Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do pokusu o převrat v Černé Hoře bylo zapleteno Rusko, tvrdí úřady

  11:45aktualizováno  11:45
Ruské úřady byly zapleteny do loňského pokusu o státní převrat v Černé Hoře. Tvrdí to černohorský speciální prokurátor Milivoj Katnić s odvoláním na poznatky z výslechů a přiznání podezřelých, uvedla ruská média. Moskva jakoukoli ruskou účast na údajně plánovaném převratu v Černé Hoře důrazně popřela.

Předvolební kampaň v Černé Hoře (14. října 2016) | foto: Profimedia.cz

„Prokurátor tvrdí, že v čele skupiny, která plánovala převrat včetně zavraždění tehdejšího premiéra Mila Djukanoviče, čímž by zabránila vstupu země do NATO, stál ruský občan Eduard Širokov, jehož skutečné příjmení zní Šišmakov,“ napsal internetový list Gazeta.ru.

„Není to Širokov, ale Eduard Šišmakov, který byl v roce 2014 zástupcem vojenského přidělence v Polsku, ale byl vypovězen kvůli špionáži pro Rusko jako nežádoucí osoba. Pas mu vydaly ruské úřady. Je příslušníkem ruských zvláštních služeb,“ zdůraznil Katnić.

Srbsko deportovalo Rusy kvůli plánovaní atentátu na premiéra Černé Hory

Podle prokurátora právě na pozvání Širokova/Šišmakova navštívil Moskvu při přípravách puče jeden z hlavních spiklenců Aleksandar Sindželić, který se v současnosti těší postavení svědka spolupracujícího s vyšetřovateli. „Za událostmi stojí nacionalistická uskupení v Rusku, ale teď víme, že do nich byly zapojeny i ruské státní úřady,“ prohlásil Katnić.

Černohorská policie loni 15. října, den před parlamentními volbami, zatkla dvě desítky osob podezřelých ze zapojení do spiknutí s cílem svrhnout prozápadní vládu, zabít jejího premiéra Mila Djukanoviče a dosadit k moci proruské vedení. V pozadí byli údajně srbští a ruští nacionalisté.

Moskva účast na převratu popírá

Podle představitelů proruské opozice byl ale celý případ jen Djukanovičovým komplotem s cílem zajistit výrazné vítězství vládnoucí Demokratické strany socialistů (DPS). Moskva jakoukoli ruskou účast na údajně plánovaném převratu v Černé Hoře důrazně popírá.

O víkendu britský list The Sunday Times napsal, že i britští představitelé si myslí, že za říjnovým vražedným spiknutím proti Djukanovičovi stály ruské úřady. Nejmenovaný zdroj z vlády si podle deníku neumí představit, že by takový komplot neprocházel schvalováním, a také britské a americké zpravodajské služby prý získaly důkazy o ruském zapojení.

„Tyto novinky jsou z jedné várky s dalšími neopodstatněnými obviněními naší země z hackerských útoků proti celému Západu, z vměšování do volebních kampaní většiny západních zemí a z mnoha dalších věcí,“ prohlásil v pondělí šéf ruské diplomacie Sergej Lavrov.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hurikán Maria postupuje Karibikem, zatím si vyžádal 10 obětí. Přehnal se i přes...
Hurikán Maria má osmnáct obětí, dorazil k Dominikánské republice

Počet obětí hurikánu Maria, který postupuje Karibikem, stoupl na osmnáct poté, co ve čtvrtek večer nejméně patnáct mrtvých ohlásila Dominika. Dalších dvacet...  celý článek

Ilustrační foto
Podnikatel nabízí ženám v Rakousku proplacení pokuty za nošení burky

Francouzský podnikatel Rachid Nekkaz je ochoten platit pokuty, které ženám v Rakousku od října hrozí za zahalování obličeje na veřejnosti. Jeho postoj...  celý článek

V Mexiku pokračují po zemětřesení záchranné operace (20. září 2017).
Zemětřesení v Mexiku má 245 obětí, hledání přeživších komplikuje déšť

Počet obětí úterního zemětřesení v Mexiku vzrostl na 245. Podle agentury AP to vyplývá z informací federální vlády a starosty mexického hlavního města Miguela...  celý článek

Renault Master 100dci/2.5...
Renault Master 100dci/2.5...

r.v. 2008, naj. 124 000 km, diesel
95 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.