Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi chtějí naše eurofightery, píše německý list. Obrana to popřela

  12:20aktualizováno  12:51
Německý list Financial Times Deutschland napsal, že se Česko zajímá o nákup olétaných stíhaček Eurofighter z výzbroje luftwaffe. Česko skutečně před rokem zájem o moderní stroje projevilo, tehdy se ale obrátilo přímo na výrobce. Ministerstvo obrany jednání s Němci vyloučilo.

Letoun Eurofighter v barvách německého Bundeswehru (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Česko přemýšlí, jak po roce 2015 zabezpečit ochranu svého vzdušného prostoru. Pronájem švédských gripenů se totiž chýlí ke konci. A jednou z možností je pořízení olétaných stíhaček z jiné země.

Eurofighter Typhoon

Eurofighter je společný projekt západoevropských zemí. Dvoumotorový dolnoplošník platí za obratné letadlo, které si v simulovaných soubojích dokáže poradit s přesilou starších strojů F-16.

Je stavěn zejména s ohledem na aerodynamiku, méně na "neviditelnost". Má dobrou stoupavost a může letět nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování.

Na druhou stranu letoun nepatří k nejlevnějším.

Nasvědčovalo tomu nedávné prohlášení premiéra Petra Nečase, podle kterého je třeba zajistit například ochranu jaderných elektráren - ale jak předseda vlády jedním dechem dodal, roli v rozhodování budou hrát ekonomické aspekty. Přeloženo do češtiny, na nové letouny to nevypadá.

List Financial Times Deutschland nyní napsal, že několik středoevropských a balkánských zemí se zajímá o německé eurofightery.

Jenže české ministerstvo obrany, které obvykle o krocích spojených s budoucností stíhacího letectva informuje spíše méně, se ostře ohradilo. "Můžu zcela vyloučit, že by proběhlo byť i jen nějaké sondování," řekl iDNES.cz jeho mluvčí Jan Pejšek.

Otázkou zůstává, jak zpráva v německém listu vznikla. Je například možné, že Německo, které si objednalo o čtyřicet stíhaček více, než bude potřebovat, vypouští "balonky" a snaží se především do světa vzkázat, že má stíhačky nazbyt. Itálie už například nabídla 24 olétaných strojů za jednu miliardu eur Rumunsku.

Další země, o nichž německé noviny psaly v souvislosti se zájmem o stíhačky, jsou Bulharsko, Slovensko či Chorvatsko. Tedy samé chudší státy, pro něž by úvaha o nákupu osmi moderních a drahých strojů byla netypická. Už i proto, že osm stíhaček je prostě málo - po odečtení výcvikových strojů či letounů na prohlídkách a údržbě by prakticky nezbývalo, co poslat do vzduchu.

Fotogalerie

Financial Times Deutschland uvedly, že by pro kontrakt připadaly v úvahu "téměř nové letouny". Cena nového eurofighteru se podle různých zdrojů pohybuje mezi 60 a 90 miliony eur v závislosti na výbavě a doplňcích (1,5 až 2,3 miliardy Kč).

V Evropě létají eurofightery hlavně ve státech, které se podílely na jejich vývoji - tedy v Německu, Itálii, Španělsku a Británii. Patnáct si jich pořídilo Rakousko, které za ně zaplatilo 1,54 miliardy eur (40 miliard Kč).

Zájemců o vyzbrojení českého letectva je více. Americký zbrojní koncern Lockheed Martin by rád Česku prodal stíhačky F-16 a švédský Saab by pochopitelně byl rád, kdyby si Česko ponechalo gripeny. Jednou z úvah také je, že by Česko a Slovensko mohlo vybudovat společné vzdušné síly.

Utajovaný materiál o scénářích budoucnosti českého nadzvukového letectva už projednala Bezpečnostní rada státu a během ledna či února by se měl zařadit na program jednání vlády.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Dětí přibývá a nemá je kdo učit. Školy berou i nekvalifikované

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to...  celý článek

Prezident Miloš Zeman jmenoval ministrem spravedlnosti Roberta Pelikána (12....
Zeman přijal v Lánech Pelikána. Je třeba zlepšit výběr soudců, shodli se

Prezident Miloš Zeman se svými experty a ministrem spravedlnosti Robertem Pelikánem ocenili, jak se za uplynulé roky zrychlilo soudní řízení a zlepšilo...  celý článek

Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského...
Václavák protnou pásy z dob Karla IV. Stánky s buřty nechci, říká architekt

Dvanáct let ladil architekt Jakub Cigler se svým týmem projekt obnovy spodní části Václavského náměstí. Požadavky se měnily a trvala i jednání s památkáři....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.