Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi poprvé uvidí bombardér B-52, který měl rozsévat atomovou zkázu

  9:58aktualizováno  12:04
Legendární americký strategický bombardér B-52H Stratofortress bude jedním z hlavních lákadel zářijových Dnů NATO v Ostravě. Organizátorům trvalo tři roky, než se podařilo účast na přehlídce dojednat. Bude to premiéra tohoto stroje ve střední a východní Evropě.

Americký bombardér B-52 Stratofortress | foto: AFB Barksdale

"Účast B-52 na show v České republice, ale i v celé kontinentální Evropě je naprosto výjimečná. Ačkoli se pravidelně účastní airshow ve Velké Británii a letos byl k vidění na veletrhu ILA v Berlíně, měli lidé šanci spatřit ho pouze v Moskvě v letech 2003 a 2007. Dny NATO v Ostravě se tedy řadí do velmi exkluzivního klubu," uvedl Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které unikátní přehlídku v Ostravě každoročně pořádá.

Více než dvousettunový obr o rozpětí 56 metrů bude podle něj jedním z největších diváckých lákadel v celé desetileté historii akce. Organizátorům přitom trvalo tři roky, než se podařilo premiérovou účast tohoto stroje zajistit.

Dny NATO v Ostravě

Dny NATO v Ostravě jsou ojedinělou nekomerční přehlídkou, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Letošní Dny NATO proběhnou od 15. do 19. září. Loni akci navštívilo 135 tisíc lidí. - více najdete zde

Svou roli sehrály i technické nároky americké strany. Pro přistání B-52 musí mít například letištní dráha velkou nosnost a být dostatečně široká a dlouhá. Mošnovské letiště tyto parametry splňuje.

To již v dubnu na místě ověřoval speciální čtyřčlenný tým ze základny Barksdale v Louisianě. Tehdy zjišťoval, zda je vůbec přistání a vystavení B-52 na mošnovském letišti možné a technicky proveditelné. Letoun nicméně zabere celou šíři betonové plochy letiště, a tak si organizátoři pro své účely museli vybudovat zcela novou provizorní cestu o délce 400 metrů.

"Taková akce je tím nejlepším důkazem, že jsme schopni díky dráze i vybavení přijmout jakékoliv letadlo," uvedl generální ředitel ostravského letiště Pavel Schneider.

Letiště čeká velkolepá show

Organizátoři očekávají, že Dny NATO v Ostravě navštíví srovnatelný počet lidí jako loni, kdy se na mošnovské letiště během dvou dnů sjelo 135 tisíc diváků. Letošní Dny NATO v Ostravě budou zároveň oficiálně prvním ročníkem Dnů vzdušných sil české armády.

"Budeme chtít ukázat maximum," slíbil velitel vzdušných sil Jiří Verner s tím, že by se v Ostravě měly objevit prakticky všechny typy letounů z výzbroje českých letců.

Početná by měla být i účast zahraničních strojů. Raritou pak bude účast legendárního stíhacího letounu Hurricane Mk.I, který je jediným letuschopným strojem tohoto typu na světě a přímo se účastnil bojů o Británii.

"Potvrzení účasti legendárního strategického bombardéru je skvělou zprávou nejen pro české letecké příznivce. V Evropě je totiž možné spatřit a prohlédnout si tento bombardér na zemi pouze výjimečně na pečlivě vybraných airshow v Anglii. Celá flotila B-52 je totiž velmi vytížena, a tak je obtížné získat tento stroj na letecký den. Nahrává tomu i skutečnost, že B-52 Stratofortressy nemají v Evropě stálou domovskou základnu," uvedl šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika Jan Čadil.

Letoun B-52 Stratofortress dnes patří již mezi legendární stroje, symboly studené války. Původně byly určeny k bombardování nepřítele z vysokých výšek, včetně jaderného útoku. V americkém letectvu slouží již od roku 1955, tedy dlouhých 55 let. I přes relativní stáří jinak nadčasového stroje se však o vyřazení B-52 ze služby neuvažuje. Naopak americké vzdušné síly plánují provoz těchto letounů díky jejich spolehlivosti až do roku 2040 či 2045. V současnosti je B-52 používán pro různé druhy misí, stroje byly nasazeny například v obou válkách v Zálivu nebo ve válce v Afghánistánu.

B-52H Stratofortress

Americký bombardér B-52První prototyp letounu vzlétl v roce 1952. Stroj od firmy Boeing o délce přes 49 metrů a s rozpětím křídel více než 56 metrů unese až 31 tun různé munice. Vybaven je osmi motory Pratt & Whitney TF33-P-3/103 a létá vysokou podzvukovou rychlostí 0,86 mach. Do výzbroje, kterou jsou B-52 schopné nést, patří mimo jiné i jaderné zbraně - v době studené války tyto stroje neustále držely jadernou pohotovost pro případ nutnosti okamžité jaderné odvety.
Z celkových 744 kusů B-52, které byly mezi lety 1955 a 1962 vyrobeny, zůstává ve službě v americkém letectvu ještě 90 těchto strojů. Letoun, který přiletí na letiště do Mošnova, slouží u 93. bombardovací letky, jejíž historie sahá až do 1. světové války. Squadrona je dislokována na letecké základně Barksdale v Louisianě a je zařazena do rezervních sil amerického letectva. Jde o jedinou rezervní jednotku, jež je letouny B-52 vyzbrojena. Letka se účastnila bojů v druhé válce v Zálivu a protiteroristické operace Trvalá svoboda v Afghánistánu.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh....
Zájem o zálohy roste. Armáda přijala rekordních 600 dobrovolníků

Dalších zhruba šest stovek nováčků nastoupilo ve Vyškově k základnímu vojenskému výcviku. Kromě budoucích profesionálů také 50 nových aktivních záložníků a 15...  celý článek

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.