Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česká armáda zasáhne kdekoli, ale pozdě

  6:56aktualizováno  6:56
Česká armáda si u NATO vykoledovala problém. Už léta se chlubí tím, že je schopna rychle zasáhnout kdekoli na světě. Ve skutečnosti ale vojákům cesta do odlehlých zemí trvá týdny.

Speciální jednotka čekala v Afghánistánu na techniku měsíc. | foto: 5. kontingent AČR

Důvodem je fakt, že armáda nemá k dispozici velkokapacitní transportní letouny, schopné dopravit jednotkám vybavení a techniku na velké vzdálenosti.

Tak tomu bylo i v případě prostějovských speciálních jednotek, které v afghánských horách slídily po teroristech. Technika "speciálů" putovala za vojáky téměř měsíc po moři. Efekt překvapivého nasazení špičkové jednotky tím byl smazán.

"K čemu mi jsou v Afghánistánu vojáci jen s lehkou výstrojí a vybavením," říká jeden z expertů, jenž se na zahraničních operacích podílí.

Také český velvyslanec při NATO Štefan Füle poukazuje na význam letecké přepravy na druhou polokouli, bez níž nelze hovořit o akceschopnosti aliančních jednotek. Astronomické částky investované do jejich výcviku ztrácejí význam, když vojáci nejsou v místě konfliktu či živelní katastrofy včas i s potřebnou technikou.

"S rozšiřujícím se působením armády v riskantních misích souvisí i schopnost zásobovat vlastní vojáky vším potřebným, anebo je naopak v případě nutnosti okamžitě dopravit zpět domů," říká Füle.

Šedivý: Nevíme, co chceme
Že toho česká armáda není schopna, je podle bývalého šéfa generálního štábu Jiřího Šedivého důsledek neujasněných národních zájmů. "Kdyby je republika měla, pak by vláda věděla, co je k jejich prosazování nutné a na kolik ji to přijde. Takhle se reforma armády každé dva roky předělává, aniž by někdo spočítal skutečné ekonomické i politické ztráty či zisky," varuje Šedivý.

Proto podle něj vláda licituje, jaké letouny a zda vůbec armáda potřebuje. Vojáci nyní k leteckým přesunům na dlouhé vzdálenosti využívají poměrně drahých služeb ukrajinského dopravního letectva. Pronajímají si obří letouny An–124 Ruslan, na jejichž výrobě se podílí i Rusko.
 
To může být podle bezpečnostních expertů problém v době, kdy Rusové dávají hlasitě najevo nelibost s politikou NATO a jeho maršálové vyhrožují odvetnými údery. Česko proto v nouzi hledá jinou možnost. Přihlásilo se do připravovaného mnohonárodního projektu společného vlastnictví tří obřích letounů C–17 Galaxy. Füle s Šedivým to považují za optimální variantu. Česko by totiž tyto obry samo nikdy "neuživilo". Není ale vůbec jisté, že nás ostatní zájemci do projektu přiberou.

Podivná výměna
Jak rozporuplné může být takové hledání, dokazuje nabídka Španělska k výměně dvou středních dopravních letadel CASA za deset nadbytečných českých tryskáčů L–159.

Podle některých zdrojů vláda o tomto obchodu skutečně uvažuje, ačkoli armáda považuje stroje CASA za "zcela nevhodné, protože se do nich nevejde požadované množství techniky".

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.