Češi uvízli v ilegální síti dopravců

  • 7
Brusel - Desítkám českých řidičů kamionů se nelíbí, jak s nimi zachází jejich zaměstnavatel a tak už několik dní protestují v Lucembursku. Tam totiž sídlí rakouská mezinárodní dopravní firma Kralowetz. Vyšetřování v osmi zemích nedávno ukázalo, že firma nelegálně zaměstnávala stovky řidičů z Východu. Řidiči ovšem netušili, že je firma najala 'načerno' a domáhají se platu, který už několik měsíců nedostali.

Mezinárodní ilegální síť dopravců
Na 250 policistů z osmi zemí zorganizovalo razie u firem podezřelých z účasti na mezinárodní ilegální síti dopravců, která zaměstnávala až 1500 řidičů z Východu. Hlavním tvůrcem této sítě je právě rakouská firma Kralowetz, která na práci najala i desítky Čechů.

Podle stanice ORF zasahovala policie proti devíti firmám v Rakousku a proti dalším čtrnácti v České republice, na Slovensku, ve Španělsku, Lucembursku, Belgii, Francii a v Německu.

Karl Kralowetz, šéf firmy, byl poslední lednový víkend zatčen na hranicích s Francií a čeká na vydání do Německa, kde už úřady vyšetřují jednoho z jeho partnerů. Na další dva je vydán mezinárodní zatykač. Hrozí jim až deset let vězení.

Řidiči protestují v Lucembursku
Do Lucemburska se sjelo na 150 ilegálně zaměstnaných řidičů, kteří začali okupovat parkoviště hlavní celnice. Mezi nimi je údajně nejméně stovka Čechů a Slováků.

Do případu se vložily odbory lucemburských autodopravců OGBL-Acal a Červený kříž. Vyšlo najevo, že mnozí řidiči nedostali až tři měsíce plat, mnozí několik dní ani nejedli a nemají peníze na naftu či benzin. Zaměstnavatel za ně neplatil daně ani
sociální pojištění a neobstaral jim povolení k pobytu. Bez něj řidiči vlastně práci vůbec neměli dostat.

"Je tady 150 lidí. Je těžko říci, kolik z nich je přesně Čechů. Ale jsou to hlavně Češi a Slováci. Odhaduji, že těch je tam přinejmenším padesát a padesát. Zbytek je odjinud," uvedl Hubert Hollerisch, ústřední tajemník OGBL-Acal.

Češi a další také dostávali hodinovou mzdu 1,3 eura, což je jen zlomek mezd řidičů v EU. Měsíční výdělky u Kralowetze se tak pohybovaly mezi pěti sty a tisícem eur (16 tisíc až
32 tisíc korun). Jen touto cestou firma loni "ušetřila" 94,5 milionu eur.

Lucemburské úřady se chystají koupit desítkám řidičů
jízdenky a poslat je domů. "Vláda jim zaplatí cestu domů a dáme jim nějaké peníze na cestu," uvedl Hollerisch. Zatím však podle něho není jasné, kdy řidiči odcestují.

OGBL-Acal také usiluje o to, aby soudy vyhlásily bankrot firmy Kralowetz a výtěžek z prodeje kamionů se použil na výplatu mezd, které řidičům Kralowetz či její partnerská společnost United Continent Lines dluží.

Hollerisch zároveň potvrdil, že všech 150 řidičů pracovalo bez povolení - nebude však proti nim zavedeno policejní vyšetřování: "Pracovali ilegálně, ale pravým zločincem je pan Kralowetz. Ten byl už také zatčen."

Lucemburské odbory: Řidiči jsou v tom nevinně
Hollerich odmítl tvrzení, že řidiči na své situaci nesou také vinu. Poukázal na to, že naprostá většina z nich neumí cizí jazyky a nezná unijní legislativu, která zakazuje zaměstnávat v EU řidiče z třetích zemí. "V České republice získávala firma Kralowetz řidiče prostřednictvím jistého místního dopravního podniku, který koupila a který s řidiči uzavíral zdánlivě regulérní smlouvy," vysvětlil. Vyšetřování tohoto českého
podniku, jehož jméno neznal, podle něj už začalo.

Firma fungovala tři roky
Nezákonnými praktikami firmy Kralewitz, která zaměstnávala řidiče z Východu načerno celé tři roky, přišlo osm postižených zemí včetně České republiky podle odhadů policie o miliardy eur na daních a sociálních platbách.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video