Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi čekali, až se turkmenští funkcionáři vyspí

  13:01aktualizováno  13:01
Letadlo zastavuje nedaleko budovy letiště v Ašgabatu a ke dveřím přijíždí schůdky. Všechno vypadá bez problémů jako při předchozím mezipřistání. Nikdo netuší, že se letadlo odlepí až za dlouhých 14 hodin po náročném vyjednávání.

Dlouhé bylo čtrnáctihodinové čekání i pro turkmenské vojáky střežící letadlo. | foto: iDNES.cz

Všichni se těší domů. Na palubě speciálu České republiky, který zadržel Turkmenistán na letišti v Ašgabatu, je asi třicet lidí. Politici, novináři, vojáci včetně armádního generála Pavla Štefky. - více zde

Místo natankování a rychlého odletu následují hodiny čekání. Všichni pozorují turkmenské vojáky, kteří se rozestoupili okolo letadla. Auta přivážejí a zase odvážejí nejrůznější funkcionáře.

"Jak to vypadá? Už nás pustí?" padají otázky, kdykoliv se objeví někdo z lidí, kteří jednají s představiteli Turkmenistánu. Většinu doby se ale při pohledu z letadla neděje nic.

"Přišel člověk, který se představil jako ministr. Nenechal nás ani dojít k němu, museli jsme zůstat stát na posledním schůdku. Nechtěl mluvit s nikým jiným než s kapitánem letadla," popisuje poslanec Jan Vidím lidem na palubě, jak probíhají jednání s Turkmeny.

"Zbytek paliva nám vydrží asi hodinu. Pak letadlo zhasne a přestane topit," vysvětluje situaci náměstek ministra obrany Martin Barták. To málo alkoholu, které bylo na palubě, dochází mnohem dřív. Ubývá také zásob jídla a pití, které bylo připraveno na cestu.

Po čtyřech hodinách od příletu se situace začíná zlepšovat. Kapitán letadla se vrací z jednání s tím, že je třeba napsat vysvětlení, proč letadlo přistálo přes zákaz na letišti v Ašgabatu. "To je dobré znamení, říká senátor Jaromír Štětina. Letadlem zní hlasy o tom, že Turkmeni potřebují alibi, aby mohli letadlo propustit.

Následuje připojení letounu na zdroje letiště a po chvíli příjezd cisterny s palivem. Optimistické odhady mluví o odletu do hodiny.

Opak je pravdou. Uplyne hodina, dvě, ale nic se neděje. Venku stojí stále několik vojáků a věž na dotazy odpovídá "vyčkejte". Je zjevné, že do rána letadlo zůstane v Turkmenistánu. Ti, kteří o tom mohli rozhodnout, šli spát. Většina lidí v letadle také uléhá. Vyndavají deky a polštáře. Místa je naštěstí dost. Ležet se dá přes všechna tři sedadla v řadě.

V noci přijíždí dodávka. Veze jídlo a pití, které Češi od Turkmenistánu koupili.

Skutečný posun v jednání ale nastane až s rozedněním. V bílém voze přijíždí zástupce ředitele leteckého provozu. Je prvním, kdo vejde až dovnitř letadla. "Můžeme letět," zní letadlem po jeho odchodu.

Motory se roztáčí, letadlo se rozjíždí. "Letíme ve výšce 10 700 metrů rychlostí 860 kilometrů v hodině, hlásí za chvilku kapitán.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Cvičení afghánské armády nedaleko Kábulu (17. října 2017)
Krvavé úterý v Afghánistánu. Válka s Talibanem vstupuje do Trumpovy éry

Nekončící válka v Afghánistánu se dostává do nové fáze. Američané v rámci nové strategie stupňují nálety na Taliban a počet civilních obětí rychle roste....  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.