„Zkoušíme, jaká je možnost nápravy po dobrém. Minule jsme zkoušeli bič, teď zas cukr. Uvidíme, co je lepší,“ uvedl k mimořádné kontrolní akci v brněnské městské dopravě vedoucí tarifního odboru tamního dopravního podniku Vít Prýgl.
Dopravní podnik chtěl tímto neobvyklým způsobem propagovat předplatní jízdenky. „Cestující bez jízdenky dostávali místo pokut letáčky vysvětlující výhodnost předplatních jízdenek,“ vysvětlil Prýgl.
To se mi ještě nestalo, říkali lidé bez jízdenky
Černí pasažéři, kterých nakonec revizoři zadrželi za dvě hodiny celkem sto sedmnáct, byli z toho, že nemusí platit pokutu, překvapeni. „To se mi ještě nestalo. Díkybohu,“ oddechl si například muž, který byl zadržen bez jízdenky v tramvají projíždějící Pekařskou ulicí. „Ukradli mi všechny doklady a tak nemám šalinkartu. Jinak si ale jízdenky kupuju,“ tvrdil muž revizorům.
Poprvé a naposledy
Mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová se domnívá, že podobná akce se firmě vyplatí, i když vlastně přijde o pokuty, které by jinak mohli kontroloři od černých pasažérů vybrat. Pohanová totiž soudí, že akce by může na některé lidi zapůsobit tak, že si začnou poctivě kupovat jízdenky. „Odrazí se to v nákupu předplatních kuponů a platební kázni,“ řekla. Upozornila však, že takovou akci dělá doporavní podnik poprvé a naposled, protože tak chce dát neplatičům poslední šanci k nápravě.
Kampaň
Zátah revizorů byl součástí tříměsíční kampaně, kterou se snaží dopravní podnik vylepšit svou image mezi Brňany. Za kampaň zaplatí firma stoprocentně vlastněná městem několik set tisíc korun společnosti MAP. Kolik přesně kampaň stojí, nechce říct ani zástupce firmy MAP Michael Kafka ani mluvčí Hana Pohanová říct.
„Je to obchodní tajemství, ale milion to nebude. Za každý z jednotlivých kroků kampaně zaplatíme od tří do devadesáti tisíc korun,“ řekla Pohanová. Některé akce jako je třeba výstava fotografií z revizorské práce nebo včerejší zátah jsou v režii dopravního podniku.
Kampaň zahrnuje mimo popsané akce rovněž například reklamu přímo ve vozech městské hromadné dopravy, v kinech a v tisku. Reklamní firma připravuje také osobní dopisy pro chycené černé pasažéry, v nichž jim hodlá vysvětlovat, proč by měli za cestu v městských dopravních prostředcích platit. Podobné dopisy dostávají také všechny střední a vysoké školy. Kampaň skončí v lednu a v únoru dopravní podnik vyhodnotí její úspěšnost.
Dvě hodiny 18. prosince rozdávali revizoři černým pasažérům v Brně místo pokut informační letáky |