Černé taxíky z Londýna nezmizí

  • 18
Metropole britského impéria nepřijde o své tadiční vozy taxi. Londýnský starosta Ken Livingstone svolil, aby tradiční černé taxíky jezdily v ulicích i nadále. Podle původního návrhu měli taxikáři svůj vozový park obnovit. Řidiči si ale stěžovali, že povinné vozy jsou příliš drahé.

Londýnští taxikáři říkali, že 30 tisíc liber (asi 1,3 milionu korun) pořizovacích nákladů se rovná ceně nového mercedesu. Řidiči chtěli mít možnost koupit osobní mikrobusy, které poskytnou stejný prostor pro pasažéry o deset tisíc liber levněji.
 
Komise starosty však dospěla k závěru, že londýnské taxíky TX1, které vyrábí od roku 1919 jediná firma v Coventry, mají tak unikátní technické parametry, že nemají ve skutečnosti konkurenci.
 
Otáčení se zkouší v každé ulici
Hlavním prvkem je otáčení, protože taxíky jsou s to se otočit na sedmi metrech. Ředitel firmy London Taxi International Ian Pickering potvrdil, že právě otočka je skutečně jednou z hlavních předností vozu.

Řekl také, že konstruktérský tým pečlivě zkouší všechny ulice v Londýně, aby snadný manévr pro řidiče a klienty zajistil.
 
Podle Pickeringa ale nejde o výhodu jedinou. Taxíky se staví tak, aby jezdily s minimální potřebou údržby. Kromě toho mají vydržet denodenní zničující práci v londýnském provozu alespoň deset let.

Pravdivost těchto slov v tomto ohledu dokazují tisíce starých vozů, které stále slouží.

Ačkoli se hovoří hlavně v technických kategoriích, taxíky patří ke koloritu Londýna právě tak jako patrové autobusy nebo Big Ben. U jejich zrodu stál v roce 1919 karosář Bobby Jones v Coventry.
 
Denně se vyrobí patnáct taxíků
Jeho firma kdysi vyráběla i karoserie pro kočáry a pro různé automobily, dnes se ale zabývá výhradně londýnskými taxíky. Tradiční kulatá karoserie dnes už žije jen v modelech ve stáncích se suvenýry a ve vozech nakoupených v minulosti.

V továrně se stavěla od roku 1958 do roku 1997, kdy firma přešla na nový design. Celá generace zaměstnanců tedy stavěla celý život jeden jediný typ auta, což je v tomto průmyslovém odvětví unikátní.
 
Firma vyrábí patnáct vozů denně. Ačkoli ve výrobní hale jsou i moderní roboty, hodně částí se i nadále vyrábí tradičními postupy.

Navzdory starobylému vzhledu jsou taxíky velmi moderně vybaveny. Nechybí v nich klimatizace nebo centrální zamykání oddělení pro pasažéry.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video