Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černý příběh posádky polského letu do Katyně

  12:06aktualizováno  12:26
Polsko truchlí a vzpomíná na oběti tragédie. Mezi nimi i na posádku letadla, které se s prezidentem a jeho ženou a zřítilo u Smolenska. Na piloty a letušky, kteří zahynuli spolu s polskými politickými špičkami, vzpomínají příbuzní i přátelé.

Posádka polského letu do Katyně. | foto: MF DNES

"Sedím v cizí zemi a mezi záchvaty pláče bezmyšlenkovitě čtu zprávy o té havárii," napsal na svůj blog bratr Justyny Moniuszkové. Justyna byla letuškou na palubě polského vládního letadla, které se i s prezidentem Kaczynským zřítilo v sobotu poblíž ruského Smolenska. Nedaleko od Katyně, kam měla delegace namířeno.

Justyně bylo pětadvacet. Začínala létat na větroni, jejím koníčkem bylo skákat padákem, studovala fakultu letectví, a získala dokonce v rámci své univerzity titul královny krásy. Ale žádný z jejích plánů se nesplní.

"Už nikdy nebude pilotkou, nikdy nebude leteckou inženýrkou. Nikdy nebude manželkou ani matkou. Rodiče by neměli žít déle než jejich děti, je to příliš bolestivé," píše její bratr. Vypráví, jak se kvůli jeho zahraniční cestě do Nizozemska se sestrou měsíc neviděli. Vzpomíná, jak se naposledy objali. A jak mu teď chybí polovina jeho osobnosti.

"Mám naději, že smrtí nekončí naše existence. Je to jediná naděje, kterou mám. Na shledanou, sestřičko," končí mladý muž svůj blog.

SELHALY VÝŠKOMĚRY?

Další verze neštěstí: pilot špatně nastavil výškoměry

Ještě v sobotu ráno spolu s rodinou doufal, že je jeho sestra v pořádku. "Slyšeli jsme o havárii a hned jsme Justyně volali. Její telefon byl nedostupný. Pak volali z kanceláře prezidenta, že posílají delegaci," řekla listu Kurier Poranny Justynina teta Grazyna Potrykusová. Tragické úmrtí dcery přiletěl rodině oznámit v sobotu kolem desáté hodiny vrtulníkem podplukovník Marek Milosz, Justynin kolega.


Spolu s Justynou se starala o cestující sobotního letu i Natalia Maria Januszková: podle polského serveru Gazeta.pl studovala na Zemědělské univerzitě ve Varšavě. Posledním členem "letuškového týmu" byla Barbara Maciejczyková. Posádku tragického letu tvořilo celkem sedm lidí.

Létání mu bylo víc než jen prací

Všichni čtyři muži, kteří stroj řídili, mohli svým dětem ukazovat bronzovou medaili Za zásluhy při obraně státu. A kapitán letu Arkadiusz Protasiuk mohl navíc dávat k dobru historku o roli, kterou - ne vlastní vinou - sehrál v jedné z celonárodních půtek polského premiéra Donalda Tuska a prezidenta Lecha Kaczynského.

Tusk totiž před časem odmítl přizvat Kaczynského do svého letadla a dopravit jej do Bruselu na summit Evropské unie. Prezident tehdy nemohl letět svým letadlem, protože jeho pilota skolila nemoc, tím pilotem byl právě Arkadiusz Protasiuk. Prezidentská kancelář si tak musela najmout letadlo od aerolinek.

O tom, zda a nakolik byl kapitána Protasiuk zodpovědný za sobotní nehodu, se dnes diskutuje. Protasiuk, otec dvou dětí, se snažil za hluboké mlhy přistát u Smolenska, přestože ho personál letiště varoval, že by měl raději zvolit jiné místo. O přistání se pokusil celkem čtyřikrát. Mlha mu přitom umožňovala vidět jen na 400 metrů, přičemž na bezpečné přistání by potřeboval metrů tisíc.

On sám byl zkušeným pilotem a za sebou měl neméně dobré kolegy. Hlavní pilot, šestatřicetiletý Robert Grzywna, odlétal podle Gazety.pl přesně 3 521 hodin. A vzhledem k tomu, že si ve svém profilu na serveru Naše třída umístil jako hlavní snímek startující vládní letoun Jak 40, bylo pro něj létání něčím víc než jen prací.

"Vše, co dělal, dělal s úsměvem a perfekcionisticky. Jistě chtěl bezpečně a včas posadit své letadlo s panem prezidentem na to letiště. Čest jeho památce," napsal Piotrek, Grzywnův kolega na vzpomínkový portál tokfm.pl.

Polská Varšava dva dny po letecké katastrofě, při které zemřel polský prezidentský pár. (12. dubna 2010)

Polská Varšava dva dny po letecké katastrofě, při které zemřel polský prezidentský pár. (12. dubna 2010)


Také další dva lidé byli součástí týmu, jenž vozil polského prezidenta Lecha Kaczynského několik let. Byl to Andrzej Michalak a Artur Zietek.

"Vždy nás udivoval dvěma věcmi. Jak výborně se učil a jak dobrý byl sportovec. Přestože byl ve většině věcí lepší než my, nikdy nám to nedával najevo. Vždy byl velmi přátelský. Letectví bylo jeho velkým snem. Je škoda, že se jím mohl zabývat jen tak krátkou dobu," napsal na portál tokfm.pl Zietkův spolužák ze druhé třídy základní školy Mirek.

Celý tým ze 36. SPLT (Speciální pluk letecké dopravy) měl za sebou nespočet cest a akcí. Piloti například dopravili polskou humanitární pomoc na zemětřesením zničené Haiti.

Spolu s dalšími kolegy bylo jejich hlavním úkolem přepravovat nejdůležitější lidi země a účastnit se humanitárních operací. V případech nouze také přepravovali polské občany z jiných zemí. Tento speciální pluk vznikl v roce 1945 a jeho lidé mimo jiné zajišťovali všechny cesty papeže Jana Pavla II. do Polska.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zaměstnanci afghánské bezpečnostní jednotky vyšetřují výbuch automobilu, který
Sebevražední útočníci se odpálili v afghánských mešitách, zabili 63 lidí

Nejméně 63 mrtvých a desítky zraněných si v pátek vyžádaly dva sebevražedné útoky na afghánské mešity. Nejprve se odpálil útočník v šíitské mešitě v metropoli...  celý článek

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen (vpravo) pověřil sestavením vlády...
Rakouskou vládu sestaví vítěz voleb Kurz, dostal pověření od prezidenta

Novou rakouskou vládu může sestavit vítěz parlamentních voleb Sebastian Kurz. Šéf Rakouské lidové strany (ÖVP) k tomu v pátek dostal pověření od prezidenta...  celý článek

Milán, hlavní město Lombardie
V katalánských stopách. Benátsko a Lombardii čeká plebiscit o autonomii

V Lombardii a Benátsku se v neděli konají referenda o posílení autonomie. Jsou sice právně nezávazná, lze je však také vnímat jako součást odstředivých...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
DISPEČER PRO DODÁVKOVÁ VOZIDLA, 20-40 000 Kč

Grafton Recruitment Praha
Jihočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.