Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi poslali africkým dětem další stovky kol, zkrátí jim cestu do školy

  15:20aktualizováno  15:20
Na měsíc dlouhou cestu z Čech do africké Gambie se vydají již podruhé kontejnery naplněné jízdními koly. Společnost Kola pro Afriku tentokrát od lidí vybrala 1 200 jízdních kol. Gambijským dětem tak usnadní cestu ke vzdělání.

Kola posbíraná v Česku pomohou dětem v africké Gambii, usnadní jim totiž cesty do školy. | foto: Archiv Romana Posoldy

Dokud desetiletá Kaddy neměla kolo, musela se každé ráno z malé osady, kde žije se svou rodinou, vydávat do šest kilometrů vzdálené školy pěšky. Cesta jí trvala asi hodinu a na vyučování často dorazila vyčerpaná.

Z Ostravy do Banjulu

Cesta začíná v centrálním skladu v Ostravě-Koblově, kde dobrovolníci jízdní kola naloží do tři velkých přepravních kontejnerů. Odtud poputují vlakem nejprve do překladiště v Mělníku, poté do německého přístavu Bremerhaven, kde budou naloženy na nákladní loď, na které odcestují do marockého Tangeru. Za čtyři týdny pak loď s jízdními koly zakotví ve svém konečném cíli, gambijském přístavu Banžul. Přepravu zajistí společnosti Maersk Line a Advanced AIRSEA Solutions, které Kola pro Afriku sponzorují.

Dětem jako ona jízdní kolo zásadním způsobem usnadňuje život a pro mnohé je vůbec jedinou možností, jak se do školy dopravit. Řada z nich totiž bydlí i desítky kilometrů daleko od školy a rodiče si lístek na autobus často nemohou dovolit.

Do Gambie proto již podruhé putují kola od českých dárců. Organizace Kola pro Afriku v první vlně v únoru vyslala na černý kontinent 351 bicyklů, nyní se se podařilo od dárců nashromáždit více než trojnásobek kol. V pátek z centrálního skladu v Ostravě-Koblově vyrazí tři kontejnery s 1 200 koly. Do gambijského přístavu Banžul doputují kola za měsíc.

V Banžulu si zásilku z Česka převezmou místní organizátoři projektu, kteří kola rozvezou do dvanácti základních škol a zaškolí učitele, jak kola udržovat v pojízdném stavu. "Bez nich by jezdila maximálně pár měsíců než by se porouchala. Proto také vysíláme do každé školy kufr plný nářadí a náhradních dílů," uvedl ředitel organizace Kola pro Afriku Roman Posolda.

Do školy děti přichází vyčerpané. Nebo vůbec

Situace děvčátka Kaddy v dvoumilionovém africkém státě není nijak výjimečná. "Když bydlí dva, tři kilometry daleko, tak do školy dojdou. Jsou na to zvyklí. Často ale bydlí i ve vzdálenosti dvanácti, patnácti kilometrů. Ráno se vydají na cestu a doufají, že si třeba stopnou nějaké auto. Když se jim to nepodaří, přijdou do školy pozdě a vyčerpané, nebo nedorazí vůbec," vysvětluje Posolda.

Kola pro Afriku

Sběrná místa, kde mohou lidé darovat nepotřebné kolo, jsou na 120 místech republiky. Organizace ocení především horská kola. Jiné typy se totiž do afrického terénu nehodí. I nepoužitelná kola ve špatném stavu se však využijí na náhradní díly.

Každá z vybraných škol dostane sto bicyklů. Učitelé vyberou žáky, kteří bydlí nejdále a kola jim za nepatrný poplatek zapůjčí. "Pokud kolo přežije, vrátí ho žák poté, co školu ukončí. Od dětí, kterým škola kola půjčí, pak samozřejmě vyžaduje každý den docházku. To je podmínkou," dodává Posolda.

V zasílání kol do Gambie bude organizace pokračovat. V Česku je totiž o akci mimořádný zájem. Za první rok projektu lidé věnovali sedm tisíc kol. Z původně dvou sběrných míst jich dnes je asi 120. Organizaci zajišťují z větší části dobrovolníci. Podílí se například i bývalí vězni a ostravští bezdomovci, kteří zajišťují servis věnovaných kol, která nejsou ve funkčním stavu.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.