Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Centrum bojuje s hypermarkety o zákazníky

  19:28aktualizováno  19:28
Praha - Na to, že se obchodníci snaží v předvánočním období přitáhnout do svých nákupních center co nejvíce zákazníků, si Pražané už zvykli. Novinkou však je, že se v boji o zákazníka sjednocují i některé konkurenční společnosti, které doposud stály spíše proti sobě. Majitelé šesti obchodních pasáží v ulici Na Příkopě dokonce vytvořili asociaci, která spojuje nákupní centrum Koruna, Dětský dům, Černou růži, Myslbek, Broadway a Slovanský dům. Toto sdružení nyní provozuje společné reklamní aktivity a chce čelit konkurenci velkých hypermarketů a nákupních center na okraji Prahy.

Prvním společným projektem sdružení byla více než sedmisettisícová investice do vánočního osvětlení ulice Na příkopě, kterou od konce minulého týdne osvětluje přes třicet tisíc žároviček na stromech. Příkopy by tak podle vyjádření mediální agentury měly poprvé v historii vypadat obdobně jako hlavní nákupní třídy v centrech západoevropských měst.

"Chceme upoutat zájem Pražanů a říci jim, že největší nákupní centrum s více než dvěma sty obchodů je přímo v historickém centru Prahy a nikoli na Černém Mostě, Zličíně či v Letňanech. Zároveň chceme ukázat, že dokážeme konkurovat i těmto velkým obchodním centrům, která v poslední době vznikla na okrajích města," uvedl obchodní ředitel společnosti Real CDC, která zastupuje vlastníka Myslbeka, Bedřich Skalický.

Podle něj se nabídka ani cenové relace zboží mezi centrem Prahy a nákupními středisky na periferii příliš neliší. "Nabídka je obdobná v pasážích i v hypermarketech, protože velké firmy, které prodávají v pasážích Na Příkopě mají stejné pobočky i v nákupních zónách. Naším cílem je zviditelnit celé Příkopy," řekl Skalický. Připustil však, že v ulici Na Příkopě existují i značkové obchody se zbožím ve vyšší cenové relaci, která není v okrajových nákupních zónách obvyklá.

"O obchodech v centru jsem jako o konkurenci nikdy neuvažovala. Myslím si, že Příkopy jsou zaměřeny na trošičku jinou cílovou skupinu zákazníků," uvedla například manažerka marketingu pro hypermarkety Tesco Renata Dobiášová. Podle ní se zákazníci nákupních zón spíše zaměřují na jiný druh nákupů. "Například na velké nákupy. Navíc jsme oproti centru levnější, takže žádný problém pro hypermarkety nevidím," doplnila.

Také sociolog Pavel Kuchař z Institutu sociologických studií Univerzity Karlovy soudí, že rozdíl mezi nakupováním v centru a na okrajích je značný. "Na okraje města se jezdí nakupovat, kdežto do centra se lidé chodí především dívat na zboží. Asi těžko si půjde běžný podnikatel koupit sako do hypermarketu. To si patrně obstará v centru, ale týdenní běžný nákup si zase koupí na okraji. Na periferii se ale samozřejmě prodejna luxusních obleků neuživí. Ta má místo v centru, kde si lidé luxusnější zboží obhlédnou a případně koupí," řekl Kuchař.

Tento sociolog konstatoval, že v centru Prahy nutně musí existovat síť obchodů se speciálním sortimentem pro návštěvníky, protože místních obyvatel v historickém centru příliš mnoho není. Proto také z centra města vymizela většina malých obchodů například s potravinami, které oživovaly střed města.

Podle sociologa se nedá jednoznačně říci, že by na okraje města jezdila nakupovat jiná sociální skupina než do centra - například lidé s nižšími příjmy. "Nezanedbatelné procento zákazníků nákupních zón na periferii tvoří i lidé ze satelitních městeček z takzvané high society, proto je zákaznická struktura nakupujících velmi různorodá. Navíc zde lidé mohou nakoupit skoro totéž, co říkají reklamní slogany - od špendlíku po lokomotivu. A to lidi láká," sdělil.

Prvním společným projektem sdružení byla více než sedmisettisícová investice do vánočního osvětlení ulice Na příkopě, kterou od konce minulého týdne osvětluje přes třicet tisíc žároviček na stromech. (1. prosince 2000)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
Korupčníci, zakleknutí, Česko jako Ukrajina. Lídři mobilizují před volbami

Den před volbami lídři stran posílají poslední vzkazy. Podle Petra Fialy je ODS jedinou pravicovou stranou, která může zabránit, aby na nás „zaklekli“ Babiš s...  celý článek

Voličský průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017
Nepřišel vám voličský průkaz? Ptejte se na poště, dost možná leží tam

Politické strany nabádají k tomu, aby lidé přišli volit. Někteří by možná chtěli, ale nebudou moci. Zatím jim totiž nepřišly voličské průkazy, o které si...  celý článek

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
Benefity resortu financí: Janeček platí za byt v centru Prahy 1 500 korun

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1 500 korun měsíčně včetně poplatků, zjistil Český rozhlas -...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.