Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvedoucí telefonoval, vlak jel 153 km/h, vyplývá z černých skříňek

  18:46aktualizováno  20:44
Španělský rychlovlak jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí také telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti, která vlak provozovala. Vyplývá to z analýzy černých skříněk, o kterých informovala španělská média s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.

Souprava čítající 13 vagonů jela po vysokorychlostní železniční trati mezi Madridem a Ferrolem (24. července) | foto: Reuters

Vlak měl podle dat z černé skříňky jen několik desítek sekund před nehodou jet rychlostí 192 kilometrů v hodině. Následně pak začal prudce brzdit a v okamžiku vykolejení jel 153 km/h, píše server BBC. Podle španělských médií není jasné, zda brzdu aktivoval strojvedoucí, anebo se spustila automaticky.

Mše za zemřelé

Zádušní mši za oběti tragické nehody sloužil v pondělí večer santiagský arcibiskup Julián Barrio. "V srdci vás nosí celá Galicie a celé Španělsko," řekl na adresu obětí během své úvodní promluvy. "Všichni se modlíme také za ty, kteří bojují v nemocnici o život," připomněl duchovní dalších 70 lidí, kteří po nehodě zůstávají v nemocnicích. Když začali účastníci mše vycházet z katedrály, čekal je mohutný potlesk stovek lidí shromážděných k tryzně na náměstí.

Zdroj: ČTK

Španělský deník El País přinesl informaci od zdroje z vyšetřování, podle kterého strojvedoucí nevěnoval pozornost řízení vlaku v úseku až sedmi kilometrů od místa nehody. Verzi o jeho zavinění potvrzuje i fakt, že podle záznamu ze skříněk ve chvíli havárie telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti Renfe, která vlak provozovala.

"Minuty před vykolejením vlaku obdržel strojvedoucí telefonát s několika pokyny pro následující cestu a informace o tom, kam má zajet v cílové stanici vlaku ve městě Ferrol. Z obsahu konverzace a zvuků v pozadí je patrné, že po telefonu konzultoval také nějaké údaje z dokumentů nebo mapy. Z rozhovoru je také patrné, že nemohl věnovat plnou pozornost řízení soupravy," stojí v prohlášení vyšetřovatelů.

Spletl jsem si místo nehody, přiznal před soudem stojvedoucí

Strojvedoucí Francisco José Garzón už v neděli vypovídal před soudem.  Přiznal, že vjel do zatáčky příliš rychle. Podle agentury EFE uvedl, že si spletl místo vzdálené zhruba tři kilometry od nádraží v galicijském městě Santiago de Compostela s jiným úsekem na trati.

Vyšetřující soudce Luis Aláez následně Garzóna formálně obvinil ze zabití a ublížení na zdraví z nedbalosti. Soudní slyšení, které trvalo zhruba dvě hodiny, probíhalo za zavřenými dveřmi.

Fotogalerie

Žádná ze stran zahrnutých do případu, tedy státní železniční společnosti Renfe a Adif a dvě pojišťovny, nepožádala o uvěznění Garzóna až do rozsudku a soud podle prohlášení nevidí riziko, že by Garzón mohl uprchnout. Pro propuštění z vazby však stanovil podmínky, které musí obviněný strojvůdce dodržovat: pravidelně se hlásit u soudu, odevzdá cestovní pas a až do vynesení rozsudku nesmí řídit vlaky (více o rozhodnutí soudu čtěte zde).

Strojvedoucí už svou vinu fakticky doznal již krátce po nehodě, kdy podle záznamů policejního vyšetřování říkal jednomu z policistů, který se jej snažil uklidnit: "Jak chcete, abych se uklidnil? Po tom, co jsem způsobil, chci zemřít."

Ve hře jsou nová bezpečnostní opatření

Při nehodě vlaku u španělského města Santiago de Compostela zahynulo  79 lidí. V nemocnici po nehodě zůstávají desítky dalších. Dvaadvacet je jich stále v kritickém stavu.

Vedení Renfe i lidé z vládního úřadu dohlížejícího na provoz železnic v úterý v reakci na tragickou nehodu uvedli, že přehodnocují bezpečnostní opatření v rychlovlacích. Ve hře je například zavedení automatické kontroly povolené rychlosti, které se v současnost používá, pouze pokud vlak převyšuje rychlost 200 kilometrů v hodině.

Zavedeno by také mohlo být pravidlo, podle něhož by dálkové rychlovlaky měly povinně v každém okamžiku cesty v kabině alespoň dva strojvedoucí. To v případě středeční tragédie neplatilo.

Kamera zachytila tragickou nehodu vlaku ve Španělsku:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Londýn v pátek zasáhly zprávy o explozi na stanici Parsons Green (16. září 2017)
Máme málo lidí i peněz. Hrozbu teroru nezvládneme, varuje londýnská policie

Britské policejní složky čelí neudržitelnému tlaku kvůli přibývajícím teroristickým hrozbám. V pátek to uvedla šéfka londýnské policie Cressida Dicková s tím,...  celý článek

O kancléřský post se utkají Angela Merkelová a Martin Schulz.
PŘEHLEDNĚ: Merkelová míří k volebnímu vítězství, AfD věští překvapení

Německo si v neděli zvolí nové složení Spolkového sněmu. Největším favoritem voleb je Křesťanskodemokratická unie kancléřky Angely Merkelové. Překvapením může...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci Akademie obranných věd v...
Kimovy nadávky trápí americké novináře, lámou si hlavu s přesným výkladem

Urážky a vulgarity adresované Spojeným státům ze strany severokorejského režimu a vůdce Kim Čong-una stále více trápí americké novináře. Ti totiž mají čím dál...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.