Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černé taxíky z Londýna nezmizí

  18:03aktualizováno  18:03
Metropole britského impéria nepřijde o své tadiční vozy taxi. Londýnský starosta Ken Livingstone svolil, aby tradiční černé taxíky jezdily v ulicích i nadále. Podle původního návrhu měli taxikáři svůj vozový park obnovit. Řidiči si ale stěžovali, že povinné vozy jsou příliš drahé.

Londýnští taxikáři říkali, že 30 tisíc liber (asi 1,3 milionu korun) pořizovacích nákladů se rovná ceně nového mercedesu. Řidiči chtěli mít možnost koupit osobní mikrobusy, které poskytnou stejný prostor pro pasažéry o deset tisíc liber levněji.
 
Komise starosty však dospěla k závěru, že londýnské taxíky TX1, které vyrábí od roku 1919 jediná firma v Coventry, mají tak unikátní technické parametry, že nemají ve skutečnosti konkurenci.
 
Otáčení se zkouší v každé ulici
Hlavním prvkem je otáčení, protože taxíky jsou s to se otočit na sedmi metrech. Ředitel firmy London Taxi International Ian Pickering potvrdil, že právě otočka je skutečně jednou z hlavních předností vozu.

Řekl také, že konstruktérský tým pečlivě zkouší všechny ulice v Londýně, aby snadný manévr pro řidiče a klienty zajistil.
 
Podle Pickeringa ale nejde o výhodu jedinou. Taxíky se staví tak, aby jezdily s minimální potřebou údržby. Kromě toho mají vydržet denodenní zničující práci v londýnském provozu alespoň deset let.

Pravdivost těchto slov v tomto ohledu dokazují tisíce starých vozů, které stále slouží.

Ačkoli se hovoří hlavně v technických kategoriích, taxíky patří ke koloritu Londýna právě tak jako patrové autobusy nebo Big Ben. U jejich zrodu stál v roce 1919 karosář Bobby Jones v Coventry.
 
Denně se vyrobí patnáct taxíků
Jeho firma kdysi vyráběla i karoserie pro kočáry a pro různé automobily, dnes se ale zabývá výhradně londýnskými taxíky. Tradiční kulatá karoserie dnes už žije jen v modelech ve stáncích se suvenýry a ve vozech nakoupených v minulosti.

V továrně se stavěla od roku 1958 do roku 1997, kdy firma přešla na nový design. Celá generace zaměstnanců tedy stavěla celý život jeden jediný typ auta, což je v tomto průmyslovém odvětví unikátní.
 
Firma vyrábí patnáct vozů denně. Ačkoli ve výrobní hale jsou i moderní roboty, hodně částí se i nadále vyrábí tradičními postupy.

Navzdory starobylému vzhledu jsou taxíky velmi moderně vybaveny. Nechybí v nich klimatizace nebo centrální zamykání oddělení pro pasažéry.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
V Hongkongu odsoudili českého seniora za pašování drog, dostal 27 let

Soud v Hongkongu ve čtvrtek poslal na 27 let do vězení třiašedesátiletého českého občana za pašování drog. Muž se zřejmě neodvolá, protože by to zpomalilo...  celý článek

Léky proti bolesti na bázi opioidů v lékárně v Ohiu (20. června 2017)
Amerika, národ narkomanů. Epidemii opioidů zažehly farmaceutické firmy

Opiáty ročně zabijí ve Spojených státech stejný počet lidí jako střelné zbraně či dopravní nehody. Problém dospěl tak daleko, že prezident Donald Trump se...  celý článek

Venezuelská zoo jsou na hraně kolapsu. Zvířata umírají hlady.
Z venezuelské zoo mizí zvířata. Hladoví zloději je snědli, tuší policie

Venezuelská policie vyšetřuje zmizení několika zvířat ze zoologické zahrady ve městě Maracaibo na západě země. Úřady se domnívají, že je kdosi ukradl a snědl....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.