Autoři v říjnu publikované studie sledovali celkem 1 500 objednávek pro alternativní taxislužby, jako jsou Uber či Lyft. Výzkumníci si pro každou objednávku vytvořili dvě identity - jednu na černošsky znějící jméno a jedno na jméno, které působí spíše bělošsky.
A výsledky studie rasovou diskriminaci potvrdili. Zatímco v případě černošských zákazníků taxikáři zrušili desetinu už přijatých objednávek, v případě bělochů to bylo jen 4,9 procenta. Rozdíl byl ještě větší, pokud byli zákazníky černí muži. Vedení Uberu už oznámilo, že je připraveno vyškrtnout ze své databáze všechny řidiče, kteří se budou dopouštět diskriminace.
Americká média výzkum zaujal i proto, že alternativní služby se během sporů o svoji regulaci hájily tím, že jejich řidiči zajíždějí i do čtvrtí, kterým se obyčejné taxislužby vyhýbají. Podle profesora Stephena Zoepfa ze Stanfordovy univerzity, který se na výzkumu podílel, výsledky šetření vypovídají spíše o postojích řidičů a nikoliv o přístupu samotných taxislužeb.
„Neznamená to, že Uber nebo Lyft se chovají diskriminačně. Není to o chování firem, ale o chování jednotlivců, kteří používají jejich platformu,“ řekl Zoepf listu Boston Globe. Řidiči Uberu totiž nejsou zaměstnanci firmy a jezdí vlastním autem. Firma proto tvrdí, že neprovozuje taxislužbu, ale placenou spolujízdu.
Není to přitom zas tak dlouho, co obvinění z rasové diskriminace čelil jiný gigant sdílené ekonomiky - AirBnB. Výzkum provedený vědci z Harvardovy univerzity ukázal, že černošští zájemci o ubytování mají větší šanci, že je lidé nabízející své byty odmítnou. Společnost poté své uživatele požádala, aby se diskriminaci vyhnuli.