Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Červený a šedý příběh sedaček z pražských tramvají

  22:30aktualizováno  22:30
"Já, já, já chci sedět na té červené, sedni si na šedivou," pošťuchují se dva kluci v tramvaji. Předmětem jejich sporu je na první pohled nenápadná laminátová sedačka. Její barva vyvolávala strkanice mezi pražskými dětmi několika generací.

Laminátorá křesílka - Slavné sedačky jsou v pražských tramvajích stále vzácnější. | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

"Když jsme připravovali expozici o výstavě EXPO 58, bylo jasné, že na ní nesmí tahle sedačka chybět," říká kurátorka výstavy Bruselský sen Vanda Skálová.

Sedačku, kterou kromě dětí každý den téměř bez povšimnutí míjejí tisíce cestujících, považují odborníci za ukázkový příklad kdysi moderního bruselského designu, jenž díky své praktičnosti vydržel v tramvajích pětačtyřicet let.

"Je to jedna z mála dodnes funkčních realizací tohoto stylu, ostatní už dnes znají jen sběratelé," dodává Skálová.

Není tedy náhodou, že hned u vchodu na výstavu Bruselský sen v budově Městské knihovny na Mariánském náměstí čeká na příchozí dvacet tramvajových židliček.

"Obrátili se na nás pořadatelé, chtěli je jako exponát na výstavu," vysvětluje cestu červených a šedých křesílek do galerie Václav Havlík, vedoucí tramvajových dílen pražského Dopravního podniku.

Přitom v roce 1958, kdy slavilo tehdejší Československo úspěchy na bruselském Expu, ještě žádné laminátové židličky v tramvajích nebyly. "Laminát se ve vozech objevil až v roce 1963," upřesňuje Havlík.

Práce téměř restaurátorská
Dvě desítky sedaček z vyřazených tramvajových souprav bylo před umístěním na výstavu nutno opravit, a tak nejprve putovaly i s kovovým stojanem do dílen. Stojany dělníci rozmontovali, vyměnili zkorodované části a narovnali pomačkané podstavce.

Podobnou kúrou prošly i laminátové sedačky. Dělníci obrousili ostré hrany poškozených částí laminátu. „Nakonec jsme je znovu přestříkali červenou a šedivou barvou, stojany dostaly kovový nátěr,“ popisuje opravy Havlík.

Sedačky z tramvají mizí, nahrazují je modernější
Slavné laminátové sedačky jsou v Praze stále větší vzácností a za nějakou dobu budou už jen muzeální záležitostí. Od roku 2000 je totiž v repasovaných tramvajích T3 nahrazují nové, s barevným čalouněním.

A jak postupně nahradí moderní tramvaje Porsche a ForCity i zbylé vozy T3, nezbude než obdivovat i tuto vzpomínku na design padesátých let minulého století jen ve střešovickém muzeu MHD.

Křesílka se prodávat nebudou
Přestože je mezi návštěvníky výstavy o sedačky obrovský zájem, Dopravní podnik neuvažuje o tom, že by je začal prodávat.

"Nevyrábíme je a z vyřazených tramvají zbývá jen pár kousků, které využijeme při opravách v ostatních vozech," vysvětluje Havlík.

. Výstava Bruselský sen

V Praze je výstava k vidění až do 21. září ve čtvrtém patře budovy Městské knihovny. Část projektu pak bude vystavena od 20. listopadu 2008 do 1. března 2009 v Moravské galerii – Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.

Autor:






Hlavní zprávy

Kia cee´d 1,4 CVVT Comfort Plus
Kia cee´d 1,4 CVVT Comfort Plus

r.v. 2015, naj. 16 200 km, benzín
269 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.