Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Omluvy jsou směšné, je to amatéřina, míní expert o fiasku s registry

  21:05
Spuštění centrálního registru vozidel v pondělí doprovázel celodenní výpadek. Podle Ondřeje Kratěny ze společnosti Webnode jsou problémy, které se objevují snad při každém spuštění podobných systémů, způsobené jednak amatérským přístupem, a pak tím, že je provozují firmy bez zkušeností. Odolný registr se přitom podle něj dá vytvořit bez problémů.

Registr motorových vozidel zkolaboval několik minut po spuštění. (9. července 2012) | foto: Karel Pešek, MAFRA

Proč se nedaří spouštět registry?
Problémů je podle mě víc. První je ten, že systémy jsou spouštěny očividně dost amatérsky, aniž by se testovaly na očekávanou zátěž. Zejména když víme, kolik aut se denně v průměru zapisuje a kolik jich tam má být, je zátěž jednoduše kalkulovatelná dopředu. Takže tam si pravděpodobně nikdo takovouto kalkulaci neudělal, nebo ji udělal a ignoroval, těžko říct.

Druhá věc je, že ty služby provozují firmy, které s tím nemají dostatek zkušeností. Těžko si představit, že by v komerčním sektoru velký internetový obchod nebo internetová služba spouštěly novou verzi systému s tím, že na čtyři dny řeknou uživatelům: "Běžte domů, odjeďte si na dovolenou, a až se vrátíte, tak to možná bude fungovat." A když se vrátí, tak to stejně nefunguje (spuštění registru předcházela několikadenní odstávka kvůli přechodu na novou databázi - pozn. red.). V komerčním sektoru by si tohle nikdo nemohl dovolit. Působí to velmi zvláštně, že jsou vybírány takové firmy. Rozhodně to není dobrou reklamou ani pro tu firmu, ani pro zadavatele.

Co říkáte na vysvětlení úřadů?
Vyjádření, která čtu v článcích, jsou úsměvná. Třeba legrační vyjádření typu, že nefunguje jeden server, což už v dnešní době nemá opodstatnění a žádná služba, ani průměrná česká služba, už se nedělá tak, aby byla závislá na provozu jednoho počítače. Také vyjádření brněnského magistrátu, že nový registr funguje jako internet a že když se přetíží, tak vypadne, je směšné.

Ondřej Kratěna

Ondřej Kratěna je vedoucí týmu Webnode. Má deset let zkušeností s vývojem internetových řešení. Spolupodílel se na několika výzkumných a vývojových projektech z oblasti internetu. Studoval Fakultu Informatiky na Masarykově univerzitě v Brně. Je držitelem certifikátu projektového řízení podle standartu IPMA.

Zdroj: Webnode.cz

Obecně bych za tím tedy viděl technickou nepřipravenost a nezkušenost týmů s něčím takovým pracovat. Základem je se na tuto situaci připravit, vždycky se může něco pokazit. Přitom tam byl luxusní výpadek, že úřady byly na čtyři dny zavřené.

Budou se takové výpadky opakovat?
Pokud bych měl vycházet z vysvětlení v článcích, kdy například mluvčí ministerstva dopravy řekl, že výpadek je pravděpodobně způsoben výpadkem jednoho serveru, tak ano. Pokud je infrastruktura postavená tak, že výpadek může být způsoben chybou jednoho serveru, tak se taková chyba může opakovat. Pak by to ale byla dost zásadní chyba v celém systému.

Lze tomu předejít?
V současné době je rozhodně možné vytvořit systémy tak, aby byly stoprocentně technologicky odolné. Není to žádný problém. Komerční prostor na podobném principu funguje, tudíž je poměrně překvapivé, že nové systémy ve státní správě nefungují.

Existuje riziko, že tyto výpadky povedou k úniku dat?
Ne, to je úplně zvlášť. Stalo se pravděpodobně to, že se třeba rozbil disk nebo se systém restartoval, a tím se poškodila data a běží oprava. Nicméně to je něco, s čím by si systémy měly do budoucna poradit samy.




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.