Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi poprvé uvidí bombardér B-52, který měl rozsévat atomovou zkázu

  9:58aktualizováno  12:04
Legendární americký strategický bombardér B-52H Stratofortress bude jedním z hlavních lákadel zářijových Dnů NATO v Ostravě. Organizátorům trvalo tři roky, než se podařilo účast na přehlídce dojednat. Bude to premiéra tohoto stroje ve střední a východní Evropě.

Americký bombardér B-52 Stratofortress | foto: AFB Barksdale

"Účast B-52 na show v České republice, ale i v celé kontinentální Evropě je naprosto výjimečná. Ačkoli se pravidelně účastní airshow ve Velké Británii a letos byl k vidění na veletrhu ILA v Berlíně, měli lidé šanci spatřit ho pouze v Moskvě v letech 2003 a 2007. Dny NATO v Ostravě se tedy řadí do velmi exkluzivního klubu," uvedl Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které unikátní přehlídku v Ostravě každoročně pořádá.

Více než dvousettunový obr o rozpětí 56 metrů bude podle něj jedním z největších diváckých lákadel v celé desetileté historii akce. Organizátorům přitom trvalo tři roky, než se podařilo premiérovou účast tohoto stroje zajistit.

Dny NATO v Ostravě

Dny NATO v Ostravě jsou ojedinělou nekomerční přehlídkou, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Letošní Dny NATO proběhnou od 15. do 19. září. Loni akci navštívilo 135 tisíc lidí. - více najdete zde

Svou roli sehrály i technické nároky americké strany. Pro přistání B-52 musí mít například letištní dráha velkou nosnost a být dostatečně široká a dlouhá. Mošnovské letiště tyto parametry splňuje.

To již v dubnu na místě ověřoval speciální čtyřčlenný tým ze základny Barksdale v Louisianě. Tehdy zjišťoval, zda je vůbec přistání a vystavení B-52 na mošnovském letišti možné a technicky proveditelné. Letoun nicméně zabere celou šíři betonové plochy letiště, a tak si organizátoři pro své účely museli vybudovat zcela novou provizorní cestu o délce 400 metrů.

"Taková akce je tím nejlepším důkazem, že jsme schopni díky dráze i vybavení přijmout jakékoliv letadlo," uvedl generální ředitel ostravského letiště Pavel Schneider.

Letiště čeká velkolepá show

Organizátoři očekávají, že Dny NATO v Ostravě navštíví srovnatelný počet lidí jako loni, kdy se na mošnovské letiště během dvou dnů sjelo 135 tisíc diváků. Letošní Dny NATO v Ostravě budou zároveň oficiálně prvním ročníkem Dnů vzdušných sil české armády.

"Budeme chtít ukázat maximum," slíbil velitel vzdušných sil Jiří Verner s tím, že by se v Ostravě měly objevit prakticky všechny typy letounů z výzbroje českých letců.

Početná by měla být i účast zahraničních strojů. Raritou pak bude účast legendárního stíhacího letounu Hurricane Mk.I, který je jediným letuschopným strojem tohoto typu na světě a přímo se účastnil bojů o Británii.

"Potvrzení účasti legendárního strategického bombardéru je skvělou zprávou nejen pro české letecké příznivce. V Evropě je totiž možné spatřit a prohlédnout si tento bombardér na zemi pouze výjimečně na pečlivě vybraných airshow v Anglii. Celá flotila B-52 je totiž velmi vytížena, a tak je obtížné získat tento stroj na letecký den. Nahrává tomu i skutečnost, že B-52 Stratofortressy nemají v Evropě stálou domovskou základnu," uvedl šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika Jan Čadil.

Letoun B-52 Stratofortress dnes patří již mezi legendární stroje, symboly studené války. Původně byly určeny k bombardování nepřítele z vysokých výšek, včetně jaderného útoku. V americkém letectvu slouží již od roku 1955, tedy dlouhých 55 let. I přes relativní stáří jinak nadčasového stroje se však o vyřazení B-52 ze služby neuvažuje. Naopak americké vzdušné síly plánují provoz těchto letounů díky jejich spolehlivosti až do roku 2040 či 2045. V současnosti je B-52 používán pro různé druhy misí, stroje byly nasazeny například v obou válkách v Zálivu nebo ve válce v Afghánistánu.

B-52H Stratofortress

Americký bombardér B-52První prototyp letounu vzlétl v roce 1952. Stroj od firmy Boeing o délce přes 49 metrů a s rozpětím křídel více než 56 metrů unese až 31 tun různé munice. Vybaven je osmi motory Pratt & Whitney TF33-P-3/103 a létá vysokou podzvukovou rychlostí 0,86 mach. Do výzbroje, kterou jsou B-52 schopné nést, patří mimo jiné i jaderné zbraně - v době studené války tyto stroje neustále držely jadernou pohotovost pro případ nutnosti okamžité jaderné odvety.
Z celkových 744 kusů B-52, které byly mezi lety 1955 a 1962 vyrobeny, zůstává ve službě v americkém letectvu ještě 90 těchto strojů. Letoun, který přiletí na letiště do Mošnova, slouží u 93. bombardovací letky, jejíž historie sahá až do 1. světové války. Squadrona je dislokována na letecké základně Barksdale v Louisianě a je zařazena do rezervních sil amerického letectva. Jde o jedinou rezervní jednotku, jež je letouny B-52 vyzbrojena. Letka se účastnila bojů v druhé válce v Zálivu a protiteroristické operace Trvalá svoboda v Afghánistánu.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.