Češi se stále méně dívají na televizi

  • 203
Televize mají důvod k obavě. Postihl je neobvykle velký pokles v přízni diváků. Ti nyní tráví před obrazovkou o třetinu času méně než v lednu. Podle analýzy zveřejněné v mediálním týdeníku Strategie začala doba strávená sledováním televize zásadním způsobem klesat v květnu.

Ještě v zimních měsících letošního roku křivka rostla více než v předchozích letech. V květnu však najednou začala prudce padat dolů.

Jak velký je propad, naznačují následující data. Zatímco počátkem roku se lidé dívali na televizi v průměru 258 minut denně, v červnu se tato doba snížila téměř o hodinu a půl na 172 minut.

Největší ztrátu zaznamenaly komerční televize, a to u skupin, které jsou obrazovce nejvěrnější: starší lidé a s nižším vzděláním. „Pokles je evidentní,“ řekl mluvčí Novy Petr Kostka. Na zobecnění, že jde o trend, který bude pokračovat, je však podle něho ještě brzy.

Mediální experti přicházejí s řadou vysvětlení, co stojí za menší chutí lidí setrvat u televize. Shodují se, že jedním z důvodů je výjimečně teplé a slunečné jaro a léto a slabá programová nabídka založená na reprízách.

„Důvod je jasný, vždyť už se na televize nedá vůbec koukat,“ říká Martin Bezouška, který působí v reklamě. „Jestli je to trvalý trend, nelze říci. Může to být skutečně jen sezonní výkyv způsobený teplým počasím a stereotypní televizí,“ usuzuje expert na média Milan Šmíd.

„Naše analýzy zpracováváme, ale nejde říci, že by šlo o nejslabší léto, v roce 2000 to bylo horší,“ říká Hana Svobodová z Asociace televizních organizací, která si měření sledovanosti objednává.

Diváci utíkají ve velkém od televize
Tuzemské televize stojí před velkým úkolem: udržet diváky u obrazovky delší dobu. Experti říkají, že budou muset nabízet více vlastních pořadů.

Že by změna životního stylu Čechů zasáhla i dosud nedotknutelné, tedy televizi? Sledování televizní obrazovky dnes konkuruje řada jiných, atraktivních možností, jak strávit volný čas. Fenomén televize začal potlačovat fenomén nový: nákupní střediska a pozdější zavírací hodiny.

Na jednom místě jsou obchody, kina, herny či fitness centra. Češi tráví na „nákupech“ často i celé víkendy a televize zůstává doma vypnutá. „Díky multiplexům také lidé začali chodit víc do kina. Finančně přístupnější jsou technické věci, jako je DVD, je spousta půjčoven, lidé si zavádějí kabelovou televizi,“ zvažuje důvody, proč televize ztrácí diváky, Milan Kruml z televize Nova.

Zda televize skutečně přijde o své diváky, se ukáže na podzim, kdy začíná hlavní televizní sezona. „Měli jsme i slabší léta, třeba rok 2000,“ říká Hana Svobodová z Asociace televizních organizací, která si měření sledovanosti objednává.

Další vývoj bude velice zajímat inzerenty. Vývoj sledovanosti určuje, kdy budou chtít reklamu vysílat a za kolik. „Pokud zjistíme, že televize už není tak efektivní, začne diskuse o cenách reklamních časů a mediální agentury se začnou poohlížet po jiných médiích,“ říká Martin Bezouška, bývalý programový ředitel České televize, který nyní působí v reklamě.

Co tedy mohou televize dělat, aby úbytek diváků nebyl dlouhodobý? Podle mediálního odborníka Milana Šmída je jednoznačným tahákem původní tvorba. „Německé televize přišly na to, že už neuspějí s americkými sitcomy a že domácí tvorba je sázka na jistotu. I u nás to tak funguje, vždyť i ne příliš špičkový seriál Četnické humoresky dokázal nebývale strhnout,“ říká Šmíd.

To si uvědomují i na Nově, slibují nové programy a chystají vlastní seriál Pojišťovna štěstí. „Všechno se jednou okouká, televize musí neustále přicházet s novinkami,“ prohlašuje mluvčí Novy Petr Kostka.

Na Primě zase doufají, že podzim jim diváky opět vrátí. „Podzim roku 2002 byl pro nás velmi úspěšný a předpokládáme, že na tento úspěch v letošním roce navážeme,“ věří mluvčí Primy Jana Malíková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video