Češi méně sledují televizi

  • 32
Televizní šéfové s napětím sledují diváky, kteří v létě utekli v hojném počtu od obrazovek. Nový průzkum ukázal, že diváci se vracejí pomaleji, než by si ČT, Nova i Prima přály. Podle průzkumu společnosti ATO - Mediaresearch měl loni v září průměrný Čech televizi puštěnou tři hodiny a čtyřicet minut denně.

Letos v září byl už tento čas o celých jedenatřicet minut kratší. Na poklesu se podle mediálního odborníka Milana Šmída zřejmě podepsala i stereotypnost a stagnace televizí.

„Česká televize je v krizi, nemá nové pořady, stále více se spoléhá na reprízy, takže Novu zatím nic nenutí, aby investovala do významnějších programových inovací. Její současné inovace jsou spíše pouze kosmetickými úpravami již existujících formátů,“ míní Šmíd.

Vladimír Jurásek z firmy Mag Media, která prodává reklamu na Nově, tvrdí, že jej nejaktuálnější výsledky neznepokojují. Podle něj se lidé dívají sice na televizi méně, ale o to intenzivněji. „To znamená, že si pořady vybírají pečlivěji, nenechávají televizi zapnutou jen jako kulisu,“ tvrdí Vladimír Jurásek.

Podaří se televizím vrátit diváky do křesel?
Doktor Sova a celý jeho tým z Nemocnice na kraji města začne už za několik dnů ve zbrusu nových dílech lákat Čechy k obrazovkám. Bude zajímavé sledovat, jak si povede. Diváci totiž od televizí odcházejí. A to i přesto, že skončilo léto a lidé už nevysedávají u vody či na svých chalupách.

Sluníčko - nepřítel televizí
Tento trend ve čtvrtek potvrdila Hana Svobodová z Asociace televizních organizací. Podle ní je sice počet diváků větší než v létě, ale není jich pořád ještě tolik jako loni na podzim.

„Došlo k relativnímu poklesu na 86 procent sledovanosti loňského září. Absolutně to znamená pokles sledovanosti o 31 minut,“ uvedla.

Čím to je? Kvalitou pořadů? V tom, jak a kdy je televize nasazují do programu? Pavel Charamza ze společnosti Mediaresearch, který má na starosti výzkum sledovanosti ve vybraných domácnostech, tvrdí, že příčin může být několik. Například počasí.

„Je totiž stále hodně slušné. V okamžiku, kdy jednu neděli pršelo, tak sledovanost hodně vyletěla nahoru,“ tvrdí. „Analytická oddělení televizí však zkoumají i to, co se děje s jejich programem,“ dodává Charamza.

Pokles diváků, který byl patrný už přes léto, se snažily televize zastavit nasazováním nových pořadů či reprízou starých seriálů. Všechny televize nyní shodně prohlašují, že s těmito programy uspěly.

Sázka na seriály
Nejspokojenější však zřejmě můžou být v České televizi, kde vsadili na opakování Nemocnice na kraji města. „Při loučení s dosavadními dvaceti díly seriálu a očekávání nových dílů gradoval zájem publika,“ chlubí se tiskové oddělení ČT. „Poslední díl vidělo toto pondělí 2,6 milionu dospělých.“

Mluvčí Novy Petr Kostka přiznává, že v pondělí večer, kdy seriál běží, zatím prohrávají. Zároveň však přesvědčuje, že je to jeden z mála neúspěchů Novy. Tato soukromá stanice například nasadila nové pořady Mléčná dráha s populární Bárou Hrzánovou či soutěž Pálí Vám to?

„A jsme s nimi velmi spokojeni. Jsme přesvědčeni, že naše sledovanost je výborná,“ míní Kostka. Primě se vyplatila zase sázka na seriál z dob socialismu Chlapci a chlapi, který lámal rekordy této stanice. Seriál sledovalo až 1,5 milionu diváků, daří se i americkému seriálu Policejní akademie s 1,1 milionu diváků.

„Počty diváků u všech televizí sice nedosáhly v září hodnot za srovnatelné loňské období, ale vzhledem k velmi pěknému počasí nelze považovat tento mírný pokles za dramatický,“ soudí mluvčí Primy Jana Malíková.

Úbytek diváků zatím nebude mít vliv na cenu reklamního času. Vladimír Jurásek z firmy Mag Media, která prodává reklamu na Nově tvrdí, že je nejaktuálnější výsledky neznepokojují. „Osmdesát procent reklamy je v hlavních vysílacích časech, kdy je sledovanost velmi dobrá,“ prohlašuje.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video