Čtyřkolka řidiče může překvapit v zatáčce. Důležité je pak padat na jinou stranu než stroj. Ilustrační foto

Čtyřkolka řidiče může překvapit v zatáčce. Důležité je pak padat na jinou stranu než stroj. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Češi víc jezdí na čtyřkolkách, víc na nich také umírají

  • 87
Češi propadají nové zálibě. Oblíbili si motorku na čtyřech kolech zvanou čtyřkolka. Stává se novým fenoménem českých silnic a lesních cest: není to však úplně nevinná "hračka". Test MF DNES odhalil, že čtyřkolka se chová jinak než auto nebo motorka. Dává řidiči brzy pocit, že ji ovládá. Skutečnost však může být jiná.

K 1. lednu 2009 registrovalo ministerstvo dopravy podle Jakuba Ptačinského z tiskového odboru více než 15 tisíc čtyřkolek. Za poslední rok se jejich počet zdvojnásobil.

Letos o Velikonocích se však na čtyřkolce zabila v Benátkách nad Jizerou čtyřiačtyřicetiletá řidička. Nevybrala zatáčku a nabourala do stromu. Není to první oběť jízdy na čtyřkolce v Česku. Loni v srpnu zemřel po nárazu do stromu čtyřkolkář na Plzeňsku. Test MF DNES ukázal, že čtyřkolka se v mnoha ohledech chová jinak než auto i než motorka.

Jak se na tom jezdí

Napoprvé po přidání plynu poskočím dopředu, ale pak se rozjíždím pomalu po louce na kraji Prahy. Mám pocit, jako by mi šlo řízení čtyřkolky s každou minutou lépe, ač jsem nikdy neovládal motorku, ke které se někdy přirovnává.

Bojím se, že v trávě skrytý balvan mé vozítko odhodí, tak přidávám plyn jen velmi opatrně. Naštěstí nemusím řadit, převodovka je automatická.
Čtyřkolka díky pneumatikám s nízkým tlakem "plave" u země. Nebezpečná je hlavně v zatáčce. Nedá se na ní naklánět jako na motorce, ale není ani tak stabilní jako auto. Řidič musí vstát, aby stroji odlehčil. Můj kolega motorkář, který se mnou vozítko testoval, dokonce říká, že mu ani průprava ze silného motocyklu na čtyřkolce moc nepomohla.

S helmou, nebo bez?

Čtyřkolka je v Česku čím dál tím oblíbenější vozítko, pořídilo si ji už 15 tisíc lidí. Proto MF DNES otestovala, jak je bezpečná. Brzy bych nejspíš nabyl pocitu, že na čtyřkolce umím, což je chyba. K prvnímu převrácení obvykle vede přílišná troufalost nezkušeného jezdce. Podle prodejce čtyřkolek Martina Kříže nemusí ani převrácení znamenat úraz, pokud člověk včas padá na jinou stranu než jeho stroj.

Na trhu jsou dva druhy čtyřkolek, "užitkové" a "sportovní". Na užitkové stačí stejný řidičský průkaz jako na auto. Neměly by však jet rychleji než padesátkou. Pro český národ chalupářů se čtyřkolka obzvlášť hodí. Odveze dřevo a prosmýkne se i po stezkách kolem zahrádkářských kolonií. "Dá se k ní připojit radlice a může odklízet sníh," vysvětluje pražský prodejce čtyřkolek Martin Kříž.

Sportovní čtyřkolky umí pořádně zrychlit, ale na silnici by se objevit neměly. Hranice mezi oběma druhy je však nejasná. Problém je, že se k nám dováží hodně čínských výrobků, u nichž není jasné, do které kategorie patří. Zmatek ve čtyřkolkách má i policie. "Například přesně nevíme, kdy máme po jezdci vyžadovat helmu a můžeme mu dát pokutu, když si ji nenasadí. Každá čtyřkolka má jiný technický průkaz. Diskutujeme o tom s ministerstvem dopravy. Mělo by se to sjednotit," upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Dvojice na čtyřkolce jet nesmí

V českých autoškolách se zatím jízda na čtyřkolce nevyučuje. Má to ryze praktický důvod. Neměl by si kam sednout učitel. Vyhláška na rozdíl od motorky neumožňuje, aby na ní jeli dva lidé za sebou.

"My bychom ale klidně a rádi jízdu na čtyřkolce učili. Lidé ji docela často podceňují," říká místopředseda Asociace autoškol Ivo Křišťan. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka slíbil, že jeho úřad se bude připomínkami policie na nejasné kategorie čtyřkolek zabývat. Dobrá čtyřkolka se dá v Česku pořídit od 70 tisíc korun.

Měl by se na čtyřkolku dělat zvláštní řidičák podobně jako na auto nebo motorku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 12. května 2009. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 412
Ano
Ano 282
,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video