Pesimistické odhady potvrzují nejnovější výsledky sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011. Ještě po revoluci Zlín rostl, to se však změnilo a situace je mnohem horší. Momentálně má Zlín 75 318 obyvatel.
A výhledy do budoucna nejsou povzbudivé. "Prognózou je, že Zlín bude mít v roce 2035 mezi šedesáti a dvaašedesáti tisíci obyvateli," konstatoval náměstek primátora Miroslav Kašný.
Zlín počtem lidí spadne na úroveň roku 1961
Vyplývá to ze strategického plánu – dokumentu, který ukazuje, jak na tom město v budoucnu bude. Zlín se tak počtem obyvatel okolo 60 tisíc vrátí na úroveň roku 1961, kdy na tom byl podobně.
Počty obyvatel městZlín 75 318 Kroměříž 29 154 Vsetín 26 638 Valašské Meziříčí 26 584 (před odtržení dvou místních částí ) Uherské Hradiště 25 818 Otrokovice 18 343 Uherský Brod 16 758 Rožnov p. Radhoštěm Holešov 11 755 Bystřice p. Hostýnem Napajedla 7 246 Staré Město 6 693 Slavičín 6 611 Brumov-Bylnice 5 602 Kunovice 5 496 Luhačovice 5 172 Chropyně 4 905 Valašské Klobouky 4 911 Vizovice 4 673 Bojkovice 4 396 Uherský Ostroh 4 334 Hluk 4 312 Zdroj: ČSÚ, sčítání lidu 2011 |
"Úbytek a stárnutí obyvatel není specifikum Zlína, ale celé země, potažmo Evropy," vysvětlil Oldřich Hájek z Univerzity T. Bati, vedoucí týmu, který zpracoval strategický plán.
Ještě v 90. letech obyvatelé Zlínu přibývali i přesto, že se několik obcí od města odtrhlo. Teď však počet už několik let setrvale klesá a padat nejspíš bude i dál.
"Důvodů je několik. Ve městě se nedaří udržet absolventy škol, lidé také odcházejí do okolních měst a vesnic za lepšími možnostmi bydlení a je také vyšší úmrtnost než porodnost," doplnil zastupitel Vojtěch Jelínek, který se na vzniku plánu podílel.
Město se proto na budoucnost musí výrazně připravit. "Jde hlavně o bezbariérové přístupy a chodníky, které usnadní pohyb starším lidem," nastínil Hájek jednu z možností.
Bezbariérové by měly být i vozy městské hromadné dopravy, což se ve Zlíně daří měnit. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice naposled nakoupila 25 nízkopodlažních trolejbusů.
Obtížné nastupování po schůdcích, které vadilo seniorům a lidem s kočárky, tak bude brzy minulostí.
"Směřujeme ke stavu, kdy budou všechny naše trolejbusy nízkopodlažní," přisvědčil před časem Vojtěch Cekota z Dopravního podniku.
Zlín však zatím málo využívá to, že je studentským městem, vždyť Univerzita Tomáše Bati má už třináct tisíc studentů. Jen málokterý z nich si však Zlín zvolí za bydliště po ukončení studia.
"Trend úbytku obyvatel mají i ostatní města v republice vyjma Prahy a Brna, kde právě hodně lidí zůstává po škole," podotkl Hájek.
Zlín se také snaží lákat velkého atraktivního zaměstnavatele. Už není tak na okraji zájmu díky dálnici, která k němu vede, proto oslovil loni nadnárodní firmu RWE coby místo vhodné pro umístění servisní centrály energetického gigantu.
"Naše město je vhodným místem pro zřízení takového centra. Má výhodnou polohu uprostřed Evropy a máme k dispozici rozvojové plochy," je přesvědčen primátor Zlína Miroslav Adámek.
Město chystá startovací byty pro absolventy univerzity
Chystají se však i další kroky ke zvýšení atraktivity Zlína, tedy města vstřícného k novým obyvatelům.
"Město připravuje startovací byty pro absolventy univerzity," naznačil Oldřich Hájek. Připomíná, že Zlín je v některých směrech ideálním místem pro život ve srovnání s ostatními krajskými městy.
"Jsme první v dostupnosti zdravotní péče, je tu nízká kriminalita a naprosto chybí těžký průmysl," upozornil na pozitiva. "To by měl Zlín víc propagovat."
Zvrátit negativní trendy s úbytkem obyvatelstva je však podle něho nemožné. "Lze to pouze zmírnit, ne však zastavit," konstatoval Hájek.
Ztráta vlivu krajskému městu ovšem zřejmě nehrozí. Úbytek obyvatel postihl i další velká města v kraji a zatím se neukazuje žádné potenciální nové centrum, které by vládlo kraji a stáhlo k sobě nové obyvatele.
Leda by se v některé z vesnic narodil podnikatel podobný Baťovi, který z vesnice Zlína dokázal udělat centrum regionu. To se však s nejvyšší pravděpodobností nestane.