Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhači s gripeny se vrátili z Pobaltí, na kontě mají 15 ostrých zásahů

  17:03aktualizováno  17:35
Celé čtyři měsíce čeští stíhači s gripeny střežili nebe nad Pobaltím a patnáctkrát se jim za tu dobu rozezněly nad hlavami poplašné sirény. Startovat museli hlavně k ruským vojenským letounům. V pátek jejich mise definitivně skončila a letci se z litevského Šiauliai vrátili na domovskou základnu v Čáslavi.

Čeští letci s gripeny v Pobaltí (31. 8. 2012) | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Odletem s forsáží skončila po poledni v pořadí druhá mise českých letců v Pobaltí. Od září střežili nepřetržitě nebe nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem. Trojlístek pobaltských republik totiž nemá vlastní stíhací letectvo, a proto se v ochraně vzdušného prostoru střídají další státy NATO.

Fotografie

Úkryt pro letouny v litevském Šiauliai (31. 8. 2012)
Čeští letci s gripeny v Pobaltí (31. 8. 2012)
Čeští letci s gripeny v Pobaltí (31. 8. 2012)
Mise českých pilotů v s gripeny v Pobaltí (31.8.2012)

Čeští letci během čtyř měsíců nalétali nad Pobaltím přes 326 hodin a uskutečnili 298 letů.

Od velitele litevských vzdušných sil Edvardase Mažeikise si za to vysloužili medaili NATO za působení v zahraniční operaci.

Velitel českého kontingentu Petr Lanči pak předal pomyslný klíč od nebe dánským letcům se stroji F-16, kteří budou Pobaltí chránit už počtvrté. Celý kontingent šedesáti českých vojáků by měl být doma do 7. ledna.

Čeští tygři nad Poblatím

Nebe nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem začali čeští letci z 211. tygří letky z Čáslavi se čtveřicí nadzvukových letounů Jas-39 Gripen chránit 1. září. Službu na čtyři měsíce převzali od Polska.

Čtveřice českých gripenů byla kromě palubního kanonu vyzbrojena střelami Sidewinder. U ruského Kaliningradu a běloruských hranic pro piloty platí takzvané nárazníkové pásmo. Letci musí dodržovat vzdálenost 15 kilometrů k hranici a to samé se očekává od ruských a běloruských letounů.

Piloti smějí zasahovat jen proti vojenským cílům, nemají mandát k zásahu proti takzvanému "renegátovi", tedy například unesenému civilnímu letadlu. Kdyby se tak v Pobaltí stalo něco podobného jako 11. září v Americe, mohou to ze vzduchu pouze monitorovat.

Běžná asistence civilním strojům v nouzi však součástí mandátu je. Týká se případů, kdy například dopravní letoun bude mít nějakou technickou závadu nebo ztratí spojení.

"V mezidobí bude nadále probíhat intenzivní balení, příprava materiálu, techniky a vybavení na letecký i pozemní přesun. Pozemní transport bude zabezpečován 14. brigádou logistické podpory z Pardubic s předpokládaným termínem ukončení do 10. ledna," konstatoval zástupce velitele jednotky David Schreier.

Velitel českých vzdušných sil Jiří Verner je s druhou zahraniční misí českých letců spokojen. "S tak malým počtem letounů jsme schopni střežit vzdušný prostor doma a současně i nad Pobaltím," řekl generál.

Uznání přitom sklízí české letectvo i u spojenců. Český kontingent totiž patřil k početně vůbec nejmenším, který takový úkol zvládl. Například Turecko muselo do Pobaltí vyslat přes 150 a Německo dokonce přes 200 vojáků.

Startovali kvůli ruským strojům

Patnácti ostrými starty, takzvanými Alpha-Scramble, čeští letci takřka zdvojnásobili počet zásahů, které nasbírali při své poslední zahraniční misi v Pobaltí před třemi lety. Ve většině případů se jednalo "pouze" o ruské vojenské dopravní letouny.

Ačkoliv detaily jednotlivých misí zatím nemohou letci prozradit, stejně jako v minulosti jde o ruské vojenské letouny, které se dostanou do vzdušného prostoru Pobaltí a nedodržují pravidla pro lety na civilních trasách.

Rusové celkem pravidelně při letech do své enklávy Kaliningradu nebo zpět do Ruska nedodržují letové plány, odkloní se z trasy a často létají bez zapnutého "odpovídače". Zařízení umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce.

Středisko řízení letového provozu proto takové letouny bez identifikace označuje za neznámý cíl. Čeští stíhači pak museli k takovému stroji okamžitě odstartovat, najít ho a identifikovat. Nikdo totiž nemůže předem vědět, o jaký letoun jde a jaké jsou úmysly posádky.

Ačkoliv letci sami odmítají spekulace, že jde ze strany Ruska vyloženě o provokace, frekvence startů hotovostních strojů je v poslední době vysoká a Rusové velmi dobře vědí, kdo zrovna trojlístek pobaltských republik chrání. Poprvé museli Češi s gripeny do vzduchu kvůli ruskému letounu nad Estonskem už 5. září. Tedy pouhých pět dní poté, co ochranu Pobaltí převzali od svých polských kolegů.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První let nového letounu JAS-39 Gripen E
Gripen nové generace má za sebou první úspěšný let

Nejmodernější varianta švédských stíhaček Gripen má za sebou první letovou premiéru. Letoun nové generace s označením E absolvoval zhruba čtyřicetiminutový...  celý článek

Gripen elitní 211. tygří letky z Čáslavi a stroj Rafale francouzské Escadron de...
Tygří oči Krainové na gripenu vynesly stíhačům stříbro za kamufláž

Elitní čeští letci na prestižním cvičení tygřích letek NATO ve Francii získali druhé místo za originální kamufláž jednoho ze strojů JAS-39 Gripen. Podkladem...  celý článek

Nové zbarvení jednoho ze strojů JAS-39 Gripen 211. taktické letky pro cvičení...
Tygří gripen elitní čáslavské letky vyzdobila „divoká kočka" Krainová

Další originální polep jednoho z nadzvukových strojů JAS-39 Gripen představili letci z 211. taktické letky z Čáslavi před pondělním odletem na cvičení tygřích...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.