Česko už není zemí kutilů, mnoho států západní Evropy se totiž během současné krize dostalo před Čechy, z nichž "jen" pětašedesát procent uvádí, že si samo doma něco vyrábí, stará se o zahradu a podobně.
Podle exkluzivního celoevropského průzkumu Barometr 2013, který provedla společnost Cetelem, je tento údaj v Česku překvapivě o dost nižší než v mnoha západoevropských zemích. Většina Západoevropanů si tak v současné situaci svépomocí například opravuje elektrospotřebiče a provádí drobné domácí práci, než by za ně zaplatili. "Češi už nejsou králi kutilů, za který se všeobecně považovali," říká ředitel marketingu společnosti Cetelem ČR Tomáš Siegler.
Pokračující krize má vliv na chování spotřebitelů v celé Evropě a podle ředitele celoevropského průzkumu Flaviena Neuvyho není zlepšení v dohledu. "Ekonomické klima v evropské unii je velmi složité, vidíme pokles kupní síly. Lidé hledají alternativní způsoby spotřeby," uvádí Neuvy.
Chudnoucí Evropané míří do sekáčů
V rámci západní Evropy došlo také k výraznému nárůstu obliby bazarů a zboží z druhé ruky vůbec. "Nárůst, který vidíme, je opravdu velký," uvedl Neuvy. Naopak pro velkou část obyvatel nových členských států EU je nákup v bazarech psychologickým problémem, protože se bere za jeden z příznaků chudoby a nižšího společenského postavení.
U mnoha věcí, jako například sportovního náčiní, nebo také kutilských potřeb stále více Evropanů, včetně Čechů, volí raději možnost pronájmu nebo zapůjčení, než jejich koupi. Také u aut se zájem přesouvá od nových aut k výrazně levnějším ojetinám, byť třeba lepších značek. "Jednoznačně vedou kvalitnější ojetá auta, před levnými značkami nových," tvrdí autoři průzkumu.
Nešetří se jen za mobily a internet
Jedinou věcí, za kterou se vedle potravin a dalších věcí denní spotřeby v Evropě ještě utrácí jsou informační technologie - mobily, tablety, počítače a také telekomunikační služby, včetně připojení na internet. Jedním z důvodů však je, že pomocí těchto technologií Evropané hledají informace o výrobcích, různých slevách, či porovnání cen.
V rámci Evropy je v průzkumu také překvapivé množství Čechů, kterým vůbec nestačí peníze na jejich životní potřeby. Ačkoli Česko je podle jiných statistik zemí s nejnižší mírou chudoby v Evropě, dvacet procent Čechů podle průzkumu uvádí, že s penězi, které mají k dispozici, nejsou vůbec schopni vyjít.