Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černá skříňka si žádá lepší roboty

  21:21aktualizováno  21:21
Francouzskému námořnictvu se nedaří vyzvednout jednu ze dvou černých skříněk letadla, které se zřítilo u egyptského letoviska Šarm aš-Šajch. Čeká na výkonnější podmořské roboty, kteří dorazí do týdne. Příčina havárie tak zůstává záhadou. Nejčastěji se hovoří o technická závadě.

Trosky letadla se nacházejí 600 až 800 metrů pod hladinou Rudého moře. Francouzské námořnictvo, které se do jejich hledání zapojilo, našlo jednu černou skříňku, ale nemůže ji zatím vyzvednout.

"Hloubka nedovoluje záznamové zařízení vyzvednout," sdělil admirál Jacques Mazar, podle něhož by potřební podmořští roboti pro pohyb ve zmíněné hloubce měli na místo dorazit do týdne.

Podle Mazara byl signál ze skříňky několikrát a potvrzen. "Lokalizace byla provedena s velkou pravděpodobností," podotkl admirál.

O atentát zřejmě nešlo
Vyšetřování sobotní nehody egyptského boeingu zatím jednoznačně nepotvrdilo poruchu. Experti nadále vylučují atentát. Očití svědci nezaznamenali výbuch. Neštěstí podle odborníků nese znaky poměrně častých nehod v kritické fázi letu, která následuje těsně po startu.

"Během padesáti sekund se letadlo dostalo do problémů. Naklonilo se předkem dolů a zřítilo se do moře," popsal možný průběh nehody státní tajemník pro zahraniční záležitosti Renaud Muselier.

Boeing se 148 lidmi - převážně francouzskými turisty - se zřítil do Rudého moře po startu z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch. "Ostatky nejsou ohořelé," podotkl Muselier.

Robot Achilles v akci
Záchranné týmy hledají trosky na ploše deseti kilometrů čtverečných. Egypťané uvedli, že část se jich nachází v hloubce okolo 400 metrů. Hrozilo, že vrak spadl do některé z tisícimetrových trhlin podmořského zlomu.

Tak hluboko by nemohl sestoupit ani speciální podmořský robot Achilles. Je vybaven kamerami a teleskopickými rameny, které mohou vyzvednout části letadla a jeho černé skříňky.

Kromě něj vyslala Francie na místo hlídkové letadlo, šestnáct potápěčů a specialisty na letecké nehody. Ze základny v Džibutsku připlula fregata Tourville, která je vybavená moderním ultrazvukovým radarem.

Stroj neměl létat, tvrdí Švýcaři
Boeing 737 byl údajně ve špatném stavu. Švýcarsko před rokem vypovědělo stroje společnosti Flash Airlines ze svého vzdušného prostoru.

"Rutinní prohlídka jednoho z letadel Flash Airlines v Curychu v říjnu 2002 ukázala, že představuje nebezpečí pro leteckou dopravu," uvedla mluvčí Švýcarského federálního úřadu pro civilní letectví Celestine Perissinottová.

Švýcaři odmítli upřesnit, jaké závady na stroji našli. "Pokud ale zakážete létat celé společnosti, musí to být vážné problémy," ujistila Perissinottová.

Dopravce se brání - stroj byl teprve jedenáct let starý, po kontrole ve Švýcarsku prošel důkladnou opravou. "Potom jsme směli opět létat i se švýcarskými občany," řekl Mohamed Nour ze společnosti Flash Airlines.

Podle francouzských úřadů měl dopravce dobrou reputaci a poslední prohlídky strojů neodhalily žádný problém. Boeing přiletěl před nehodou z italských Benátek, kde rovněž prošel běžnou technickou kontrolou.

Letadlo vydalo jen kusy těl
Záchranáři mají problém rovněž s těly obětí. Většina z nich zřejmě zůstává v troskách na dně moře. Záchranáři našli množství končetin, ale ani jedno celé tělo.

"Vyšleme na místo francouzský vědecký tým, který provede analýzu DNA u neidentifikovatelných částí těl," prohlásil státní tajemník francouzského ministerstva zahraničí Renaud Muselier poté, co nahlédl do pytle s desítkami ostatků.

Části těl plavou na hladině ve změti trosek, úlomků, věcí ze zavazadel, papírů, bot či hraček. "Není jednoduché posbírat všechny menší části. Nyní na ně vezmeme sítě," objasnil šéf pátračů Sameh Halawa.

Záliv Naama Bay u Šarm aš-Šajchu se v neděli zavřel pro námořní dopravu a turistické lodě, které sem jindy dopravují milovníky podmořského potápění.

Francie uctila památku obětí zádušní mší v pařížské katedrále Notre-Dame. Ve středu by měl do Egypta odletět speciál s příbuznými. Podle AP zahynulo i jedenáct členů jediné rodiny z města Talant - prarodiče, dvě děti s partnery a pět vnoučat.

Pohlednice, kterou poslala domů jedna z obětí sobotní nehody egyptského letadla. "Myslím, že pohled dorazí později než já," píše. (5. ledna 2004)

Francouzský státní tajemník pro zahraniční záležitosti Renaud Muselier háže v místech nehody věnec a květiny do moře. (5. ledna 2004)

Egyptská helikoptéra přelétá nad plavidlem záchranářů v Rudém moři. (5. ledna 2004)

Pátrací a záchranné týmy hledají trosky letadla i ostatky obětí. (5. ledna 2004)

Pátrací týmy sbírají z mořské hladiny trosky, úlomky, věci ze zavazadel i části těl obětí. (5. ledna 2004)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lídr SPÖ Christian Kern během předvolební kampaně.
Sociální demokraté poskočili v rakouských volbách na druhé místo

Sociální demokraté kancléře Christiana Kerna skončili v nedělních předčasných parlamentních volbách v Rakousku na druhém a nikoliv až na třetím, jak se zdálo z...  celý článek

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...
Madagaskar stihla epidemie plicního moru, možnou nákazu hlásí i Seychely

Epidemie moru, která postihla Madagaskar, si už vyžádala nejméně 57 obětí. Podezření na první případ hlásí také Seychely. Johannesburg, Nairobi a Addis Abeba,...  celý článek

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.