stylem," poznal Štěpán Tůma, kdysi kapelník Liquid Harmony, dnes projektu Stephunk.

ŠTĚPÁN TŮMA (STEPHUNK)

Narodil se roku 1973, od roku 1991 působil postupně ve skupinách Sebastians, Colourfactory a Hyena Family.

Od roku 1996 vedl kapelu Liquid Harmony, s níž vydal album Livin in Liquid. Za ně získal taneční Grammy.

V současnosti připravuje desku s tříčlenným projektem Stephunk, jehož je producentem a svátečně i baskytaristou.


 

Nejnovější taneční trendy vznikají právě v USA. Tůma byl vyslaný do New Yorku, aby natočil skladbu se známým dýdžejem Sandym Riverou, který se v květnu představí na pražské party.

"Jenže americká ambasáda den před odletem vyrozuměla mého saxofonistu, že nikam nepojede. A tak se se Sandym zavřeme do studia až v Praze," vysvětluje hudebník.

Z USA se přesto vrátil muzikantsky obohacený. První dny si všímal hlavně technických vymožeností, které se do Evropy dostávají s mnohaměsíčním zpožděním. "Sešel jsem se s člověkem, který mi předvedl nový softwer. Vyjmenoval jsem mu mašinky, které používám, a on odpověděl: Prodej je, tady máš cédéčko, na kterém to všechno je! Takže já se léta snažím něco vytvořit, a pak se mi vysměje člověk s jediným diskem."

Za klubovým děním se Tůma vypravil do Miami, kde koncem března začínal Winter Music Festival, setkání americké taneční elity. Osamělý, jen s dýdžejem Bidlem (žijícím v USA), se v Miami snažil prokázat kvalitu české muziky.

"Rozdal jsem desítky vinylů a kompaktů, a sám se vrátil s taškou plnou muziky," vzpomíná na důležité navazování kontaktů. Od americké scény mnoho neočekával, ale o to víc byl nadšený: "Na odpoledním hiphopovém koncertě jsme se sešli s hudebníky a producenty a parket se neopouštěl, ani když hudba nebyla úplně taneční.

Po večerním přesunu na drsnější party jsme potkávali podobné tváře, a později znovu, na technu. Druhý den se všichni sešli u bazénu a řešili, co se jim líbilo, a co ne."

Tůmu překvapilo, kolik dýdžejů hraje z kompaktních disků. "U nás kdyby někdo použil vedle vinylů i disky, tak ho novináři zpraží. Ale tam si na kompakty vypalují vlastní skladby, takže jsou jejich sety originální. V Praze přijde do obchodů několik desítek vinylů, takže pak má spousta dýdžejů podobný zvuk," vysvětluje výhody tohoto trendu Tůma.

Září mu oči, když vzpomíná na hudební zážitky. Nejzásadnějším bylo vystoupení Danny Tenaglie, jednoho z nejlepších světových dýdžejů. "Hrál sedmnáct hodin, a čtyři tisícovky lidí neustále kalily. Občas seběhl dolů a rozdal tanečníkům masky."

Klubová zábava se v USA radikálně odlišuje od pražské. "Každou chvíli někdo přišel a podal mi ruku. U nás na party holky před dýdžejem šlapou zelí a komunikace vázne, ale tam lidi trsají spolu."

Každý klub má pečlivou ochranku, která vylučuje sebemenší agresi. Za dveře se nedostanou lidé mladší jedenadvaceti let, což Tůmovi nevadilo. "Třeba v Roxy je plno vysmažených dětí, ale tam by si to majitel nedovolil. Riskoval by zavření klubu a soud o miliony dolarů," vysvětluje.

Navzdory této hysterii se americkým klubům nevyhýbají drogy. "Je jich tam moc a nejlepších," usmívá se Tůma. "Bojím se spíš o děti, které v Praze kupují pilule říznuté heroinem a pervitinem."

"Jestli máme v Čechách něco lepšího?" přemýšlí. "Snad jen ceny." Průměrná vstupenka na party přijde v USA na třicet dolarů. Tato konfrontace se zbytkem světa posouvá naši taneční scénu kupředu. Tůmu mrzí, že ji umožňuje kapitál tabákového koncernu, ale tento fakt se podle něj nedá na našem malém trhu řešit. "Ve vyspělém světě dotují velké taneční party ministerstva kultury, ale u nás je to zatím utopie."

 

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý ministr obrany Martin Barták přichází na jednání Městského soudu v...
Exministr Barták: Letouny CASA byly správný produkt za odpovídající cenu

Koupil se správný produkt za odpovídají cenu, řekl o letounech CASA v úterý u soudu někdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové a pozdější šéf resortu...  celý článek

Pravicový extremista Jan Kopal na snímku z demonstrace v roce 2001
SPD se zbavila člena, na něhož prosákla extremistická minulost

Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) vyloučilo ze svých řad Jana Kopala, který byl v minulosti členem řady extremistických stran a jednu dokonce i...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Zkušený Marketingový Manager

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.