Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi už nejsou králi kutilů, i bohatší Evropané berou do rukou nářadí

  14:00aktualizováno  14:00
Češi, kteří se vždy považovali za krále kutilů, ztratili v současné Evropě své domnělé prvenství. Hospodářská krize a stagnace, která vládne ve většině zemí EU už více než pět let, mění chování obyvatel mnoha zemí. Obracejí každé euro, než něco koupí, učí se vařit doma a mění se také na domácí kutily.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Česko už není zemí kutilů, mnoho států západní Evropy se totiž během současné krize dostalo před Čechy, z nichž "jen" pětašedesát procent uvádí, že si samo doma něco vyrábí, stará se o zahradu a podobně.

Podle exkluzivního celoevropského průzkumu Barometr 2013, který provedla společnost Cetelem, je tento údaj v Česku překvapivě o dost nižší než v mnoha západoevropských zemích. Většina Západoevropanů si tak v současné situaci svépomocí například opravuje elektrospotřebiče a provádí drobné domácí práci, než by za ně zaplatili. "Češi už nejsou králi kutilů, za který se všeobecně považovali," říká ředitel marketingu společnosti Cetelem ČR Tomáš Siegler.

Pokračující krize má vliv na chování spotřebitelů v celé Evropě a podle ředitele celoevropského průzkumu Flaviena Neuvyho není zlepšení v dohledu. "Ekonomické klima v evropské unii je velmi složité, vidíme pokles kupní síly. Lidé hledají alternativní způsoby spotřeby," uvádí Neuvy.

Chudnoucí Evropané míří do sekáčů

V rámci západní Evropy došlo také k výraznému nárůstu obliby bazarů a zboží z druhé ruky vůbec. "Nárůst, který vidíme, je opravdu velký," uvedl Neuvy. Naopak pro velkou část obyvatel nových členských států EU je nákup v bazarech psychologickým problémem, protože se bere za jeden z příznaků chudoby a nižšího společenského postavení.

U mnoha věcí, jako například sportovního náčiní, nebo také kutilských potřeb stále více Evropanů, včetně Čechů, volí raději možnost pronájmu nebo zapůjčení, než jejich koupi. Také u aut se zájem přesouvá od nových aut k výrazně levnějším ojetinám, byť třeba lepších značek. "Jednoznačně vedou kvalitnější ojetá auta, před levnými značkami nových," tvrdí autoři průzkumu.

Nešetří se jen za mobily a internet

Jedinou věcí, za kterou se vedle potravin a dalších věcí denní spotřeby v Evropě ještě utrácí jsou informační technologie - mobily, tablety, počítače a také telekomunikační služby, včetně připojení na internet. Jedním z důvodů však je, že pomocí těchto technologií Evropané hledají informace o výrobcích, různých slevách, či porovnání cen.

V rámci Evropy je v průzkumu také překvapivé množství Čechů, kterým vůbec nestačí peníze na jejich životní potřeby. Ačkoli Česko je podle jiných statistik zemí s nejnižší mírou chudoby v Evropě, dvacet procent Čechů podle průzkumu uvádí, že s penězi, které mají k dispozici, nejsou vůbec schopni vyjít.

Autor:






Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.