Výbor pro dopravu Evropského parlamentu přijal směrnici, která dává větší pravomoci k vymáhání pokut od cizinců. Například policista v Německu si bude moci zjistit, kdo je majitelem auta s cizí SPZ, které se řítí po městě nepovolenou rychlostí.
"Dříve byla policie na takové případy krátká. Když totiž požádala české úřady o informaci, kdo je majitelem nebo uživatelem auta, většinou dostala odpověď, že jde o citlivou informaci, kterou nemůže dostat. České zákony přesně definují, kdo může osobní informace obdržet, a cizí úřady tam uvedeny nejsou," popsal současnou praxi Jan Kněžínek z Legislativní rady vlády ČR.
Po zavedení nových pravidel policista elektronicky požádá české úřady o informace o majiteli auta a ten pak výzvu k zaplacení pokuty dostane přímo do své poštovní schránky. Pokud bude hrozbu ignorovat, skončí stejně, jako kdyby nechtěl zaplatit pokutu českým úřadům. Tedy i exekucí.
Postihovány budou čtyři nejzávažnější přestupky. Jízda na červenou, nezapnutí bezpečnostních pásů, jízda pod vlivem alkoholu a překračování rychlosti. To jsou provinění, která podle komise stojí za třemi čtvrtinami z asi 40 tisíc úmrtí, která si loni vyžádaly nehody na unijních silnicích. Na českých silnicích loni zemřelo 1 123 lidí.
Návrh komise zahrnuje dvě věci - výměnu informací a vymáhání pokut. V prvním případě ale země jako Česko nebo Německo zdůraznily, že kvůli vnitrostátním předpisům potřebují nikoli informace o majiteli auta, s čímž počítal návrh komise, nýbrž informace o řidiči.
Praha podle náměstkyně je i pro to, aby se daly pokuty mezi státy vymáhat. "Vymáhání pokut podporujeme... Ale je třeba, aby to mělo právní základ," řekla ČTK náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková. Dodala, že se Unie na celé věci asi neshodne letos. Hledání kompromisů tak spadne na ČR, která se v lednu na půl roku ujme předsednické role v EU.
Evropský parlament bude o návrhu hlasovat na konci října. Pokud bude schválen, platit by mohl začít nejdříve za dva roky.