Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černá čísla: nehod opět přibylo

  0:01aktualizováno  0:01
Zločinci loni zavraždili přes dvě stovky lidí. Při srovnání s nejnovější statistikou dopravních nehod je to však zanedbatelné číslo. Ve stejném období na silnicích zahynulo 1314 lidí.

Jde o cifru, která české vozovky řadí mezi nejnebezpečnější v Evropě. V přepočtu na milion obyvatel u nás zemřelo při nehodách 130 lidí. Ale například ve Velké Británii jenom šedesát.

Podle loňských statistik, které právě zveřejnila policie, počet nehod opět vzrostl. "V roce 2002 zemřel na silnicích každých 400 minut člověk a každou vteřinu vznikla škoda za 282 korun," cituje z "černých" čísel Josef Tesařík z policejního prezidia.

Policii byla v průměru každé necelé tři minuty nahlášena nehoda, každých osmnáct minut byl při havárii lehce zraněn člověk a každých 96 minut utrpěl někdo zranění těžké," dodává Tesařík.

Špatný rok s alkoholem
Pár varujících čísel: zatímco předloni se na silnicích stalo 185 tisíc nehod, loni o pět tisíc více. Pohled do tabulky usmrcených je ještě smutnější: v roce 2002 zahynulo pod koly aut či pod zmačkaným plechem kapot o pětadevadesát lidí více než předloni.

Nejčastější příčinou nehod sice zůstává nesprávný způsob jízdy (patnáct procent evidovaných kolizí), významně však roste počet havárií zaviněných pod vlivem alkoholu (loni téměř deset tisíc nehod, při nichž sto třicet šest lidí přišlo o život a více než pět tisíc nevyvázlo bez zranění). "Oproti roku 2001 je to celkově více než o čtyři procenta a o pětatřicet víc mrtvých," přičítá na vrub alkoholu policejní analytik Tesařík.

Policisté i experti na silniční dopravu doufají, že alarmující situaci na vozovkách dokáže napravit novela silničního zákona, kterou dokončuje ministerstvo dopravy. "Mohla by začít platit v roce 2004," uvedla nedávno mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.

Klíčovou změnou, již v novele navrhuje policie i Autoklub České republiky, je zavedení takzvaného bodového systému postihu deliktů. "Osvědčil se v řadě evropských států," přibližuje Václav Špička z autoklubu. "Jeho princip spočívá v tom, že šofér, který opakovaně porušuje pravidla silničního provozu, o řidičské oprávnění přijde."

Každému řidiči úřady přidělí na určité období stanovený počet bodů. S každým přestupkem motorista o kredit přichází. Při nule mu úředníci řízení zakážou.

Odborníci navíc věří, že by pomohlo i to, kdyby se zavedl zákaz vzájemného předjíždění nákladních automobilů na dálnici v pracovních dnech. Anebo povinnost svítit na silnicích po celý rok. Zlepšení by mohlo přinést i budování silničních obchvatů měst a kruhových objezdů, na které však chybějí peníze.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volby 2017 na iDNES.cz
ON-LINE REPORTÁŽ: Volby do Poslanecké sněmovny

Dostane se do Poslanecké sněmovny nějaká nová strana? Kdo se stane vítězem? A jaká bude letos volební účast? Sledujte on-line reportáž na iDNES.cz.  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.