Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvedoucí telefonoval, vlak jel 153 km/h, vyplývá z černých skříňek

  18:46aktualizováno  20:44
Španělský rychlovlak jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí také telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti, která vlak provozovala. Vyplývá to z analýzy černých skříněk, o kterých informovala španělská média s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.

Souprava čítající 13 vagonů jela po vysokorychlostní železniční trati mezi Madridem a Ferrolem (24. července) | foto: Reuters

Vlak měl podle dat z černé skříňky jen několik desítek sekund před nehodou jet rychlostí 192 kilometrů v hodině. Následně pak začal prudce brzdit a v okamžiku vykolejení jel 153 km/h, píše server BBC. Podle španělských médií není jasné, zda brzdu aktivoval strojvedoucí, anebo se spustila automaticky.

Mše za zemřelé

Zádušní mši za oběti tragické nehody sloužil v pondělí večer santiagský arcibiskup Julián Barrio. "V srdci vás nosí celá Galicie a celé Španělsko," řekl na adresu obětí během své úvodní promluvy. "Všichni se modlíme také za ty, kteří bojují v nemocnici o život," připomněl duchovní dalších 70 lidí, kteří po nehodě zůstávají v nemocnicích. Když začali účastníci mše vycházet z katedrály, čekal je mohutný potlesk stovek lidí shromážděných k tryzně na náměstí.

Zdroj: ČTK

Španělský deník El País přinesl informaci od zdroje z vyšetřování, podle kterého strojvedoucí nevěnoval pozornost řízení vlaku v úseku až sedmi kilometrů od místa nehody. Verzi o jeho zavinění potvrzuje i fakt, že podle záznamu ze skříněk ve chvíli havárie telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti Renfe, která vlak provozovala.

"Minuty před vykolejením vlaku obdržel strojvedoucí telefonát s několika pokyny pro následující cestu a informace o tom, kam má zajet v cílové stanici vlaku ve městě Ferrol. Z obsahu konverzace a zvuků v pozadí je patrné, že po telefonu konzultoval také nějaké údaje z dokumentů nebo mapy. Z rozhovoru je také patrné, že nemohl věnovat plnou pozornost řízení soupravy," stojí v prohlášení vyšetřovatelů.

Spletl jsem si místo nehody, přiznal před soudem stojvedoucí

Strojvedoucí Francisco José Garzón už v neděli vypovídal před soudem.  Přiznal, že vjel do zatáčky příliš rychle. Podle agentury EFE uvedl, že si spletl místo vzdálené zhruba tři kilometry od nádraží v galicijském městě Santiago de Compostela s jiným úsekem na trati.

Vyšetřující soudce Luis Aláez následně Garzóna formálně obvinil ze zabití a ublížení na zdraví z nedbalosti. Soudní slyšení, které trvalo zhruba dvě hodiny, probíhalo za zavřenými dveřmi.

Fotogalerie

Žádná ze stran zahrnutých do případu, tedy státní železniční společnosti Renfe a Adif a dvě pojišťovny, nepožádala o uvěznění Garzóna až do rozsudku a soud podle prohlášení nevidí riziko, že by Garzón mohl uprchnout. Pro propuštění z vazby však stanovil podmínky, které musí obviněný strojvůdce dodržovat: pravidelně se hlásit u soudu, odevzdá cestovní pas a až do vynesení rozsudku nesmí řídit vlaky (více o rozhodnutí soudu čtěte zde).

Strojvedoucí už svou vinu fakticky doznal již krátce po nehodě, kdy podle záznamů policejního vyšetřování říkal jednomu z policistů, který se jej snažil uklidnit: "Jak chcete, abych se uklidnil? Po tom, co jsem způsobil, chci zemřít."

Ve hře jsou nová bezpečnostní opatření

Při nehodě vlaku u španělského města Santiago de Compostela zahynulo  79 lidí. V nemocnici po nehodě zůstávají desítky dalších. Dvaadvacet je jich stále v kritickém stavu.

Vedení Renfe i lidé z vládního úřadu dohlížejícího na provoz železnic v úterý v reakci na tragickou nehodu uvedli, že přehodnocují bezpečnostní opatření v rychlovlacích. Ve hře je například zavedení automatické kontroly povolené rychlosti, které se v současnost používá, pouze pokud vlak převyšuje rychlost 200 kilometrů v hodině.

Zavedeno by také mohlo být pravidlo, podle něhož by dálkové rychlovlaky měly povinně v každém okamžiku cesty v kabině alespoň dva strojvedoucí. To v případě středeční tragédie neplatilo.

Kamera zachytila tragickou nehodu vlaku ve Španělsku:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Stovky lidí na Kosu spaly po otřesech venku, otevřel se náhradní přístav

Situace na Kosu postiženém zemětřesením se vrací k normálu. Stovky lidí strávily noc venku, uzavřen byl hlavní přístav ve městě Kos. Místo něj funguje malý...  celý článek

Voda (ilustrační foto)
Řím trápí dlouhodobé sucho, hrozí zavedení přídělového systému na vodu

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město Itálie tak možná bude nuceno zavést na vodu...  celý článek

Na evropské poměry zastaralý model traktoru, který zachytil fotograf na poli u...
V KLDR panují nejhorší sucha za poslední roky, hrozí nový hladomor

V Severní Koreji panují nejhorší sucha od roku 2001. Odborníci se obávají, že pokud se situace nezlepší, hrozí opakování hrůzostrašného hladomoru, který si v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.