Čerpání nepomáhá, do metra stále teče

  • 67
Vodu ze stanic pražského metra Vltavská a náměstí Republiky se nedaří odčerpat. Jakmile jsou stanice suché, začne protékat voda skrze uzavřené tlakové uzávěry. Stanice jsou tak za čas opět plné, přiznal dopravní podnik, který stále nezná příčiny prolomení podlahy a stěny v zaplavených stanicích Palmovka a Můstek na trase B.

"Funguje to jako systém spojených nádob," popsala problém ve stanicích Vltavská a náměstí Republiky mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Zda za neustále přitékající vodu z míst za uzávěry může další díra v metru, se zatím neprokázalo. Dopravní podnik se stále odvolává, že za dosud uzavřenými tlakovými uzávěry nikdo nebyl.

Není proto zatím možné zjistit, kde a proč voda do metra pronikla. Do té doby podle dopravního podniku nebude možné zjistit, kdo nese za dvoumiliardové škody způsobené záplavami odpovědnost.

V sobotu dopravní podnik otevřel tlakový uzávěr na Národní třídě. Bližší informace budou v neděli odpoledne.

"Tlakové uzávěry ve všech stanicích se otevírají pod dohledem policie a komise, ve kterém má Metrostav zástupce," uvedla mluvčí, podle níž jsou dosud uzavřené uzávěry hlídány bezpečnostní službou, a veškeré kroky jsou fotograficky dokumentovány.

Tlakové zátarasy se zavírají zevnitř a zvenku proto nejdou proti síle vody otevřít. Je proto třeba počkat až bude voda zcela odčerpána. Na to čeká i policie, která zjišťuje, zda by neměl být někdo za stav metra potrestán.

Voda prolomila konstrukci zatím na dvou místech na trase metra B. Ve stanici Palmovka prolomila stěnu, na Můstku vzedmula podlahu. Metrostav, který velkou část metra stavěl, tvrdí, že destrukce stavby je důsledkem, nikoliv příčinou průniku vody do metra.

"Debaty o příčinách průsaku vody jsou čiré spekulace," řekla Kuchařová. Dokud nebude voda odčerpána ze všech stanic, nelze podle ní s určitostí říci, kudy voda protekla a kdo za to může.

Podle náměstka dopravního podniku Josefa Němečka poškození možná vzniklo kvůli uzavření stanice vzduchotěsnými dveřmi. Dolní část Můstku totiž byla uzavřena a přitékající voda spolu se zbylým vzduchem vytvořily tlak, který spojovací chodba nevydržela.

Obě zničené stanice vedení Dopravního podniku předvedlo novinářům. Společnost Metrostav, která postavila velkou část metra, označila tyto akce za "předváděčky", jejichž cílem bylo zamlžování faktů.

"V obou případech voda vnikla do chráněných prostor jinými cestami a teprve následně byla porušena konstrukce...byly prezentovány důsledky zatopení stanic a ne jejich příčiny a nešlo tedy o chyby projektu či jeho špatné provedení," tvrdí mluvčí Metrostavu František Polák.

Povodeň v Praze prakticky vyřadila metro z provozu, neboť velká voda zaplavila řadu stanic v centru města. V souvislosti s havarijním stavem podzemní dráhy po záplavách se objevily spekulace, že město udržovalo provoz metra do poslední chvíle a že tlakové uzávěry nebyly uzavřeny včas.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video