Nehod ve skutečnosti neubylo, jen v policejních statistikách

Nehod ve skutečnosti neubylo, jen v policejních statistikách | foto: HZS Zlínského kraje

Češi bourali méně, ale jen na papíře. Ze statistik vypadli opilci

  • 48
Na první pohled to vypadá úžasně: počet dopravních nehod v Česku loni klesl v porovnání s rokem 2008 o více než polovinu. Ve skutečnosti to žádný důvod k radosti není. Češi sice bourali méně, ale pouze na papíře policejních statistik. Podle zjištění MF DNES nehod ve skutečnosti přibylo.

Statistiky, které si vede policie, totiž loni výrazně ovlivnila novela silničního zákona účinná od 1. ledna 2009. Podle ní se nemusí policistům hlásit nehody, při nichž škoda nepřekročila 100 tisíc korun. A havarující řidiči tuto novinku začali hned ve velkém využívat.

Nehody očima policie

* Kolik nehod policisté zaznamenali
2009  74 626 nehod
2008 160 264 nehod
2007 182 736 nehod
2006 187 965 nehod
2005 199 262 nehod
1999 225 690 nehod

* Kolik lidí na silnicích zemřelo
2009    824 mrtvých
2008    992 mrtvých
2007 1 123 mrtvých
2000 1 336 mrtvých

* Hlavní příčiny nehod
Nespr. způsob jízdy 57 %
Nepřim. rychlost   22 %
Nedání přednosti 18 %
Nespr. předjíždění 2,6 %

* Nehody způsobené alkoholem
2009 5 632 nehod
2008 7 252 nehod

Zdroj: Předběžné statistiky PČR za rok 2009

Zatímco v roce 2008 policisté vyjížděli ke 160 264 nehodám, za loňský rok jich podle předběžných údajů evidovali jen necelých 75 tisíc. To je nejméně za posledních dvacet let. Ukazuje to však hlavně to, že policisté měli s dopravními nehodami méně práce. Nic víc.

Pojišťovny: Škod bylo více

Mnohem přesnější údaje mají pojišťovny, ke kterým se dostanou i menší nehody. "Podle počtu pojistných událostí, které řešíme, to vypadá, že nehod neubylo. Spíše naopak," říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. To, že nehod za loňský rok přibylo, potvrdili MF DNES zástupci tří největších pojišťoven.

"Neříkám, že je to dramatický nárůst, je to spíše v řádech procent, ale vyšší ten počet bezesporu je," říká Milan Gregor, odborník na dopravní nehody z pojišťovny Kooperativa.
"V loňském roce nám klienti nahlásili téměř 170 tisíc škod z dopravních nehod, což představuje asi dvouprocentní nárůst oproti roku 2008," upřesnil to mluvčí pojišťovny Milan Káňa.

Řidiči novelu zákona využívají a policii nevolají, protože je to pohodlnější. Netráví hodiny čekáním, než policie přijede, vyhnou se nepříjemnému sepisování protokolů a i jednání s pojišťovnami je rychlejší.

Opilci zmizeli z dohledu

Problémem je, že nový zákon zjevně umožnil vyhnout se trestu mnohým řidičům, kteří bourali pod vlivem alkoholu. Pokud by k nehodě přijeli policisté, museli by jim dát dýchnout. To teď odpadlo.

Proč se tolik neumíralo na silnicích

Komentář MF DNES

Podle oficiálních statistik klesl za loňský rok počet nehod zaviněných opilými řidiči o 1 600. Tomu, že by Češi přestali před jízdou pít, přitom nemohou věřit ani sami policisté. Při běžných kontrolách totiž loni přistihli o pět tisíc opilých řidičů více než v roce 2008. Roste i počet obětí nehod, které tito řidiči zavinili.

"Počet nehod zaviněných řidiči pod vlivem alkoholu nelze porovnávat. Řidičů pod vlivem alkoholu neubývá, jak napovídají statistiky. Lidé prostě nehody, v nichž hrál roli alkohol, nehlásí," říká dopravní expert Stanislav Huml.

"Také to může být tím, že přibylo případů, kdy viník od nehody ujel. Ale více se asi stává, že viník, který předtím něco vypil, se s poškozeným domluví a vyřeší to bez policie," přiznává i šéf ústecké dopravky Karol Kočárek. "Hodně nezodpovědných řidičů tak uniklo trestu. A nyní vše trochu komicky doháníme zavedením povinného dýchání při každé kontrole," dodal.

Zajímavosti

* Od nehody ujelo 10 tisíc řidičů. Z toho zhruba v 15 případech při nehodě někdo zemřel.
* V obcích se stávalo dvakrát více nehod než mimo obce.
* Hned po řidičích motorových vozidel způsobují nejvíce dopravních nehod zvířata. Až poté následují cyklisté a chodci.

,

Video